Hoevaak vraagt je zoontje precies om voeding en hoe is hij als je hem op zijn buik legt? Nog steeds vrolijk? Overdag zo weinig slapen vind ik wel raar. Geen tekenen van reflux ofzo?
Mijn meisje -bijna 5 maand- vraagt 's nachts (borst)voeding om de 3 a 4 uur... Tussendoor wordt ze ook nog soms wakker en heeft ze genoeg aan een speentje... Ik werk sinds een maand weer en het valt me erg zwaar. De ene dag gaat het al beter dan de andere. Ik mag van geluk spreken dat ik niet nòg een kindje heb rondlopen.. Wat betreft jouw zoontje, die is er duidelijk nog niet klaar voor. Er is niets mis mee om dingen uit te proberen, maar uiteindelijk zal het toch pas lukken als je mannetje rijp is! Succes!
Nee iedereen mag reageren, en vooral de moeders waarvan hun kindje wel doorslaapt, omdat zij misschien tips hebben. Want hoe je het ook went of keert, het is gewoon heel zwaar. Zo denk je op de gekste momenten, kan ik hier even een dutje doen. Je functioneert soms niet eens meer goed. Het was voor mij meer de toon waarop. Zo van ach gossie... Maargoed. Misschien ben ik dan ook te gepikeerd door mijn slaapgebrek.
Uhm ok? Ik vind de gegeven reacties niet zo vreemd hoor iedereen wil mee denken of fabeltjes uit de wereld helpen.
Hoe ik het deed de eerste maanden. Rond 22/23u de laatste fles en dan liet ik hem komen. Tijdens het flesje alles zo rustig mogelijk doen, niet teveel licht, niet teveel praten, geen andere luier omdoen (tenzij nodig) en soms wachtte ik 2 minuten voordat ik zijn flesje ging maken. Niet bewust maar omdat ik mijn bed niet uit kwam dat "wachtten" was wel pas gekomen nadat hij me soms liet doorslapen, dat was ik veel te snel gewend. 1 keer doorslapen en je komt je bed veel moeilijker uit. Echt waar! Toen ik merkte dat hij zich eraan ergerde als ik de fles rond 23u gaf en hij ze niet meer goed dronk hebben we die laten vallen. Toen kwam hij weer om 3u ipv 5u maar heel langzaamaan werd die 3u later en later. Werd hij voor 6u wakker dan deed ik alles zo rustig mogelijk, werd hij na 6u wakker begon de dag Maar hij was wel gemakkelijk, kwam meestal maar voor 1 nachtvoeding en vanaf 4 maanden begon hij door te slapen. En als hij om 3u of om 6u een flesje kreeg, altijd had hij weer rond 7/8 u honger en nu word hij altijd rond 8u wakker Maar je zoontje slaapt overdag wel heel weinig, hij is vrolijk he? Of vermoed je iets medisch?
Wat lastig voor je kleintje dat hij zo weinig slaapt, heb je het idee dat hij er veel last van heeft? Maak je hem wakker voor de fles van 21.00? Als dat zo is, heb ik wel een tip: ik liet mijn zoontje na de fles van 19.00 zelf komen voor een fles. In de avond sliep hij namelijk het beste en mijn zoontje sliep ook een tijd (door reflux) overdag heel slecht. De tijd verschoof dus langzaamaan van een nachtfles om 1.00 tot nu 7.00. Hij wordt weleens wakker maar altijd relaxed en valt dan meestal zelf in slaap. Soms geef ik een speentje om hem te helpen ontspannen. Ik geef ook 4 flessen waarvan ik de ochtend en avondfles verhoogd heb naar 210/7, na overleg met het cb. Ik hoop dat je kleintje gauw wat meer rust vindt, succes! Ps. Ik geef trouwens nog geen bijvoeding dus dat is natuurlijk ook mogelijk van invloed, zowel positief als misschien negatief op het slapen.
Serieus?? Waarom denk je dat al je 'trucjes" niet hebben gewerkt? Omdat je kind nog niet toe is aan doorslapen. Dat kun je niet afdwingen. lekker laten gaan en zijn ritme volgen
Ons meisje is even oud. Wij maken haar wakker voor een fles pap om 23 uur ongeveer als we naar bed gaan. Half slapend drinkt ze die dan leeg. Daarna weer in bed en slaapt ze tot half zes ongeveer soms tussendoor de speen d'r in.
Zou hij misschien wakker worden omdat hij overdag te weinig slaapt? Of slaapt hij in de ochtend en late middag wel langer dan 30 min. (omdat je schrijft dat hij in de middag maar 30 min. slaapt) Op zich is met een paar korte slaapjes op een dag niets mis, maar ze "moeten" wel minimaal 1 slaapcyclus vol maken om uit te rusten, dat komt dus neer op minimaal 45 min. slaap. Er zijn namelijk echt kindjes die je dat moet leren (ik weet er alles van Echt vanaf de geboorte tot een maand of 3 erg bezig geweest met hem wat meer te laten slapen, hij was gewoon niet happy met de hoeveelheid die hij kreeg en kon moeilijk in slaap vallen en blijven slapen ) Heb je al geprobeerd hem overdag lager achtereen te laten slapen? Wellicht geeft hem dat wat meer rust (lees minder oververmoeid) waardoor hij dus in de nacht ook beter kan slapen. Omdat hij ook geen volledige fles drinkt in de nacht denk ik dat hij daar dus te moe voor is, en daarom 2x per nacht om een voeding vraagt. Hier ter indicatie slaapt hij in de ochtend 1 tot 1,5 uur (10.00-11.00) , in de middag 2 tot 2,5 uur (13.00-15.00) en in de late middag/avond nog 1 tot 1,5 uur (17.00-18.00). En dan in de nacht een uurtje of 11/12 (20.00-7.30). Maar goed niet ieder kind is natuurlijk hetzelfde en heeft dus dezelfde hoeveelheid slaap nodig. Hoe eet / drinkt hij overdag? Heeft hij een reden om in de nacht voeding te willen inhalen?
@mijneerste1: bedankt voor jou reactie. Soms vallen opmerkingen/reacties blijkbaar verkeerd. Waar ik veel aan had was de info die ik ergens gelezen had onder slaapcyclus van 45 à 50 minuten die baby's hebben. Ben er een beetje op gaan letten, en overdag doet mijn dochter dat (meestal) ook. Ze wordt na 45 min wakker. Soms kan ik doet even troosten of wagen heen en weer wiegen haar weer in slaap krijgen. En dus ook in de nacht slapen ze niet altijd heel diep. Ik stond altijd direct paraat als ze op d'r handje ging sabbelen en maakte direct een fles voor d'r. Toen ik las over die cyclus heb ik haar dus niet direct opgepakt voor een fles, maar even laten gaan. Al ging ze niet huilen en jou zoontje dus wel. Jij hebt al geprobeerd om niet te reageren als je zoon wakker wordt, wat resulteerd in nog harder huilen. Dus dat lijkt geen optie voor jou zoon. Maar misschien inplaats van laten huilen, vaker troosten, maar geen fles geven? Lijkt mij wel heel zwaar om te doen. Nig iets wat ik ergens gelezen heb is dat geruststellen heel belangrijk is. Dus misschien een beetje raar, maar ik zeg heel bewust tegen mijn dochter elke avond. "Papa en mama zijn beneden en hebben daar de babyfoon, als er iets is komen we naar je toe." Soms blijft ze even huilen en ga ik nogmaals naar boven en zeg het weer. En raargenoeg is ze vaak stil daarna. Wel vind ik de opmerking van Cygnet2 niet zo raar, een volle maag en zeker met iets zwaars of suiker kan misschien juist ervoor zorgen dat een kindje actief blijft of er zelfs wat last van heeft. Dus zoiets als een papje kan misschien ook averechts werken. Maar er zijn blijkbaar ook baby's die het er juist goed op doen.
Ts er hebben toch al wat dames tips gegeven is ook fijn als je daarop reageert .... Anders voelt het alsof we tegen een muur kletsen Maar je zoontje slaapt wel weinig overdag.... Hij kan ook oververmoeid zijn. Probeer je een ritme te creëren ?
@Jolina haha ja ik doe me best om zsm te reageren, ik vind wel knap dat veel dames direct kunnen reageren. Ik heb het namelijk best druk op een dag. Mijn schema was: - 09:00 Melk+Pap 150 cc (Ik gaf eerst 200 cc maar hij dronk nooit alles helemaal leeg) - 11:00 ontbijt hapje fruit - 13:00 Melk 200 cc (Drinkt hij helemaal leeg en soms blijft hij door zuigen alsof hij meer wilt) - 15:00 Water of Sap 150 cc - 17:00 Melk 200 cc - 19:00 Avondhapje groente - 21:00 Melk + Pap Gister heb ik hem om 21:00 geen flesje melk gegeven maar water omdat hij graag wat wilde en toen viel die in slaap tot 23:00 en heeft hij daarna een flesje 200 cc alleen melk gekregen, ik gaf hem geen rijstebloem en snachts ook niet. Ik maak hem nooit wakker bij 21:00, dat doet hij allemaal zelf en snachts ook, hij veranderd weleens mijn schema. vannacht sliep hij van 23:00 tot 03:00 werd hij getroost en verder geslapen tot 05:00 en toen een flesje 100 cc melk gekregen en hoorde ik hem rond 06:00 weer maar hij viel daarna weer gauw in slaap tot 08:00, hoorde ik hem spelen en zoals altijd begon hij om 09:00 zijn flesje te vragen. Ik zag dat iemand dat zei dat ik misschien geen rijstebloem moest geven dus ik dacht ik probeer dat maar even uit en om hem wat later een flesje te geven. @sydneys het kan opzich wel kunnen, hij spuugt af en toe wat melk met heel veel slijm. Als ik hem op zijn buikje leg dan kan hij misschien 10 min/15 min op zijn buikje in zijn box spelen maar dan gaat hij soort van roepen dat het nu wel genoeg is. Hij heeft weekend alleen maar lopen huilen en zeuren en ik zag niet wat het probleem precies was. Maar wat je zegt zou misschien wel kunnen hoor, ik zal sws nog ff de cb bellen voor de zekerheid. Hij is nu ook wakker geworden met een vastzittende hoest, klinkt ook als een droge keel ofzo.
Hij sliep eerst altijd na zijn flesje van 09:00 gewoon door tot hij zijn andere flesje kreeg en toen kreeg ik als advies om hem 09:00 wakker te houden en dat hij snachts dan misschien wat beter slaapt. dus hebben we dat geprobeerd. Nu is hij altijd zelf om 08:00 wakker en vraagt om 09:00 zijn flesje (hahaah hij laat ook echt duidelijk weten dat hij zijn flesje nu wilt, daar kan ik nooit om heen en dat is ook voor al die andere flesjes hahaah) en nu slaapt hij dus 10:30 tot 11:00, 14:00 tot 14:30, 16:30 tot 17:00 (heel soms, slaapt hij bij deze een uur dus vanaf 15:30 tot 16:30) En soms blijft hij dan vanaf die tijd gewoon wakker tot 19:30, hij gaat meestal gelijk na zijn hapje van 19:00 in bad en valt na zijn badje gelijk in slaap tot 21:00
Ik heb boekje baby in droomritme gekocht heeft mij erg geholpen Alsnog ging hij pas met een jaar doorslapen als in van 7 tot 7 maar zonder dat boek was het nu nog niet gelukt Verder uitproberen is prima maar het zal pad lukken zonder nachtvoeding als je kleintje er klaar voor is zonder uitproberen weet jee dat natuurlijk nooit dus af en toe moet je wel even testen Mij hielp de gedachte heel erg dat het geen 10 jaar duurt tot die tij beruste ik mijzelf erin een gaf het zo mijn mogelijk stress en kom iedereen zo snel mogelijk weer slapen Strekte
Ik persoonlijk vind dat 9.00 een beetje laat is voor de 1 e fles. Zou deze eerder tussen 7 en 8 geven. Bijvoorbeeld meteen bij wakker worden en niet wachten tot hij daar echt om vraagt. Wellicht dat hij dan in de nacht minder komt? Het lijkt mij nu ook als of hij de langste ruk in de ochtend maakt ipv echt in de nacht. Wellicht eerder proberen te starten met de dag. Verder ben ik nog niet zo van de sap op zo jonge leeftijd. Eerder water, thee of niets. Hier krijgt hij alleen melk. Maar goed, fout is het niet. Verder vind ik ook dat hij redelijk lang wakker is per keer. Wat gebeurt er als je hem binnen 2 uur op bed legt?
Moet je me even helpen hoor.. Waar ga ik tekeer dan? Ik begrijp werkelijk waar niet waar je je zo druk om maakt. Ik begrijp heel goed dat slecht slapen funest voor je is en dat alle kinderen anders zijn.. dus waarom dit relaas? Ik ben één keer stellig geweest toen iemand riep dat met 3 jaar niet doorslapen volkomen normaal zou zijn... Niet om het een of ander maar ik heb verder geprobeerd zeer inhoudelijk te reageren en je tips te geven vanuit mijn eigen ervaringen omdat mijn kinderen met 6,5 week 7,2 week en 11 weken doorsliepen...
Waarom geef je water of sap? Dat vindt ik persoonlijk overbodig...en dat avondhapje groente vindt ik ook vrij laat... Misschien krijgt je kindje ook al wat veel eten op een dag? Want hij keeg dan ook opnog rijstepap en al die bijvoeding. Misschien heeft hij last van al dat eten dat hij daarom niet slaapt? Hier gaat mijn zoon pas rond 21-22 naar bed en dan slaapt hij wel door tot 5:00... Eerder ging hij vroeger naar bed en ook dan kwam hij al rond 1:00 en 5:00
Helaas, hier ook niet. Bij de oudste duurde het een klein jaar en daar hadden we zéker weer op gerekend nu.. nou deze keer was het 10x erger. vanwege allergieen soms nachtenlang niet tot nauwelijks geslapen en echt ik was een wrak.. maar je kunt er niet veel aan doen. En nog steeds is ze 1 of 2x wakker en heeft dan dorst of wil even getroost worden. Dat doe ik ook. kijk, als ze het er om gaan doen, of na wat drinken nog blijven spoken, dan spreek ik ze streng toe en is het na een paar keer terugleggen weer goed. Acceptatie heeft hier echt heeel veel geholpen! Inmiddels doe ik het op de automatische piloot en ben ook minder moe dan eerst. Met 5 maanden kan het echt nog zo pittig zijn, heel veel sterkte TS, ik denk eerlijk gezegd niet dat je er op dit moment wat aan veranderen kunt.
+1 Je kan helaas je baby niet in ons nachtritme dwingen. Er in mee gaan is eigenlijk de enige optie. Zou niet met allemaal zware pap of zoete hap aan de gang gaan. dochter ging opeens goed slapen toen ze een jaar en een week oud was.