5 jaar en onhandelbaar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by EdN, Aug 17, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,826
    3,612
    113
    Ik weet het zo langzamerhand niet meer met mijn oudste. Tot een jaar of 3,5 was het een droomkind: lief, een beetje ondeugend, makkelijk en vrolijk. Rond die leeftijd begon hij wat lastiger te worden: druk, slecht luisteren, opstandig. Toe aan school, dacht ik toen, maar het is eigenlijk alleen maar erger geworden. Hij is druk, luidruchtig en luistert echt zo goed als niet. De hele dag door schreeuwt hij of brult hij (want gek op dinosaurussen), hij loopt zijn kleine broertje op de hielen en laat hem geen moment met rust, hij doet dingen waarvan hij echt heel goed weet dat die niet mogen: op de bank springen, blikje cola ondersteboven houden, de tuinslang opendraaien, z'n broertje omver duwen, zo ruw met speelgoed omgaan dat het gesloopt wordt, enz. Op zichzelf misschien best wel dingen die een gemiddelde ondeugende knul wel eens flikt, maar dit gaat dit de hele dag door. Doodvermoeid raak ik erdoor. En wij maar corrigeren. Duidelijk is dat het vooral aandacht trekken is. Als je iets alleen met hem doet is er namelijk weinig meer aan de hand. Maar zodra anderen een gesprek voeren of er ook aandacht maar z'n broertje gaat begint het gelazer onmiddellijk. Een op een aandacht krijgt hij echt ontzettend veel. Zowel mijn man als ik ondernemen veel met hem alleen, we doen spelletjes, knutselen, spelen met hem, enzv. Maar niets lijkt genoeg, en we hebben toch echt nog een ander kind dat ook aandacht verdient en daarbuiten ook nog eens zelf bepaalde behoeften.

Mijn man en ik komen allebei uit vrij makkelijke gezinnen en waren makkelijke kinderen die weinig sturing nodig hadden. Met onze kinderen waren wij ook van plan om vooral veel te praten en uit te leggen. Al gauw bleek dat onze oudste sterk behoefte had aan regelmaat, dus vrij vroeg hadden we vrij duidelijke dagindelingen. Daar deed hij het goed op. Toen het lastige gedrag van kwaad tot erger ging en hij helemaal niet reageerde op onze pogingen om er al pratende met hem uit te komen zijn we langzaamaan overgestapt op duidelijke regels en consequenties. Dit viel mij best zwaar in het begin, ik ben dat van huis uit niet gewend en voel me af en toe echt een zeikerd, maar het ging echt niet langer. Maar ook dit lijkt geen enkel effect op hem te hebben. Het helpt niet mee dat er eigenlijk geen enkele consequentie is waar hij wakker van ligt.
    Pak je speelgoed af? Speel ik toch lekker met wat anders.
    Moet ik naar de gang? Ga ik toch lekker op de trap trommelen.
    Mag ik niet meer buitenspelen? Ik wou toch net naar binnen.

En zo heeft hij op alles een weerwoord. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op mijn zoontje, hij is mijn alles en natuurlijk heeft hij ook heel veel fantastische kanten en eigenschappen. Hij is hartstikke slim, supergrappig, een gezellige kletskous en echt een lieverd. Maar als ik heel eerlijk bent vergalt hij op dit moment een groot deel van ons gezinsleven. Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst een dag is geweest dat er geen enkel 'incident' is geweest en we gewoon de hele dag het gezellig hebben gehad. Ik weet het gewoon even echt niet meer. Heeft er iemand nog briljante tips?

2. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    heel herkenbaar, ik lees even mee, want ik ben op dit moment ook even het spoor bijster... ik heb van alles geprobeerd maar ik voel me gewoon helemaal uitgeput en ze neemt hier ook gewoon een loopje met me en lacht me gewoon uit, wat ik ook doe... jonger zusje is partner in crime, dus dat valt dan wel mee, maar vraag me af hoe dat moet worden als ze beiden ouder worden...

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Wat lastig.

Onze zoon vertoonde dit probleemgedrag bij een bepaalde juf op school.
    Ze was niet duidelijk genoeg en gaf hem toch echt teveel ruimte. Een juf die al 23 jaar ervaring heeft met kleuters en ook heel leuk en goed is. Maar bij hem paste haar methode echt niet. Uiteindelijk kun je consequent zijn maar als je consequent bent in iets wat niet werkt dan ben je geen stap verder.

Misschien zijn jullie toch nog steeds niet duidelijk in jullie grenzen?

Ik ben thuis best makkelijk...maar binnen grenzen. En dat weten mijn kinderen heel goed. Ik kan dan erg streng zijn als het wordt overtreden. Hier heb ik dus nooit last van vervelend gedrag van hem ( nog niet..:$) ook niet als ik een maand alleen ben ( als man moet werken).Bewaren

4. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,826
    3,612
    113
    Hier ben ik inderdaad over aan het nadenken, ik weet alleen echt niet zo goed wat ik dan nog anders kan doen. 1 regel hanteren en optreden bij overtreding is simpel, maar hoe doe je dat bij kleine vervelende dingetjes, die achter elkaar plaatsvinden? Dus bijvoorbeeld dat vreselijke irritante brullen. Hij mag van mij echt wel als hij met z'n dino's speelt ze een beetje laten brullen, geen probleem. Maar ik wil niet in een huis wonen waar een van mijn kinderen de hele dag 'gewoon' zomaar loopt te brullen, oa tegen zijn broertje. Los van irritant moet hij toch ook leren dat dat gewoon niet 'normaal' gedrag is? Maar hij lijkt het moeilijk onder controle te kunnen houden. Dan geef ik aan dat ik het nu niet meer wil horen, gaat 'ie door dan volgt er een consequentie (meestal even naar de gang, want bijvoorbeeld even een dino afnemen boeit hem echt niet). Daarna hebben we het er even over, ik vraag of hij het nu even niet meer wil doen. Ja mama, oké. En vervolgens begint het 5 minuten later weer. En dat rustig 30 keer achter elkaar. En dat gaat zo met bijna alles: de hele tijd achter z'n broertje aanrennen, smijten met speelgoed (wel tijdens het spelen, als onderdeel van het spel, maar ik wil het niet hebben), zandbakzand door de hele tuin heen scheppen (mag alleen in een bepaald deel van de tuin). Enzv.

Het gekke is dat hij wel weer met gemak hartstikke lief een uur zit te strijkkralen, kleien, puzzelen, verven of bouwen met LEGO of duplo. Er zit dis wel rust in dat lijfje.

Ik overweeg nu om iets te gaan doen met duidelijk huisregels en die op te hangen en steeds even door te nemen. Vreselijk! Maar ik moet wat.

5. Aries

Aries Niet meer actief

Misschien zijn die huisregels helemaal geen gek idee, maar dan ook met een beloningsysteem eraan vast? Een sticker per dagdeel zonder problemen bijvoorbeeld en een leuk uitje aan een vol stickervek verbinden?

6. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Wat moeilijk voor jullie als gezin zeg!
    Mij klinkt het in de oren of je zoon echt dol is op jouw aandacht en alles doet om jouw ogen maar op hem gericht te krijgen. Kijk jij even om, dan is hij uit zijn element en begint hij impulsief dingen te doen waarvan hij weet dat ze jouw aandacht weer zullen trekken. Dat zeg ik omdat hij schijnbaar wel heel lief kan spelen met dingen waar hij zich echt op moet concentreren, waardoor hij even niet na kan denken over wat hij van jou wil.
    Een oplossing is misschien om hem kortere periodes zonder sturing te laten, en duidelijk aan te kondigen hoe lang hij alleen moet spelen. Samen maken jullie dan plannen voor wat hij gaat doen, en wat de grenzen daarvan zijn. Voor iedere vijf à tien minuten dat hij zich vervolgens aan die afspraak houdt krijgt hij een compliment en een dikke knuffel, en soms misschien wat lekkers tussendoor (iets wat hij toch al gekregen zou hebben, maar koppel het in je bewoording dan vooral eens aan zijn goede gedrag).
    Let op: hij is nog erg jong, dus hij kan afspraken snel vergeten of dingen impulsief doen waarvan hij weet dat het niet mag. Vraag hem daarom niet direct om een kwartier alleen te spelen, maar hooguit vijf minuten. Vergeet ook je stroom aan complimenten niet. Die lach op jouw gezicht en jouw goedkeuring kunnen hem veel goed doen.
    Op straf reageert hij duidelijk niet goed. Probeer gedrag dat niet mag daarom zo veel mogelijk te voorkomen, en als het per ongeluk toch gebeurt te negeren. Die brullen kun je bijvoorbeeld best negeren - ze vormen geen echt probleem en het gaat vanzelf over. Zeker als niemand erop reageert en er geen enkele voldoening uit gehaald wordt. Straf alleen voor dingen waarbij er geen andere optie is dan ingrijpen. Dingen slopen en gevaarlijke stunts vallen daaronder. Straf je dan, zet hem dan het liefst met zijn neus in een hoek. Heel moeilijk voor zo'n kleintje, dus een minuut of 3 à 4 zal echt genoeg zijn. Ga dan ook een gesprek aan waarin je laat weten wat er wel van hem verwacht wordt en waarin je hem uit laat leggen waarom het gedrag niet toelaatbaar was. Straffen alleen is eigenlijk heel ineffectief, dus laat het zwaartepunt altijd op jouw complimenten liggen.
    Dat hij bij jouw straffen niet teleurgesteld kijkt is denk ik een poging alles zo leuk mogelijk te houden. Waarschijnlijk bedoelt hij het niet eens zo rot als het eruit komt.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Denk dat dit wel een goeie is. Probeer het om te buigen van negatieve aandacht naar postitieve aandacht.
    Verder als hij rommel maakt/express knoeit zelf laten opruimen. Hier is de jongste wat onhandig, ze moet daarmee leren omgaan, door het zelf op te moeten ruimen denkt ze hopelijk de volgende keer wat beter na ;)

8. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

Jan 9, 2016
    555
    53
    28
    Female
    Los van wat hierboven al staat beschreven (duidelijke regels, duidelijke consequenties), vraag ik me af of straffen zoveel zin heeft. Straffen veronderstelt dat een kind daarvan leert en dat is bij een kleuter nog maar de vraag. Kinderen leren veelal onbewust, dat brullen doet hij waarschijnlijk ook niet zo bewust maar het is misschien wel gegroeid dat hij weet dat hij daarmee aandacht krijgt. Ik vind brullen overigens wél een probleem (zeker als er nog een jonger kindje is dat misschien nog slaapt overdag).

Dus ik kan me voorstellen dat hij ook onbewust kan leren dat hij postieve aandacht kan krijgen als hij zich rustig gedraagt. Dus als hij brult, zeg je er wat van ("als je nog een keer brult, gaan de dino's weg"), doet hij het nog een keer dan mag hij met wat anders gaan spelen. Als hij dan rustig is, kun je er even bij gaan zitten en samen knutselen/bouwen etc.: positieve aandacht in plaats van negatieve waar hij om vraagt. Dan "leert" hij (onbewust) dat hij door rustig te spelen veel meer leuke aandacht krijgt dan door zo te brullen. Dat brullen doet hij waarschijnlijk niet eens zo bewust en voor hem is het ook niet leuk als hij de hele dag door gestraft wordt.

Dit gezegd hebbende: het lijkt me lastig om mee om te gaan hoor! Succes...

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,610
    2,404
    113
    Ik krijg de indruk dat jullie eigenlijk al heel goed bezig zijn.
    Hoe gaat het verder op school? je zegt dat het duidelijk is dat hij aandacht probeert te trekken. Misschien loopt hij erg op zijn tenen op school en komt het thuis allemaal eruit? Heb je een idee of hij vriendjes heeft en hoe is de interactie met de leerkracht? Gaat hij naar opvang en zo ja hoe gaat dat?

10. Aries

Aries Niet meer actief

Dit zou ik persoonlijk juist niet doen. Lekkerijen niet koppelen aan een beloning voor goed gedrag, dat kan ik de hand werken dat ze later eten als troost gaan gebruiken als ze zich niet goed voelen. Dan zou ik eerder als beloning een leuke activiteit naar zijn keuze doen, hem laten kiezen wat er de volgende dag gekookt wordt, of iets anders wat hij heel leuk vindt. Verder ben ik het helemaal met je eens, hoor. :)

11. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Het inderdaad omgooien, goed gedrag belonen met aandacht. Dus bijvoorbeeld: je mag nu even 2 minuten lang brullen. Daarna de ochtend niet meer (kan hij klokkijken? Dan bijvoorbeeld: tot 11 uur). Lukt dat, dan belonen met een spelletje met jou doen (blijkbaar is dat wat hij wil, aandacht van jou).
    Of als het hem lukt om twee uur lang niet aan zijn broertje te zitten, dan mag hij computeren ofzo (geen idee wat bij jouw kind werkt, mijn zoon is dol op computeren en mag een half uur per dag. We hebben een tijdje ingesteld dat als hij een half uur aan tafel bleef zitten met avondeten (of dat nou ondersteboven of half was maakte niet uit, als hij maar niet echt opstond en wegliep), dan mocht hij na het eten 10 minuten extra. Daar deed hij het geweldig op.
    Of een beloningssysteem met een 'grotere' beloning zoals na 10 stickers (die hij bijv per ochtend of middag kan verdienen, en dan heel duidelijk zijn welke regel erbij hoort, dus niet 10 dingen waar hij zich aan moet houden, dat is onoverzichtelijk), dan mag hij samen met jou ergens wat drinken of naar de film of weetikveel wat hij leuk vindt :)

12. MommyM

MommyM Bekend lid

May 13, 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn
    Wat een lastige situatie.
    ik heb hier net zo'n jongetje lopen. Wij zaten ook erg met het handen in het haar omdat we al vanalles geprobeerd hebben. Ook de stickers voor wel goed gedrag. Dit gaat 2/3 dagen goed en dan vind hij er niks meer aan. Dus hier was dat de oplossing ook niet.
    Als hij hier iets doet wat niet mag en echt staf voor krijgt, mag hij naar z'n kamer door. (Hij vind dit vreselijk) als we hem op de trap zetten vind hij het te leuk en begint net als jou zoontje te trappelen op de trap. Herrie maken en schreeuwen. We maken hem duidelijk zolang hij niet het gedrag vertoont wat wij verwachten (dus zolang hij door gaat met herrie maken op de trap en niet rustig na kan denken over wat hij fout heeft gedaan) dan blijft hij daar zitten tot hij wel rustig is. (Tussendoor geven we hem dat ook aan als hij op de trap of kamer zit) zolang hij nog in die bui zit, kan er niet gepraat worden. Er komt dan toch niks binnen. Soms zit hij er maar heel even en soms heeft het even nodig. En het werkt. Zodra hij van de trap of van z'n kamer komt is hij rustiger en kan dan weer lief doen en rustig spelen.
    Vaak vinden ze de trap al te leuk om op te zitten en maakt het ze niet uit. Probeer een plek te verzinnen waar hij echt de pest aan heeft om even te zitten en rustig te worden. Dat werkt veel beter.

Success

13. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Als je het consistent zo doet, dan is het inderdaad niet handig. De boodschap "als jij lief bent gaat het er hier leuk aan toe" is echter een prima boodschap, en als een lekker tussendoortje daar eens in de zoveel tijd onderdeel van uitmaakt geloof ik niet dat het echt kwaad kan. Maar daar mag je het rustig me oneens zijn. ;)

14. Boekje

Boekje Lid

Mar 15, 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Misschien heb je iets aan het boek How 2 talk 2 kids. Ik denk dat dat aansluit bij de opvoedingsmethode die jij aanvankelijk voor ogen had. (Er is een ook facebookpagina van, dan kun je een beetje zien wat het inhoudt.)

15. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,826
    3,612
    113
    Bedankt voor de tips en begripvolle reacties! Er zitten wel wat dingen tussen die ik zeker ga proberen. Beloningssystemen vindt hij jammergenoeg altijd maar een paar dagen interessant. En op zich krijgt hij wel echt veel een op een en positieve aandacht, maar ik heb het tot nu toe nooit zo gekoppeld aan 'goed gedrag'. Dat voelt ook weer een beetje alsof mijn positieve aandacht voorwaardelijk is. Alsof ik hem alleen lief vind als hij zich goed gedraagt..? Misschien denk ik t teveel door nu en moet ik het gewoon eens proberen. Ga ik even over nadenken.

Dat boek ga ik even googlen.

16. Boekje

Boekje Lid

Mar 15, 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Ik zou van je positieve aandacht idd niets voorwaardelijk maken..
    Veel succes!

17. Boekje

Boekje Lid

Mar 15, 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
  18. Sleepless

Sleepless Bekend lid

Jun 1, 2013
    892
    173
    43
    Female
    Brabant
    Herkenbaar! Bij ons liep het ook uit de hand en hij begon steeds meer aandacht te vragen, brutaal te zijn, niet luisteren etc. We hebben het roer omgegooid, noodgedwongen, en nu zijn we nog 10x meer consequent. Voorheen konden we bij kleine dingen nogal een vaker waarschuwen, zoals ineens schreeuwen, of niet netjes woord zeggen (dan weer net niet gaan schelden, echt uittesten). En nu is het om; bij alles wat gewoon niet door de beugel kan, grote kond, zusje duwen etc is het 1 waarschuwing en daarna direct naar zijn kamer! Vindt hij ook vreselijk en hij gaat dan schreeuwen etc maar... Na 10 min wordt hij rustig en daarna gaat het echt een stuk beter! Wij dachten al heel duidelijk en consequent te zijn (en waren we denk ik ook wel, bij zijn zusje werkt het super) maar hij heeft blijkbaar, op dit moment in zijn leven, meer nodig. Nu we erg kort en duidelijk zijn, en zijn slaapkamer gebruiken om hem af te laten koelen, gaat het zoveel beter!

Ik weet hoe frustrerend het is, niets lijkt te helpen en het kan een hele dag verpesten, voor alle gezinsleden. Ik kan je alleen vertellen dat hier echt flink aanzetten, echt heeft geholpen... Succes, rotfase!

19. MommyM

MommyM Bekend lid

May 13, 2014
    688
    0
    0
    Thuisblijf Mamaa
    Hoorn

Zo herkenbaar haha. Precies wat je schrijft. Dacht dat ik de enige was met een brutaal en opstandig kind haha. Hier nog geen ervaring met duwen en slaan van broertje of zusje. Dat zal ook nog wel komen. Wij dachten indd ook dat we al consequent en duidelijk waren. Maar nu merken we indd verschil dat we dat dus blijkbaar voor hem niet waren haha. Net wat je zegt. Sommige kindjes hebben die strengere aanpak soms nodig om te weten wat er wle en niet kan. Vond het in het begin echt lastig en had het idee alleen maar streng en duidelijk te moeten zijn. Ik dacht dat komt de sfeer niet ten goede. Maar juist alles is hierdoor anders geworden ..

20. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,826
    3,612
    113
    Onvoorwaardelijk opvoeden is niet echt zo mijn ding. Overigens is geen enkele opvoedstroming dat echt, ik kijk vooral graag per situatie naar mijn kinderen en als ik iets op een positieve manier kan aanpakken, dus zonder straf of correctie, dan doe ik dat bij voorkeur. Maar goed, daar bereik ik op dit moment dus niet mee wat ik wil, dus in die zin moet ik idd misschien juist wat anders proberen.

Share This Page