Wij zitten er over na te denken over een twee "wondertje",en we dachten te beginnen als Sophie 2 jaar is....hopelijk mag het weer lukken en als het even mee zit is ze dan een jaar of 3 als ze kleine komt....nu is mijn vraag hoe is jullie ervaring met dat leeftijd verschil?
Mijn broertje is 3 jaar en 2 maanden jonger als mij. Op zich kan ik me niet herinneren dat we veel samen gespeeld hebben, je hebt toch andere interesses en ontwikkelingsfases. Op vakantie konden we wel goed overweg met elkaar, maar thuis hadden we gewoon onze eigen vriendjes en vriendinnetjes. Dit is een van de redenen dat wij minder leeftijdsverschil willen, zodat we kinderen wat meer in dezelfde fase zitten. Verder is je kindje wel wat meer zelfstandiger als ze 3 is, ze hoeft niet de hele tijd in de gaten gehouden worden. Een kindje van 1,5 a 2 jaar moet nog vaak 'nee' tegen gezegd worden. Je zal dan waarschijnlijk met haar uit de luiers zijn. En ze is groot genoeg om in een normaal kamertje te slapen. Ook heb je geen duowagen ofzo nodig. Ik denk dat elk leeftijdsverschil wel z'n voordelen en nadelen heeft, het is voor iedereen een persoonlijke keuze welke voordelen voor jullie belangrijker zijn.
hey toet mijn kindjes schelen 2 jaar en 10 maanden. ik heb het zo gepland, in hoeverre je het kan plannen natuurlijk, omdat de oudste bijna naar school gaat. ook is zij al een stuk zelfstandig en dat scheelt een pak.
Tussen de kinderen van mijn zus zit ook 3 jaar. Ik moet zeggen dat dat een goed verschil is hoor. Ze spelen zeker veel samen. Zelf zou ik ook ong dat leeftijdsverschil willen, maar ja je hebt het niet voor het zeggen en mijn meisje is nu nog pas 1....we hebben nog even!
Ja, hier ben ik ook benieuwd naar omdat als ik ga bevallen mijn zoontje nog 3 moet worden of dan net 3 is. Ik ben namelijk 2 dagen later uitgerekend dan dat hij jarig is. Het lijkt mij wel lekker 3 jaar verschil. Hoef je niet zo op te letten als je ergens mee bezig ben. Of bijna niet dan... En als Rick 4 wordt dan heb ik er nog een thuis van rond de 1 en dat is ook wel lekker lijkt mij.
Mijn oudste en middelste schelen 3.5 jaar. En ik vind het echt heerlijk! Kon Kelsey van alles uitleggen en mee geven over wat er gebeuren ging. Toen de kleine er was, was zij al een stuk zelfstandiger. Hoefde niet getild te worden, kon lekker zelf spelen als ik met Damiën bezig was. En kon heel goed mee helpen. En wanneer Damiën op een leeftijd kwam dat hij wat drukker werd ging Kelsey naar de basisschool. Ik had dus alle tijd voor Damiën zonder dat Kelsey daar onder hoefde te "leiden". Nu schelen Damiën en de jongste bijna anderhalf jaar. Dit gaf bij mij veel problemen....of te wel..een zwaardere periode. Ik kon Damiën niet goed voorbereiden op wat er komen ging. Daar was hij gewoon nog te klein voor. En wanneer Jayden er was, had Damiën ook nog ontzettend veel aandacht nodig. Met tillen, en mee gespeeld willen worden. En natuurlijk wou hij dit alles altijd wanner ik bezig was met Jayden. Hij kon ook nog amper mee helpen. Had hij ook het geduld niet voor. Ik was altijd dubbel hard aan het rennen en vliegen. Totaal geen tijd meer voor mezelf...totdat ze 's middaga nog samen een dutje deden. Alleen nu dat Damiën wat ouder is en Jayden ook zie ik er de voordelen van in. Damiën en Jayden groeien veel meer met elkaar op dan met Kelsey. Kelsey zit op school en als ze thuis is schiet ze meteen de deur uit om met haar vriendinnen te spelen. (mits het mooi weer is ) Ze maakt dus minder met ze mee. Damiën en Jayden beginnen nu ook steeds meer met elkaar te spelen. Damiën heeft er nu ook wat meer aan zo haha. Ach, op het einde heeft natuurlijk alles zijn voor en nadelen
Hier wachten we ook zeker tot Kyra 2 is voor dat we voor een 2e gaan. Blij te lezen dat er toch veel mensen posiotief over zijn! Hoor hier steeds: "is het nog geen tijd voor de 2e..."
Wij zijn toen Emme 1 jaar werd begonnen voor een tweede kindje. Meer met de gedachte dat we het dan gewoon op z'n beloop kunnen laten (dat is wat mij betreft niet gelukt haha!) Maar als ik nu zie hoeveel aandacht Emme - ondanks dat ze een heel gemakkelijk kind is - nodig heeft, vind ik een wat groter leeftijdsverschil niet zo erg. Ik hoop zelf op zo'n 2,5 jaar, maar of dat lukt is maar afwachten he . Ik vind dat een klein leeftijdsverschil vaak wordt overschat. Pim
Oh, zo'n moeilijk onderwerp vinnik dit. Tuurlijk zou ik dolgraag een 2e ukkie willen, lijkt me gezelliger, leuker en meer 'compleet'. Maar... ik moet er aan de andere kant niet aan denken om weer helemaal 'opnieuw' te beginnen; gebroken nachten, tandenellende etc. Ik geniet ook echt nu meneer hier echt "groot" aan het worden is, zóóóóóó leuk allemaal. Sta er dus best heel dubbel in, want vond de 3,5 jaar die tussen mij en mijn eigen zus staat altijd veel te veel. Voor mijn gevoel hebben we ook nooit veel samen gespeeld, pas toen we ouder werden werd ons contact ook beter... Groetjes Six