Hoi allemaal, gisteravond ben ik weer bezig geweest om 'prakkies' te maken voor mijn dochter. Ik vind het leuk om voor haar te koken. Ze eet alles maar heeft ook wel haar favorieten. Nu was mijn vraag wat eet jullie kindje graag? En hoe maak je het?
Wij hebben het geluk dat mijn zoontje alles lekker vindt van spruitjes tot knolselderij. Ik kook rijst, pasta of aardappel (of couscous met kokend water) en in een ander pannetje een groente. Daarna doe ik het in een bakje en prak het met de staafmixer. Eigenlijk nog niet veel spectaculairs gemaakt... Dus ik ben ook wel benieuwd naar andere ingrediënten en manieren van bereiden
Ik heb nooit grote recepten gemaakt. Gewoon groenten met aardappelen. Favoriet was zeker pompoen, prei en boontjes.
Hier is wortelen en courgette favoriet. Met daarbij aardappelen of rijst. De aardappelen prak ik tegenwoordig, maar de rijst pureer ik nog. Maar net als jouw dochter eet ze eigenlijk alles wat ik voorzet. Andijvie, bruine bonen, pompoen (met zalm erbij), snijbonen, doperwten, bloemkool etc. Wil binnenkort eens rode bieten voor haar maken, kijken hoe ze dat vind. Tegenwoordig probeer ik alles wat prakbaar is gewoon te prakken en de rest doe ik nog met de pureerstaaf.
Hier courgette en pasta favoriet. Maar eigenlijk gaan alle groenten er goed in en issie ook dol op avocado. Zoete aardappel is ook heerlijk volgens hem! Ik geef via Rapley, dus maak er geen prakje van. Alleen als hij rijst eet prak ik er grof wat groente door heen. Anders is het ook zo saai die rijst
Zoete aardappel met muskaat pompoen pureren met een theelepel kokosolie vond ze erg lekker. Nu doe ik er ook een paarse wortel bij. Pastinaak, bloemkool, gebakken slibtong en een aardappel pureren is ook een succes. Gister had ik haar voor het eerst kippensoep gegeven met lunch. Ik heb daar stukje Turks brood bij gedaan.
Hier ook een ventje dat echt alles eet! Hij vond alleen witlof niet lekker, maar dat is alweer even geleden, dus dat kan ik binnenkort nog wel opnieuw proberen. Ik maak eigenlijk ook gewoon hollandse prakjes, bloemkool, broccoli, sperziebonen, snijbonen, doperwten, worteltjes met aardappel. Soms doe ik er een beetje vlees doorheen, maar lang niet altijd. Af en toe krijgt hij een potje, bv bij oma of bij de gastouder als ik avonddienst heb, maar ook daar eet hij werkelijk alles van! Maar meer heb ik zelf eigenlijk nog niet gemaakt, wij eten zelf eigenlijk ook niet meer dan deze 'standaard' groentes en veel pasta/ rijst en ik kook nog veel met zakjes, wat hij dus niet mag
Bruine bonen met appel Venkel, appel,aardappel Sperziebonen,aardappel Pompoen Tomaar/courget/wortel Doperwtjes/wortel Doperwtjes/appel/aardappel Broccolli/aardappel ( de appeltjes bij de gerechten zijn meer een kwartje...voor de smaak) Hij eet nog wel meer maar mijn kind lust alles. Nog geen favoriet ontdekt Alles vers gemaakt. Ik gebruik de avent stomer. Nu nog prakjes, bij goed zitten en evt.eerste tandje wil ik combineren met rapley
Het is lang een drama geweest hier het groente eten maar sinds de laatste paar weken eet ze goed (althans, beter). Nog niet zoveel maar kan wel duidelijk favoriete hapjes merken: witlof met aardappel en kip vind ze het lekkerst naar mijn idee, verder vind ze rode biet , andijvie en worteltjes ook erg lekker Verder krijgt ze boontjes, bloemkool, broccoli, spinazie, snijbonen. Dit alles samen met aardappel of rijst en gehakt of kip of vis. Ik las net bij iemand spruitjes, mogen ze dit al op deze leeftijd? Dan ga ik dat ook eens proberen namelijk, wij eten het zelf best vaak.
Wij vonden onderstaande prutjes nog wel te happen: -Worteltjes met sinaasappelsap en een snufje komijn -Broccoli met peterselie -Sperziebonen met doperwten en basilicum. -Bloemkool met knoflook en een scheutje melk of boter. En wat uitgebreider: -Tongfilet-wortel-aardappel -Zalm-prei-aardappel-dille-tomaat -Zalm-pasta-courgette-wortel-champignons-knoflook-dille -Pasta-kip-broccoli-courgette-olijfolie -Ei-courgette-aardappel-peterselie -Ei-sperziebonen-aardappel-tomaat
Hier eet ze ook alles, maar broccoli is wel echt haar favoriet. Maar sowieso met eten zit ze springend in der stoel hihi
Courgette vind hij heel lekker maar daar raakt hij van aan de diarree. Dus laten we dat maar even *Wortel/ pompoen / aardappel *Erwten/wortel /aardappel *pastinaak/ aardappel Komen leuke ideeën voorbij! Leuk om uit te proberen.
Pompoen (flespompoen) broccoli, bloemkool, courgette, sperziebonen, doperwtjes eigenlijk alles vond ze vroeger lekker.... Met de nadruk op....