CB adviseert stoppen met bv :-(

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pientje01, 9 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pientje01

Pientje01 Actief lid

16 jun 2010
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve dames,

Ben erg verdrietig na het bezoekje aan het cb vanmiddag! Mijn kleine mannetje is veel te weinig aangekomen in 4 weken (slechts 150 gram) en buigt heel sterk af qua curve. Het lijkt het cb beter als ik stop met bv en over ga op nutrilon. Waarschijnlijk heb ik te weinig melk of is de voedingswaarde niet meer genoeg. Ik had zo graag nog een half jaar doorgegaan. Ben echt heel verdrietig. Wat zouden jullie doen? Bijvoeden? Helemaal stoppen? Ik weet het niet zo goed....

Bedankt alvast voor jullie hulp!

Groeten Pien

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat ik zou doen?

Zware klacht indienen bij het CB over een belachelijk advies en meteen contact zoeken met een lactatiekundige.

Een CB MAG zo'n advies helemaal niet geven. Ze horen je te wijzen op mogelijkheden om je melkproductie omhoog te krijgen, en ze mogen NOOIT zeggen dat een moeder moet stoppen. Ze mogen al helemaal niet zeggen dat je nutrilon (of wat voor merk dan ook) moet gaan geven, want dan zijn ze niet neutraal in hun adviezen.

Heb je de meet- en weeggegevens van je kind al ingevoerd in de borstvoedingscurve op borstvoeding.com?

Bij borstvoeding is het heel normaal dat kinderen rond de 4 maanden langzamer groeien. Nou is 150 gram in 4 weken inderdaad erg weinig. Zo weinig, dat ik me afvraag of ze op het CB niet gewoon een weegfout gemaakt hebben.

Ik zou NU investeren in:
    aanleggen
    aanleggen
    aanleggen
    en dan GOED aanleggen, dus kijken dat je kind goed toehapt en drinkt (op youtube kun je instructiefilms vinden)
    gecombineerd met borstcompressie (even op borstvoeding.com kijken hoe je dat doet)
    en wisselvoeden, dus na de 2e borst nog een 3e en evt. 4e of 5e borst aanbieden.

Daarnaast even regeldagen zelf maken, dus zorgen dat je kind elke 2 uur aan de borst ligt. Op deze leeftijd is het trouwens heel normaal om 6 tot 8 voedingen per 24 uur te geven.

En dan zou ik volgende week kind opnieuw laten wegen (liefst niet te lang na een voeding).

Advies dat ze nu gegeven hebben zou ik in elk geval versnipperen en in de prullenbak mikken, waar het hoort.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik zou niet stoppen na zo'n advies, want je weet de oorzaak niet.
    Waarschijnlijk heb je straks hetzelfde als je overstapt op Nutrilon of weet ik wat, want met voedingswaarde heeft dat niets te maken, dat is echt een achterhaald praatje van jaren geleden. Ondertussen mag je toch wel verwachten dat ze beter geïnformeerd zijn.
    Inderdaad, net als Dirksmama zegt zou ik kijken hoe je de hoeveelheid voeding omhoog geschroefd krijgt en als dat nog niet werkt, wie weet is er wel wat anders aan de hand, waardoor hij minder binnenkrijgt/aankomt.
    Misschien spruw, een beetje ziek of reflux. Mijn oudste kwam ook amper aan, het enige wat ik steeds te horen had gekregen was 'alle baby's spugen', dus ik dacht dat het normaal was dat er de hele dag weer melk uitgespuugd werd en dat ze zoveel huilde, wist ik veel, het was mijn eerste. Ze bleek alleen zoveel uit te spugen, dat ze amper aankwam, daar kwamen we weken later pas achter bij een andere arts.
    Nou ja, je weet niet waar het aan ligt, maar daarom, eerst de oorzaak eens zoeken en kijken hoe/of je dat in combinatie met borstvoeding op kunt lossen.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wil me volledig aansluiten bij Dirksmama en Jo79, zowel wat betreft het 'advies' van het CB als wat nu te doen.

Veel succes! En een digi-knuffel, want wat moet je je ellendig voelen na je bezoekje..

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

dikke lul met het cb denk ik!!

hebben ze daar nooit gehoord van een 4 maanden dip??

dit is de curve van de oudste let vooral op de periode tussen de 3 en de 6 maanden;)

http://i41.tinypic.com/9pp1mr.jpg

6. Pientje01

Pientje01 Actief lid

16 jun 2010
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie snelle reacties!! Ik was zo verdrietig! Het voelde of ik had gefaald als moeder, terwijl ik zó mijn best doe! Ik heb maar direct een lactatiekundige gebeld. Zij gaf het advies om na iedere voeding na te kolven om de productie op te voeren en om te kijken of proberen wat vaker aan te leggen. Daarnaast zei ze ook dat het praatje over voedingswaarde de grootste onzin is. Ze zei dat het vaak een combi van factoren is: hij is ziek geweest, 4 maanden dip, voor het eerst naar het kdv etc. Ze zei dat als ik een paar dagen goed investeer in nakolven en vaak aanleggen ik het cb weleens even zou bewijzen hoe mis ze het hadden! Daar ga ik dus maar voor! En de lactatiekundige had ik dus eigenlijk niet eens nodig gehad na jullie tips want ze sluiten helemaal aan!
    Ik heb net trouwens de curve gemaakt en zal kijken of ik die kan uploaden (ben niet zo handig).

Geloof dat het verdrietig zijn zich een beetje begint om te zetten in boosheid op het cb ;) Bedankt voor jullie reacties. Heeft me echt geholpen!

Liefs Pien

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Gelukkig voel je je nu al een stuk beter en hopelijk heb je echt het gevoel niet meer dat je gefaald hebt!

Weet uit ervaring (helaas) hoe 'goed' het CB af en toe met borstvoeding omgaat en wat voor rotgevoel je eraan over houdt. Zelf ging ik ieder keer weer wegen met een enorm ellendig gevoel.. Blegh!

Nu gewoon lekker genieten van de borstvoedingsmomentjes, proberen iets meer aan te leggen en inderdaad misschien even nakolven en dan kan het zomaar zo zijn dat hij volgende week 150 gram aangekomen is in plaats van in 4 weken tijd. (Hier dus gehad rond 5 maanden: in 1 maand een paar gram afgevallen en vervolgens in een week 150 gram erbij;))

8. Pientje01

Pientje01 Actief lid

16 jun 2010
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
  9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
  10. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik kreeg hier hetzelfde advies rond die leeftijd! Daarnaast werd geadviseerd om 1 borstvoeding te laten vervallen en zo snel mogelijk met bijvoeding te beginnen... tsja...

Even voor jouw beeldvorming:
    Op 15-12-2010 (bijna 4 maanden) woog ons meisje 5395 gram en zo'n 6.5 weken later woog ze 5780 gram. Een gewichtstoename van slechts 385 gram dus...!!!
    Maar niets aan het handje hoor!

Gewoon goed kijken naar je kindje en van daaruit lekker doorgaan als alles goed gaat!

11. Pientje01

Pientje01 Actief lid

16 jun 2010
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
  12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Jeetje wat een stom CB
    Gelukkig hoef je niet klakkeloos te doen wat hun zeggen!

Er zijn hier al goede tips gegeven waar ik me helemaal bij aan sluit!

Heel veel suc6!

13. Pientje01

Pientje01 Actief lid

16 jun 2010
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben echt heel erg geholpen! Echt goed om te horen dat ik niet de enige ben. Super bedankt!
    Ik ga erg mijn best doen en dan kan ik hopelijk volgende week zeggen dat hij flink is aangekomen!! Ik geniet er zo van dat ik echt nog niet klaar ben om te stoppen en zeker niet gedwongen.

Liefs!!

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Jahoor kan hem zien! :)

Je ziet inderdaad wel duidelijk dat de curve meer afvlakt als gemiddeld rond deze periode. Maar wat mijn lactatiekundige zei is dat zolang hij niet echt daalt het niet heel erg is. Natuurlijk is het beter als hij geleidelijk aan omhoog gaat, maar een keer een afvlakking was niet heel erg zolang je dan maar wat actie gaat ondernemen.

Misschien is het volgende week of over twee weken heel anders en maakt hij een groeispurt in zijn gewicht (niet toevallig wel hard in de lengte gegaan trouwens?).

15. Pientje01

Pientje01 Actief lid

16 jun 2010
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, in de lengte ook maar een cm en zijn hoofdomtrek boog ook wat af. Wel echt tijd voor actie dus, daar hebben ze wel gelijk in.

16. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Ik denk dat het goed is dat je er even aan trekt, echt super ook dat je een lk hebt ingeschakelt, (al was het alleen maar voor het cb, dat ze zien dat je er serieus mee bezig bent) maar ik vind dit nog geen schrikbarende curve hoor! In het begin groeit ie ook super snel, heb meer het idee dat zijn groei wat normaliseert, en ja hij zou wel wat meer mogen groeien, maar zoals je nu bezig bent, moet dat echt wel goed komen! Heel veel succes!

17. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    och och en hij is helemaal niet eens zo superlicht. heel goed dat je niet stopt met bv, want een onzin weer van het cb. mijn zoon woog met 4 maanden maar 6 kilo en die heeft een hele zware terugloop gehad rond 6 maanden. bij ons CB hebben ze het nooit gehad over stoppen met bv. even goed doorzetten met aanleggen en kolven en nog ff lekker wachten met de bijvoeding en dan komt het vast allemaal goed

18. MissJuf

MissJuf Actief lid

6 nov 2010
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen we gingen verhuizen liep mijn voeding erg terug en kreeg mijn dochtertje niet genoeg binnen.
    Heb toen vanalles geprobeerd om de voeding te stimuleren:
    vanalles eten met anijs erin, speciale borstvoedingsthee en donker bier. Het heeft mij geholpen en het was snel weer goed.

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nou wat een raar cb! Hier waren ze juist heel positief altijd over de borstvoeding (en lieten de keus altijd bij mij). Als hij een keer niet zo goed aankwam (een keer zelfs afgevallen in 2 weken tijd) stelden ze me gerust, geen probleem, kan gebeuren. Kom over een week nog een keer extra en dan kijken we wat er aan de hand is en of we eventueel tips kunnen geven...

Ik zou ook een klacht indienen! Eigelijk zou het verpleegkundige van het cb een lactatie cursus ofzo moeten volgen vind ik (verkort weliswaar maar toch...)

20. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    kan het niet een weegfout zijn? Anders volgende week nog een keertje wegen voor de zekerheid?

Deel Deze Pagina