hallo dametjes, ik ben bezig met mijn dochtertje zindelijk te maken, ze is ondertussen 2j en 5mnd, dus het wordt wel tijd denk ik ... kunnen jullie mij wat tips geven? ik heb de indruk dat het niet wil vorderen, mag natuurlijk ook niks forceren! tips voor bv : waar potje, wanneer er op? heel de dag in blote billen? wat als ze op de grond pipi doet? .... vanalles .... wie helpt mij een beetje? xxx
Forceren helpt inderdaad niet. Sterker nog, het kan het zelfs tegenwerken. Onze ervaring is dat ze van de een op de andere dag op het potje ging. Wij hebben wel in de huiskamer een potje neergezet en haar af en toe in de blote billen laten lopen maar toen was het ook zomer. Je zou haar nu in een onderbroekje of joggingbroek kunnen laten lopen. Die kan ze makkelijk zelf uittrekken.
ze loopt inderdaad wel in een onderbroekje rond. maar ze gaat niet uit haar zelf op potje zitten... als ik het haar vraag of zeg, trekt ze haar broekje zelf uit en gaat ze er wel opzitten, maar ik kan het toch moeilijk om de 5minuten vragen aan haar? ze heeft gisteren en vandaag ook al pipi op potje gedaan, maar natuurlijk ook de nodige ongelukjes .... het zijn vaak maar kleine plasjes maar dat wil toch zeggen dat ze het nog niet kan ophouden? daarnet begon ze te plassen op de grond, ik riep haar naam en ze stopte onmiddellijk met plassen, heb haar op haar potje gezet, en daar deed ze lekker verder, potje goed vol! Flink e
kan ze zelf al aangeven dat ze moet plassen? Soms helpt het om ze 1 keer per uur op het potje te zetten. En vaste tijden aanhouden. Na het opstaan, voor/na het tussendoortje, voor de lunch enz. En als ze op de grond plast, jammer dan, dat gebeurt hier ook nog wel eens (terwijl ze al 3 mnd zinnelijk is)
Ze is opzich nog jong genoeg.. Geeft ze zelf al iets aan? En is ze gewend aan het potje of de WC.. Dat laatste bleek hier een nog grotere strijd te zijn. Dat was eng, dus hij gaf iets aan. maar durfde dan niet. Dat was dus de 1e stap: elke dag 3 keer op de wc zitten. Dat begon echt met armen strak om onze nek en bijna hangend. En na een paar dagen durfde hij wel zelf. Maar dat bleek hier een onverwachte valkuil.. Anders kun je eens kijken wat er gebeurd als je haar in een onderbroekje/blote billen laat rondlopen. Verder niet boos worden als ze een ongelukje heeft, maar rustig vertellen dat het in het potje/wc hoort. En dan gewoon opruimen. We hebben het hier een paar keer geprobeerd, totdat bij 3,5 opeens het kwartje viel, en hij binnen een week goed zindelijk was. (maar jongens mogen iets later)
ik zou wachten met zindelijkheidstraining totdat ze bewuster is van plas en poep, dat ze zelf het begint aan te geven. zelfs een kind heel lang aangeeft heeft moeite met met het wennen aan idee dat hij niet altijd en overal het kan doen.
Ik zou nog even wachten ... ik heb in april ook het potje buiten gezet om te kijken of ze interesse had... Na 6 natte broeken in 3 uur en geen enkele plas op het potje heb ik haar luier weer voor gedaan ze was er duidelijk nog niet aan toe.... 3 weken later wilde ze geen luier om en wou ze alleen op de wc prima... En we hebben in 1 week maar 2 ongelukjes gehad !! ...
Koop het boekje 'Potty training in one week' van Gina Ford en je hebt alle informatie in huis Zoonlief was er klaar voor en was dagzindeljk met 23 maanden en volledig zindelijk vanaf 37 maanden. Dagzindelijk was hij met behulp van het boekje in ongeveer 2 weken (na één week durfde ik al korte uitjes met hem te maken) Je kindje moet er wel 'klaar' voor zijn!