Goede morgen, Voor de vakantie wou mijn dochter opeens niet meer naar de gastouder. Was echt een drama. Gisteren haar weer voorbereid dat ik vandaag weer moet werken. Was goed so far so good. Vanmorgen goed gemutst, leek er echt zin in te hebben. Totdat de jas aan ging. Dikke tranen, ik wil niet. Jij moet niet werken. Op woensdag gaat ze naar de crèche en is dan soms even verdrietig als ik weg ga. Maar niet al op weg er naartoe. Als ik haar vraag waarom ze niet wil krijg ik geen duidelijk antwoord. Vanmorgen weer met lood in mijn schoenen weg gegaan. Wat is dit toch? Is dit een fase of zou er echt iets zijn bij de gastouder. ..? Help!
Dat is lastig te beoordelen van hieruit. Het kan een fase zijn of er kan iets aan de hand zijn bij de gastouder. Maar dat hoeft niet persé ernstig te zijn, het zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn dat ze een standje heeft gekregen omdat ze iets deed wat niet mocht. Ik zou begrip tonen voor haar verdriet, haar laten merken dat je ziet dat ze verdrietig is. Uitleggen dat je haar ook gaat missen maar dat je moet werken (vertel desnoods een paar details wat je gaat doen). Dat je haar om ... uur weer ophaalt. En elke keer op dezelfde manier afscheid nemen. Deze tips heb ik gekregen van een kindercoach toen wij ook problemen hadden met afscheid nemen.