Wij hebben een zoontje van bijna 5 maanden en sinds een week (dus eigenlijk was hij 4,5 maand) kan hij zelf zitten steunend op zijn armpjes. Iemand hier ervaring mee of dit goed is of niet? Wij hebben nu ook de kinderstoel in elkaar gezet zodat hij er met eten gezellig bij kan zitten. Hij is ook vanaf het begin af aan al erg sterk en snel met dingen. Maar nu krijg ik van mensen te horen of het wel goed is voor zijn rug enzo...
gaat hij zelf zitten of zetten jullie hem neer en blijft hij zitten? ik had hem pas in de kinderstoel gezet als hij echt helemaal zelf gaat zitten anders is het idd slecht voor zijn rug,, Liefsz
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij blijft zitten als je hem neerzet? Of gaat hij echt vanuit lig zelf zitten? Hij kan best even in de kinderstoel, maar ik zou het niet te lang doen en hem toch nog wel wat ondersteunen. Maar goed, het ligt er ook een beetje aan wat voor kinderstoel je hebt. In sommige kinderstoelen worden ze al meer ondersteund dan in andere.
ons meisje zit sinds vorige weekzeker een minuut zelfstandig (wordt steeds langer ) wij waren naar t cb geweest om te vragen betreft zitten en fietsstoeltje voorop en ik kreeg van de arts zelf te horen : wilt ze zitten laten zitten elk kind doet het in eigen tempo en betreft voorstoeltje voor op de fiets als ze zelf een uur los kan zitten dan is ze er klaar voor er is geen leeftijd aan gebonden en elk kind doet het in een ander tempo ik wordt zo moe van vrouwen (niet specifiek bedoelt) ja maar dat kan nog niet op die leeftijd of dit of dat en dit is slecht en dat is slecht hun zien niet jouw kind jij weet het beste hoe je uk is als jij denkt dat het goed is en je ziet aan hm dat het goed is gewoon laten doen! de een is sneller dan de ander en andere zijn weer sneller met andere dingen mij heeft het antwoord van de cb arts een stuk zelfverzekerder gemaakt
Onze dochter kon dat ook op die leeftijd. Ze zat echt stevig zonder verdere ondersteuning. Wij lieten haar steeds een beetje langer zitten.
Mijn dochter was net 4 maanden toen ze zelfstandig zat, zonder steun van haar armpjes. Ze vond het leuk en als ze het zat was ging ze zelf weer liggen, dus wij zette haar gewoon neer. Pas sinds ze 8 maanden is kan ze uit zichzelf omhoog komen zonder zich ergens aan op te trekken.
Hoi! Bij ons adviseerde de fysio het als volgt: als je kleine goed zelf kan zitten mag het. Je mag je kindje ook neerzetten, zonder dat die kleine zelf kan gáán zitten. Gáán zitten kan namelijk nog heel lang duren want dat is veel moeilijker. Over de kinderstoel zei ze ook: het mag, maar let erop: als de kleine scheef gaat hangen en niet meer netjes recht zit, is het tijd om te gaan liggen. In het begin was dat bij ons na een minuutje, nu zit ie een hele maaltijd in de kinderstoel. Succes en zolang je goed naar je kleine kijkt, lekker doen hoor!
Wij moeten hem idd wel neerzetten, maar dan zit hij erg stevig. Ook op schoot zit hij stevig en als je hem tegen je aanlegd komt hij steeds zelf omhoog met zijn hoofd. Dat doet hij nu ook als je hem neerlegt, dan tilt hij zijn hoofd omhoog. Wij laten hem ook niet zo lang zitten hoor, af en toe even in zijn stoel en idd als hij gaat hangen of zich gaat strekken, gaat hij er gelijk uit. Het begon op vakantie vorige week, hij zat tussen mijn benen in en ging ineens vooruit op zijn handjes leunen, dus dat deed hij wel ineens zelf. Ik ga donderdag denk ik ff naar het cb naar het inloopspreekuur. Ik wil ook weer weten hoe zwaar en hoe lang hij nu is dus dan kan ik het gelijk vragen.
Ziva kon volledig zonder steun zittend spelen toen ze 4.5 maand was. Ze gáát zitten van haar 5 maanden. De kinderarts zei dat het helemaal geen probleem is. Als het lijfje er niet klaar voor zou zijn, zou heto ook niet lukken. Hetzelfde met stappen. Toen ze net geen 7 maanden was begon ze te stappen met steun. Toen kreeg ik ook van iedereen te horen dat het niet goed is. Niet waar! Als je ze 'dwingt' is het niet goed, maar Ziva doet alles zelf op haar eigen (snelle) tempo. Dan kan het wel.
Hoe gaan jullie kindjes zelf zitten? J. zit nu heel goed rechtop zonder steun en hij zit heel goed in de kinderstoel sinds een week/twee weken. Gaan jullie kindjes dan van buik of rug lig zelf zitten of trekken ze zich ergens aan op?
whouw meilan wat is jou meid overal vlug mee zeg, wat knap! mitch trekt zich wel zelf aan mn vingers op om te gaan zitten en kan een minuutje ofzo naar voren op zn buik blijven hangen en valt daarna opzij. de kinderstoel vind die wel super, dan stop ik er een opgerolde handdoek tussen de zijkanten en zn buik zodat die netjes rechtop blijft. vind die geweldig. maar natuurlijk niet te lang, enkel tijdens eten.
Rebecca was ongeveer 8 maanden toen ze zelf ging zitten, vanuit rug of buik ligpositie.. Als ze zich kon optrekken deed ze vrijwel gelijk met het zelfstandig kunnen zitten, rond 4 maanden dus.
Mijn dochter ging zelf zitten toen ze 5 maanden was, als ze het zat was ging ze weer liggen. Ik denk niet dat het slecht is hoor, als ze zelf al gaan zitten zijn ze sterk zat
Kijk haar dan hahaha lekker ding. Ik zou gewoon in de gaten houden dat als hij niet zelfstandig weer van zit naar lig kan hij niet te lang zit. 5 minuutjes en dan weer even liggend spelen ofzo. Mijn dochter wilde al vrij snel gaan zitten en rechtop blijven maar zonder steuntjes in de rug valt ze om.
Prettig deze antwoorden, want Evy zit sinds een week ook zelf (moet niet te hard bewegen want dan kukelt ze snel om! )
Jemig, wat zijn jullie kindjes allemaal vroeg (of Zoë is zo laat ). Zoë zit nu namelijk tijdens broodje tussen de middag wel in de kinderstoel, maar ze gaat snel scheef zitten. Ik las net bij iemand dat de fysio dan adviseert om haar weer neer te leggen, dus daar zal ik nu ook om gaan denken. Ik zet haar wel eens zittens neer, maar ze blijft niet ziten. Ze gaat van links naar recht en voor naar achter! Op schoot wil ze nog wel eens blijven zitten, dan heeft ze haar eigen voetjes vast. Overigens wil ze nooit lang zitten. Ze heeft het omrollen ondekt, dus ze ligt liever en rolt de kamer door. Zo zie je maar, ieder kindje doet het op z'n eigen tempo. Toen ik laatst bij het cb was, hebben ze er ook niks over gezegd dat het raar is dat ze nog niet kan blijven zitten.
@ Lisszy: Lucas kan ook nog niet echt helemaal zelf zitten zonder steun hoor! In de kinderstoel gaat het wel erg goed, maar dan zit ie goed rechtop gesteund en met z'n gordel goed vast. Als ik hem gewoon op t speelkleed zet, valt ie ook om hoor! Ik steun hem dan meestal bij zijn heupjes (tip van de fysio), dan kan ie lekker bewegen (idd, voor-achter-links-rechts alle kanten op), maar oefent ie tegelijk zijn rugspieren. Het is ook echt helemaal niet raar hoor, dat ze nog niet zelf zit. En zeker als ze rollen interessanter vindt, lekker laten rollen!
Op zich kan het geen kwaad als je kindje zo vroeg blijft zitten als je het neerzet. Maar.. leg je je kindje wel vaak op de buik? Dat is voor de ontwikkeling heel belangrijk. Zitten is misschien spectaculairder, maar buikligging is beter. Zegt onze kinderfysiotherapeute, die nog maandelijks naar Nadine's hoofdje komt kijken omdat dat eerder sterk was afgeplat (nu niet meer, gelukkig). Bij Nadine is het zo dat ze wel KAN blijven zitten, heel goed zelfs, maar op de grond doet ze dat niet of maar heel kort. Na een paar minuten is ze het zat en gaat ze voorover in de kruiphouding om zo de rest van de omgeving te verkennen. Zelf gaan zitten kan ze in de box en in haar bedje, dus als ze spijltjes heeft die haar even helpen. 'Los' zelf gaan zitten lukt nog niet helemaal. Overigens las ik dat je je kindje uit de kinderstoel moet halen zodra het scheef gaat hangen.. Volgens onze fysio hoeft dat niet hoor. Het kan nl. ook zijn dat je kindje gewoon alle mogelijkheden uitprobeert. Bij ons is dat duidelijk het geval; Nadine gaat 'scheef hangen' als de kat rondloopt en als er iemand binnenkomt, hangt ze zo ver mogelijk achterover om diegene te zien. Dat soort dingen dus. En fietsen als je kindje een UUR los kan zitten? Ha! Dan gaan de meeste vrouwen veel en veel te vroeg fietsen, denk ik! Fietsen mag zodra je kindje los kan zitten, en dan mag je zo lang fietsen als je kindje los kan zitten MITS het hoofdje van je kindje sterk genoeg is. Dus als je kindje tien minuten los kan zitten, mag hij/zij tien minuten in het fietszitje zitten.
Dat klopt idd, had ik misschien iets duidelijker op moeten schrijven . Ik bedoel dan het scheef hangen van vermoeid zijn van het zitten, zeg maar. Lucas hangt hier ook alle kanten op maar gaat dan zelf weer recht zitten, pas als hij echt onderuit zakt of naar links of rechts hangt en niet zelf meer recht gaat zitten, dan haal ik hem eruit.