Hallo Saskia en Mirjam, mijn dochtertje is nu 3,5 maanden en doet het na wat opstartproblemen hartstikke goed op de borstvoeding. Ik ben 3 weken geleden weer begonnen met werken en in eerste instantie ging het kolven goed. Ik kolf 3 x per dag op de tijden dat zij ongeveer een voeding zou krijgen en het lukte om 3 volledige voedingen (125 ml) af te kolven en soms zelfs iets meer! Sinds een week is mijn kolfopbrengst van de rechterborst gedaald. Eerst haalde ik ongeveer 60 ml met 5 minuten kolven en nu heb ik na 20 minuten nauwelijks 20 ml. Ik merk ook bij het live voeden dat het rechts langer duurt voordat ik een toeschietreflex krijg en ze drinkt aan die kant heel onrustig, veel trekken, loslaten en weer aanhappen. Ik heb van begin af aan links meer melk gehad en is mijn linkerborst ook een stuk groter als rechts maar het verschil begint nu steeds meer te worden. Ze is nu nog tevreden na iedere voeding maar ik ben een beetje bang dat als mijn productie nog meer terugloopt ik haar geen volledige borstvoeding meer kan geven en dat zou ik heel graag tot 6 maanden wilen doen! Mijn vraag is eigenlijk wat de oorzaak zou kunnen zijn van de terugloop aan 1 kant en wat ik zou kunnen doen om de productie weer op peil te krijgen? Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!
Hoi, Kolf je rechterborst na iedere voeding leeg, ook als je met je linker borst heb gevoed. Je re. borst moet weer even gestimuleerd worden om melk te maken. Hoe vaker je de borst leeg kolft, hoe meer melk er gemaakt gaat worden. Heb je misschien schijven in je rechter borst, pijnlijke/rode plekken? Een oorzaak weet je soms gewoon niet. Voor nu vaker je rechter borst kolven en de tijdens het kolven even licht richting de borst masseren met een natte/warme doek. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, bedankt voor je reactie. Ik krijg intussen wel iets meer uit mijn borst met kolven maar het is nog steeds niet wat het was. Ik ga aan de slag met kolven na iedere voeding en masseren en hopelijk wordt het beter. Bedankt