Wanneer weer aandacht geven na negeren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Isis75, 22 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Hallo,

Mijn dreumes meisje is een grote aandacht vrager (lees claimer) op het moment. Ze trekt alles uit de kast voor aandacht, tis net een kind :)

Wat ik doe is het volgende:
    Ik benoem dat ik iets ga doen en dat ze even zelf moet spelen en ik weer bij haar kom als ik klaar ben. Vervolgens gaat ze huilen,driftig doen aan mijn been hangen etc en dat negeer ik dan.
    Nu houdt ze dat echter vaak wel vol tot ik inderdaad klaar ben. Dat kan rustig 15 minuten duren. Ik twijfel dan tussen wachten met aandacht geven tot ze uit geraasd is of aandacht geven omdat ik immers ook klaar ben en dat had beloofd. Heeft ze dan niet het idee dat haar gekrijs uiteindelijk toch geholpen heeft, of leert ze vanzelf dat ik bepaal wanneer het moment is om te komen.
    Wat doen jullie,wat is het duidelijkste voor een dreumes?

2. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    O en natuurlijk geef ik haar juist aandacht als ze stopt met de bui en toch zelf gaat spelen. Helaas ziet ze die aandacht tot nu toe steeds als "he mama is weer beschikbaar" en dan begint alles van voor af aan. Dus na mijn complimentje staat ze direct op en hangt weer aan mijn been, cirkel rond :rolleyes:

Tips en ervaringen van mede mama's zijn heeeel welkom :)

3. rodelief

rodelief Fanatiek lid

14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Tja mijn kereltje kan zich wel goed vermaken maar hangt ook wel eens aan mijn been. Als ik dan zeg dat hij even moet wachten tot mama klaar is dan moet hij ook echt even wachten, maar zodra ik klaar ben krijgt hij wel direct weer de aandacht want beloofd is beloofd. Achter die regel sta ik heel erg. Als ik iets zeg moet hij er ook van uit kunnen gaan dat mama dat doet.
    En soms laat ik mijn werk ook even voor wat het is als hij graag aandacht wil. Daar doe ik niet zo moeilijk over. Ik doe mijn dingetjes wel als papa thuis komt of als hij een middag dutje doet.

4. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik ben pedagoog en aangezien mijn kindje nog niet zo oud is als die van jou kan ik je misschien op die manier tips geven.

Het belangrijkste uitgangspunt waar je mee moet beginnen is je kindje aandacht gaan geven als zij het wel goed doet: dus extra aandacht juist als ze uit zichzelf alleen speelt (hoe dubbel dit ook klinkt). Je huishouden zal dan dus heel even moeten wachten. Op die manier beloon je het gewenste gedrag op het goede moment. Je kunt zo ook goed uitzoeken wat ze leuk vindt om te doen zodat je dit later zelf aan kunt bieden op momenten dat ze zich zelf moet vermaken(kindjes zijn soms niet zo goed in dingen zelf verzinnen op die leeftijd).

Ik denk dat je kindje te klein is om negeren goed te begrijpen. Probeer haar anders bij de taken te betrekken, geef haar een rol zodat ze iets te doen heeft. Stel haar iets concreets in het vooruitzicht. Dus niet mama heeft dan tijd voor jou, maar als mama dit af heeft dan gaan we samen naar de kinderboerderij, samen kleuren etc.

Hopelijk kun je hier iets mee, succes!

5. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden.

Ladyrabbit zelf werk ik met moeilijk lerende en opvoedbare kinderen en pas ik deze methode op mijn werk ook toe.
    Toch vind ik het heel moeilijk in te schatten wat bij de leeftijd van mijn dochtertje wel of niet kan (naast dat ik als moeder natuurlijk totaal niet objectief ben en haar gejengel en gedrein mij wel raakt).
    Iets in het vooruitzicht stellen is een goed voorbeeld. Mijn idee is dat ze geen idee heeft wat ik dan tegen haar zeg. Mischien moet ik het wel volhouden omdat ze vanzelf door gaat krijgen wat ik bedoel, wat denk jij?
    Goed idee dat ze wellicht wel te jong is voor het negeren. Ik vind het ook fijn dat je me er op wijst dat kindjes van deze leeftijd moeilijk iets zelf kunnen bedenken, wellicht overschat ik haar wat. Zal dus proberen wel iets aan te bieden.

Het is ook inderdaad een valkuil om haar maar even met rust te laten als ze lekker speelt. Zeker omdat ik weet dat ze daarna achter mij aan zal blijven lopen.
    Nu ben ik een echte "speel" mama dus vind het op zich heerlijk om heel veel tijd met haar bezig te zijn. Mijn angst is alleen dat ik haar verwen met aandacht en mijn grenzen niet duidelijk zijn.

6. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    wat ik bij youame deed als ze mijn aandacht wou
    tijdens afwassen wil ze altijd op het aanrecht zitten dat mag bij mijn vriend maar ik heb alle ruimte nodig haha

wat ik dan doe is muziek aan zetten ik ga afwassen en ga dan dansen in de keuken enz youame vindt het geweldig zo doet ik dat ook als ik was ga ophangen enz

7. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ha Isis75

Helemaal het antwoord heb ik ook niet voor je ben ik bang... Zou mooi zijn als ik dat kon, dan zou ik bakken met geld verdienen, haha.

Ik weet wel dat alleen negeren nooit helpt, dit moet altijd na/samen met goed gedrag belonen. En goed gedrag moet je oefenen, oefenen, oefenen. En veel belonen. Met aandacht in dit geval. Dus wel je dochter aandacht geven als ze al uit zichzelf zit te spelen. En ook aandacht geven als ze het gaat doen wanneer jij dit wil, ook al loop je dan het risico dat ze weer even gaat claimen.
    Ik denk inderdaad dat het voor haar lastig is om te begrijpen als je haar iets als beloning in het vooruitzicht stelt, waarschijnlijk is ze daar te jong voor.

Misschien kun je haar laten spelen in jou buurt om te beginnen? Dan kun je haar meteen belonen als ze er iets mee doet. Aanhouder wint, en kindjes van die leeftijd willen natuurlijk héél graag bij mama zijn! :D

8. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Weer bedankt voor jullie antwoorden. Geen kant en klaar antwoord bah zeg ;) ;)

Nee hoor zoek alleen hier en daar naar een handvat. Zal proberen nog
    bewuster goed gedrag te belonen. En net als bij Youame wat afleid manouvres proberen.
    Hieronder een voorbeeld van hoe het gaat.

Net bij het eten schreeuwde ze de hele wereld bij elkaar, geen idee waarom? Ze ging al wat nukkie aan tafel en at half met de handen en half met de lepel. Eten met de lepel werd beloond. Ineens was ze eten zat en ging het bord door de kamer. Na 2 minuten nog eens geprobeerd maar nee, madam smeet het zo weer weg. Ondertussen schreeuwen en schreeuwen. We zijn over gegaan tot het toetje en dat ging er wel in. Direct toen het op was wou ze meer maar dat vond ik niet goed, reden voor de volgende driftbui. We zijn van tafel gegaan en mijn man en ik hebben de boel opgeruimd terwijl ons meisje de boel bij elkaar schreeuwde. Uiteindelijk een fles gemaakt (drinkt ze 's avonds nog) en haar op schoot genomen. Dat vond ze heerlijk en met een boekje kwam ze tot rust.

O en ik wil mischien ten overvloede zeggen dat ik heel goed begrijp dat het bij de leeftijd hoort. Ik vind die hele dreumestijd geweldig en geniet volop, ook van haar eigen wil!

Deel Deze Pagina