5 maanden, te weinig borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door rrrauw, 13 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rrrauw

rrrauw Nieuw lid

13 dec 2013
    2
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn zoontje is bijna 5 maanden, 7,4 kilo, en krijgt volledig borstvoeding. Ik werk 4 dagen per week en kolf dus 4 dagen. Op de opvang krijgt hij alleen mijn melk. De andere dagen leg ik hem zelf aan.

Borstvoeding vind ik geen enkel probleem (heerlijk toch, zo'n kind aan de borst!) maar dat kolven begint me behoorlijk tegen te staan (op het invalidentoilet tussen je afspraken door, hartstikke relaxed maar niet heus). Zeker nu het niet zo goed meer gaat. Ik had altijd zoveel melk dat ik altijd wel een voeding in de vriezer kon leggen om voorraad op te bouwen.

Een paar weken geleden was mijn zoontje wat ziekjes (verkouden, grieperig, last van koorts door tandjes), en dronk hij minder. Dat merkte ik aan de borst omdat hij korter dronk (normaal 20 minuten, nu was hij na 10 al klaar), en op het kinderdagverblijf hielden ze melk over. Nu is hij alweer een tijdje beter, maar het lukt me maar niet om mijn productie te verhogen, hoe vaak ik hem ook aanleg. Mijn borsten zijn allang ook niet meer stevig, ze lijken wel permanent leeg.

In totaal drinkt hij 7/8 keer op een dag, waarvan 3x op het kinderdagverblijf. Ik kolf in die tijd 4 keer en dan nog heb ik te weinig melk voor hem. Op een goede dag is de opbrengst zo dat ik drie voedingen van 140/150cc heb, op een slechte dag (en dat zijn er steeds meer) is dat drie voedingen van 110/120cc. Ik moet dus altijd wat extra uit de vriezer meegeven, maar het einde van die voorraad komt in zicht.

We beginnen nu ook met groente te stomen en te pureren, maar dat is nog lang niet een vervanging van melk, ik zie het meer als kennismaking. Op het kinderdagverblijf willen ze hem wel een fruithapje geven, en zeggen ze dat ik misschien maar met kunstvoeding moet bijvoeden omdat hij per keer wel 200cc moet drinken. Ik las ook ergens dat rijstbloem erbij doen kan helpen om te vullen, maar op het kinderdagverblijf zeggen ze dat dat niet waar is. Ik raak dus een beetje in de war, en vraag me af waar die 200 vandaan komt, dat heb ik nog nooit gekolfd voor mijn zoontje!

Ik voel dat ik faal als moeder: hoe kan het nou zijn dat ik ineens niet meer genoeg melk produceer? Ik wil in ieder geval tot 6 maanden bv geven, maar liever tot 9 maanden (en eigenlijk tot 12 maanden, maar na 9 maanden krijg je daar geen werktijd meer voor, dus dan moet ik overdag stoppen met bv). Ik wil niet aan de kunstvoeding, maar als hij anders niet genoeg binnenkrijgt ben ik ook een slechte moeder!

Wat moet ik nou doen?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat een zorgen.
    Ik ga even punt voor punt reageren voor je, tussen de tekst door:

Wat voor kolf gebruik je? Enkel of dubbelzijdig? Probeer eens een aantal keren om na het kolven nog met de hand zoveel mogelijk melk te krijgen. Dit stimuleert tot extra 'geven' tijdens kolven. Uit onderzoek blijkt dat alleen met apparaat kolven niet alles uit de borst hoeft te halen en er nog meer kan zijn. Uitproberen dus. Om relaxed te zijn tijdens het kolven kun je oordopjes overwegen? Schrik je niet van geluiden van buitenaf…?

Kindjes drinken effectiever vanaf een maand of vier, vier en een half: ze zijn dan veel sneller klaar. Dit is een normaal verschijnsel.

Ook dit hoort bij langer voeden: je kunt je voorstellen dat wanneer je inderdaad een jaar bv geeft je niet continue van leeg naar stuwing gaat. Dit hoort dus bij het feit dat je lichaam snapt dat er melk mag blijven komen maar dat je niet steeds zoveel maakt dat er stuwing is: je maakt dus wat je kindje nodig heeft, niet meer, niet minder (in principe dan)

Inderdaad is dit kennismaken: andere smaken, structuren en neemt het niet de calorische voldoening over. Het kan wel helpen, dus in dat opzicht kun je het overwegen als aanvulling op wat je te kort komt: liever fruit of groenten dan andere voeding verzinnen.

rijstebloem bindt niet echt met moedermelk en geeft dus ook niet de vulling. Ik vind rijstebloem niet van toegevoegde waarde. Maar, net zoals fruit of groenten, kan het iets zijn om de tijd te overbruggen tot je hem weer aan de borst kunt voeden.

Dat vraag ik me ook af: standaard hoeveelheden gaan niet op voor de meeste kindjes en zijn overigens veelal gebaseerd op kunstvoedingen met een max. aantal voedingen op een dag.
    Ik zou zeggen niet op de 200 letten, kijk of je 150, evt. een keer 180 kunt bieden. Je kindje haalt vanzelf bij jou in. Geef hiervoor de ruimte wanneer je klaar bent met werken. Is er gelegenheid om je kindje dan direct te voeden? Op het dagverblijf? Of kun je in overleg met werkgever een tijdje ouderschapsverlof opnemen zodat je eerder naar je kindje kunt om te voeden, of tussen je werkdagen door een dag thuiswerken? Je kindje kan gewoon naar de opvang, maar je kunt evt. live voeden of rustiger kolven thuis. In overleg is vaak meer mogelijk dan je denkt, werkgevers horen ook graag wat hun mensen bezig houdt.

Je faalt niet hoor: kijk wat je allemaal doet en biedt! Heb je domperidon geprobeerd? Daar hoor ik nog wel eens positieve geluiden over van moeders met eenzelfde probleem. Zoek maar eens op borstvoeding.com.

Kun je thuis een keer kolven? Slaap je samen met je kindje? Wanneer het 's nachts bij jou kan 'inhalen', hoef je overdag niet zoveel te kolven. Kindjes doen dat wel meer: overdag zo min mogelijk drinken en bij mama inhalen. Ook wel lekker warm in de winter, zo'n lijfje tegen je aan 's nachts!

Ik zou zeggen: gewoon doorgaan zoals je doet, evt. overleg naar mogelijkheden om (tijdelijk) tijd te gunnen aan je bv zodat je daarna weer verder kunt voor je kindje en je werk.

Mocht niets lukken, dan is er nog de optie van donormelk, (moedermelknetwerk) en aanvullen met kv. Zolang je kindje daarnaast bv blijft krijgen krijgt het nog steeds alle goede dingen van jou! Dat is juist zo mooi: ook al is het nog maar een half flesje: er zitten net zoveel goede stoffen in!

Veel succes!
    Heidi

3. rrrauw

rrrauw Nieuw lid

13 dec 2013
    2
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi Heidi,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, daar kan ik zeker wat mee! Ik was er zo onzeker over geworden, maar ik begrijp dat het eigenlijk behoorlijk 'normaal' is zoals het gaat, dus dat stelt me dan gerust.
    Ik vind het fijn dat je bevestigt dat ik beter fruit en groente kan geven dan kunstvoeding erbij, dus daar gaan we zeker mee door. Ook die rijstebloem zal ik dan links laten liggen.

Overigens bevestigt jouw verhaal ook weer mijn vermoeden dat de samenleving echt niet zo is ingesteld op borstvoeding. Ik hoor op de kinderopvang maar toch ook op het consultatiebureau, of van andere moeders, zoveel gekke/onjuiste dingen over (borst)voeding! Het is echt lastig om goede informatie te vinden als je vragen hebt. Fijn dus dat je de tijd nam om mijn vraag te beantwoorden!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Any time! Fijn dat je een platform hebt gevonden om je informatie af en toe even te toetsen!
    Je kunt ook kijken of bij jou in de buurt een borstvoedingscafé of avonden of ochtenden voor voedende moeders wordt georganiseerd. Kijk op borstvoeding.com of borstvoeding.nl voor meer informatie in jouw buurt

Geniet verder!
    Heidi

Deel Deze Pagina