hallo... ik geef mijn dochter sinds 3 dagen groentehapje...ongeveer 6 hapjes. ze vind het heerlijk alleen krijgt ze erna krampjes. ze slaapt er wel gewoon van als ze naar bedje gaat. maar als ze naar 2 uur ongeveer de fles krijgt dan huilt dan echt met tranen van de krampjes. ze drinkt hem dan ook drie kwart op.wat moet ik doen???? gewoon nog ff doorgaan of gelijk stoppen. want als ik stop moet ze over een maand weer wennen en krijgt ze misschien ook weer krampjes. ze is nu 4 maand. alvast bedankt
Ik zou dan nog even wachten als ze pas 4 maanden is. Flessen zijn op dat moment nog belangrijker dan de bijvoeding.
Carla bedoelt dat je kleintje pas 4 maanden is dus eigenlijk nog geen bijvoeding nodig heeft. Tenzij je als moeder het idee hebt dat je kindje er wel aan toe is. Pas vanaf 6 maanden heeft een kindje bijvoeding nodig, omdat ze dan extra ijzer nodig hebben wat ze in de eerste 6 maanden nog uit de FV kunnen halen maar na deze tijd dit niet meer voldoende is. Zelf heb ik ook het probleem gehad bij mijn zoontje en hij zat dus helemaal verstopt van het weekend. Wilde geen flessen meer, poepte niet meer en plaste niet meer. Ben toen ook bij H.A. post geweest maar het is allemaal weer goed en de bijvoeding zijn we even mee gestopt op rijstebloem na. ( dit krijgt hij al bijna 2 maanden). Ik weet niet wat voor bijvoeding je geeft maar ze adviseren om 3 dagen achtereen hetzelfde te geven zodat de darmpjes kunnen wennen, en evt. allergische reacties tijdig opgespoord kunnen worden. Wat ik tijdens de bijvoeding ook gebruikt hebt is infacol. Wat je ook kan doen is groente rond de middag te geven 15.00 zodat je kleintje niet snachts last heeft van krampjes. Geef het de tijd, en als het zo blijft dan zou ik gewoon even stoppen en over een week of 3/4 weer proberen. Misschien zijn de darmpjes nog niet rijp genoeg om het zo te zeggen om het vaste voedsel te verwerken. Succes
hoii... bedankt voor de adviezen... ze slaapt wel gewoon ondanks de krampjes. ja geef ook al 3 dagen achterelkaar worteltkjes. heb met de fles toen die eerste tijd ook invacol gegeven en dat ging ook wel goed. en ze poept ook goed.
DAn zou ik gewoon weer infacol geven. En voor de krampjes als ze der last van heeft kan je ook even fietsen met de beentjes, dan ontspannen ze lekker. Omdat ze nog niet van een lepel kunnen eten krijgen ze veel lucht binnen en daarom vooral ook die krampjes. Succes verder. Zorg wel dat je kleintje genoeg blijft drinken! Dat was hier ook het probleem! Hij zat boven de liter ( forte voeding) dus daarom ook met 4 maanden gestart met bijvoeding maar ik moet blij zijn dat hij nu 700 cc binnenkrijgt! Daarom nu ook minder bijvoeding en weer terug op 5 flessen ( zat op 4). omdat hij anders niet genoeg krijgt. Als het allmeaal weer op de rit is dan ga ik ipv fruit diksap geven en gewoon weer zijn groente savonds.
Ik zou stoppen met de bijvoeding. Je kindje heeft er last van. Misschien zijn haar darmpjes nog niet voldoende gerijpt en is het beste om nog zeker een maand te wachten. Dan maar nog een keer wennen, zou ik zeggen. Het is niet dat ze het nu hard nodig heeft of zo.
owkee.... maar hebbenb ze altijd de eerste tijd last van krampjes als ze iets nieuwe krijgen in dit geval in een keer groente? of hebben sommige babys dit?
Nee hoor, ze hebben niet altijd de eerste tijd last van krampjes als iets nieuws krijgen. Ik zou voor de zekerheid echt even stoppen met de bijvoeding.
Nee, dat is niet normaal hoor. Je kindje is ook nog vrij jong. Als een baby geboren wordt zijn de darmen nog niet uitgerijpt. Ze kunnen dan alleen maar melk verdragen en niets anders. Met 6 maanden is de rijping zo ver dat de meeste kinderen zonder al te veel problemen iets anders dan melk faunen verdragen en verteren. Daarom wordt er ook geadviseerd om met 6 maanden te beginnen met bijvoerden. Eerder mag als een kindje geen verhoogde kans op allergie heeft en geen voorgeschiedenis heeft van moeite met voeding of krampjes (gevoelige darmen). Als een kindje van deze leeftijd krampjes krijgt na bijvoeding dan kun je er wel van uitgaan dat het nog niet klaar is voor bijvoeding. Als je stopt en gewoon met 6 maanden weer begint is de kans groot dat je kind er dan geen problemen meer mee heeft.
Helemaal mee eens! Bij Finn zijn we pas met 6 maanden begonnen (onder begeleiding voor zijn KMA) en hij heeft alleen krampjes gehad bij appel...daar kreeg hij ook eczeem bij...dus een gevoelige reactie. Dit geven we vorlopig niet meer. Je kindje is pas 4 maanden...ik zou het dus gewoon weg laten. Ze mist het niet als ze het niet meer krijgt. Ze houden die 6 maanden aan omdat het een gemiddelde is...het ene kindje kan er wel tegen voor de 6 maanden...het andere niet.
Bij Kylian ben ik met 4 maanden begonnen met bijvoeding en dit is zonder problemen/krampen/ reactie's verlopen. Kinley heeft constitutionele eczeem en daarom een verhoogde kans op het ontwikkelen van allergieën. Alleen wist ik dat laatste niet en gaf ik haar ook bijvoeding (geen krampen), ondertussen had ik al wel een folder aangevraagd over het eczeem omdat ik van het cb niet veel wijzer werd. Daarin stond dat van die allergieën duidelijk in vermeld en ben ik resoluut gestopt met de bijvoeding (ze at op dat moment een eetlepel vol) en we wachten nu tot de 6 maanden. Als jou kleintje duidelijk krampen krijgt van de bijvoeding zou ik lekker stoppen en het over b.v een maand (of 2 ) weer proberen. groetje sAnita
Nee, krampjes is niet normaal hoor. Je kindje is ook nog vrij jong. Als een kindje geboren wordt kunnen de darmpjes alleen maar melk verdragen. De darmen moeten nog verder rijpen om iets anders te kunnen verdragen en verteren. Over het algemeen wordt aangenomen dat daar ongeveer 6 maanden voor nodig zijn. Tot die tijd heeft een kind bijvoeding niet nodig. Bijvoeden mag vanaf 4 maanden maar niet bij kinderen met een verhoogd allergierisico en kinderen die veel last hebben gehad van krampjes of voeding (gevoelige darmpjes). Als een kindje dat zo jong is reageert met kramp, dan kun je er rustig van uitgaan dat het nog niet aan bijvoeding toe is. Als je stopt en dan gewoon met 6 maanden weer begint dan is de kans groot dat je kind dan helemaal geen probleem meer heeft.
Het is niet de bedoeling om je vraag dubbel te stellen. Aangezien je hier al veel antwoorden hebt verwijder ik de andere. Kwebbel