Hallo mama's, Ik moet even mijn verhaal kwijt aan jullie en ik hoop dat jullie misschien goed advies hebben of kunnen geven, want ik weet mij geen raad meer eerlijk gezegd. Ik heb 2 schatten van jongens een van 4 en de jongste van bijna 2 jaar. De oudste van 4 jaar, sprak al met 9 maanden, hij zei toen mama, papa en meer eigenlijk niet. Toen werd het een jaar lang stil en maakte de artsen ( CB en logopedie) zich ernstig zorgen om de taalontwikkeling en emotionele ontwikkeling van mijn zoon, hij ging toen ook naar de gastouder en ze bleef maar zich dat het goed kwam. De logopedisten en de artsen van het WKZ dachten namelijk dat hij autistisch was of is. Hij is toen naar een speciale peuterschool gegaan en hij maakte enorme stappen, maar niemand had vertrouwen in hem, alleen ik en mijn man. Hij liep volgens het WKZ 1,5 jaar achter met zijn emotionele ontwikkeling. Nu is het echt een heel ander persoontje en wil hij van alles en nog wat weten en praat hij ontzettend veel. Hij maakt zich ook verstaanbaar naar anderen toe. Het was echt een medische rollercoaster geweest met de oudste maar uiteindelijk is het toch wel goed gekomen met hem. Nu bij de jongste had ik al de angst dat het bij hem ook zo gaan gebeuren en het ergste is eigenlijk al uitgekomen. Hij praat nog niet. Hij maakt wel uuuhm, mamaaa, titi, eeten ( eten denk ik) hmmm als hij iets lekker vind, paapa (papa). Imiteren doet hij wel af en toe, maar nu is hij nog meer aan het ontdekken en overal aan zitten. Dat lijkt mij wel een goed teken. Maar gericht bijvoorbeeld zeggen dat hij naar buiten wil gaan of aanwijzen naar mama of papa met enkele woordjes zegt hij nog niet, het is nu meer gebrabbel. Laat staan bijvoorbeeld 'buiten gaan' mama jas, of papa eten, dat soort 2 woordzinnen zegt hij ook nog niet. Ik maak mij erg veel zorgen hierom en ik ben bang wat de artsen hiervan weer te zeggen hebben. We proberen zoveel mogelijk in korte zinnetje van 2 te praten met hem en ook alles aanwijzen met daarbij te woordjes op te noemen. Dat waren namelijk ook de tips, wat wij met ons oudste zoontje hebben mee gekregen. Maar het wil helaas niet lukken. Deze maand komt er een afspraak bij het CB, maar van hun krijg ik al de kriebels, na wat nare ervaringen te hebben gehad met hun betreft ons oudste zoontje. Wat zouden jullie doen? Dank jullie wel alvast voor de reacties! Liefs,
Vuurtorentje, wat vervelend dat jullie opnieuw zoveel zorgen hebben rondom de spraak en taalontwikkeling van jullie zoontje. Het is op deze leeftijd altijd moeilijk te zeggen of het een probleem/stoornis is of dat het praten gewoon later op gang gaat komen (ik werk met jonge kindjes met spraak- en taalstoornissen). Mijn eerste vraag is, hoort hij goed? Is dat al een keer onderzocht dmv een gehoortest (kindjes die nl niet goed horen zijn vaak ook later met praten). Je doet het erg goed door alles te benoemen, blijf dit vooral doen! Kinderen die moeite hebben met praten moeten woorden veel vaker horen dan kinderen bij wie dit makkelijker verloopt. Ik wens je veel succes, hopelijk komt zijn spraak snel op gang.
Wat een rotgevoel is dat he? Ik kan erover meepraten want wij hebben ook in een medische rollercoaster gezeten een paar maanden geleden. Mijn man en ik waren (en zijn) er ook van overtuigd dat het bij onze dochter (over 1,5 maand wordt zij 3) goed komt. Bij ons zijn uit de onderzoeken geen verdenkingen van ASS gekomen, maar ik ga ook niet graag naar het CB meer en vind het soms ook moeilijk om af te wachten tot het 'goed' komt. Mijn dochter maakt nu (pas) trouwens wel 2-woord zinnen. Niet super veel en heel duidelijk te verstaan, maar gaat best wel snel ineens. Ze krijgt sindskort logopedie.
Herkenbaar, wij zitten nu in het onderzoektraject met mijn zoontje van 3. Wij hebben achteraf gezien te lang gewacht met de logopedie (hij was 2,5 jaar) omdat de onderzoektraject veel tijd in beslag neemt. We zijn nu iets meer dan 6 maanden verder en moeten nog een paar dingen laten onderzoeken. Daarna krijgen we te horen wat hun advies is en waar we naar moeten kijken voor basisscholen omdat dit er ook aan begint te komen. Ik zou een verwijzing vragen naar een audiocologisch centrum om te kijken hoe jullie je kindje het beste hierbij kunnen helpen. Wij hebben daar tot nu toe goede ervaringen mee.
Moeilijk. Mijn oudste was een vroege prater, maar de tweede zei rond zijn tweede verjaardag hoogstens 10 woordjes, waarvan de helft nog verkeerd uitgesproken. Het verschil met zijn zus was enorm, maar ik heb me nooit zorgen gemaakt. Ik merkte dat hij prima kon horen, mij begreep en goed contact maakte. Bovendien begon ik ook een stuk later te praten dan mijn zussen, dus het zit misschien ook in de familie. Een aantal weken later ging hij van het een op het andere moment praten, sterker nog, hij zong hele liedjes, alles zat dus kennelijk al die tijd goed opgeslagen, maar het kwam er wat later uit. Ik zou vooral mijn gevoel volgen, als je je zorgen maakt, kun je hem laten onderzoeken, zo niet, dan kun je het nog even afwachten. Het CB kan je niets verplichten.
mijn zoontje zei tot na zn 2e verjaardag ook niks. hij is het tweede kind en fysiek heel erg sterk dus ik heb altijd gedacht dat hij zich daar op heeft gefocust en dat zijn grote broer ook veel voor hem praatte. Sinds hij net na zn 2e verjaardag naar de psz is gegaan, is hij qua taal echt met sprongen vooruit gegaan. nu anderhalf jaar later praat hij ontzettend goed en is hij veel kinderen die een jaar voor hem al praatten, voorbij gegaan. Ieder kind doet het in zn eigen tempo en ik denk dat het nog te vroeg is om er een stempel op te gaan drukken. Ik heb sterk het vermoeden dat ze dit bij je eerste zoontje veel te vroeg hebben gedaan, waardoor je je nu ook weer onnodig zorgen maakt.
Wat rot dat je je hier zoveel zorgen om maakt. Al kan ik het wel begrijpen door jullie geschiedenis. Mijn dochter die woensdag 2 wordt praat ook nog niet. We komen niet verder dan da, ba, ma, papa en mama. Verder vooral klanken als ze iets probeert duidelijk te maken. Frustrerend voor haar en voor ons. Wij zijn nu wel bezig met dit te laten onderzoeken (i.c.m. gedragsproblematiek want het is niet duidelijk of dit door het niet praten komt of een achterliggende oorzaak heeft). Hoe doet je zoontje het verder? Alles zoals het hoort? Probeer je niet teveel zorgen te maken, vergeet niet van hem te genieten . Ik vergat dat soms wel eens door mijn zorgen.
Persoonlijk zou ik dan het cb een stap voor zijn en al een afspraak maken met de logopedie (waar je oudste ook is geweest) en daar eens mee doorspreken wat jouw zorgen zijn en of diegene eens naar je kind wil kijken. Als het cb er dan over begint kun je gewoon antwoorden dat jullie dit ook opgevallen was en dat er dus al een afspraak staat. En dan gewoon afwachten wat de logopedie ervan zegt en eventueel dan verdere stappen nemen
Klinkt precies als mijn zoontje. Kon amper praten, was niet verstaanbaar. Hij begreep alles was wij hem vroegen dus nooit aan zijn gehoor gedacht. Nu afgelopen zomer werd neusamdel verwijderd, en meteen gaatje geprikt in trommelvliezen. Er leek wat vocht achter te zitten.... De KNO arts schrok er van hoeveel troep er uit zijn oren kwam, hij kreeg meteen buisjes. Vanaf die tijd gaat het praten met sprongen vooruit, hij hoorde dus echt heel slecht waardoor hij niet kon praten. O ja hij was 2,5 toen hij geopereerd werd.
Dat deden Aiden en Finley met bijna 2 jaar ook nog niet. Aiden kwam los vlak na zijn tweede verjaardag en sprak meteen duidelijk halve zinnen! Kreeg zelfs complimenten van de PSZ. Finley praat net sinds 2 maanden. Daarvoor was het alleen "uuuuuuuuhhh" en "mama". Maar ook hij praat nu halve zinnen en duidelijk. Kletst je de oren van het hoofd en papagaait alles na. Tot vervelens aan toe, LOL. Overigens zit hij ook 2 maanden op de PSZ, dus dat kan er ook goed mee te maken hebben gehad. CB heeft hier nooit wat over gezegd. En ik had zelf het gevoel dat het wel goed zou komen.
Als je slechte ervaringen hebt met het cb, zou ik ze ook voor zijn en zelf al hulp zoeken. Waar, dat ligt eraan, als je je alleen zorgen maakt over de spraak, lijkt mij idd logopedie een goede optie, evt ook naar een kno arts. Als je ook zorgen hebt op andere gebieden, zou ik Integrale Vroeghulp willen aanraden, daar hebben wij goede ervaringen mee (geen verwijs nodig).