Hoi, Toen mijn zoontje 4 maanden was, werd hij verdacht van een koemelkallergie en hebben we sindsdien Pepti moeten gebruiken. Vandaag zijn we voor controle naar de cb-arts gegaan, omdat zijn klachten niet verminderd zijn, denkt ze dat hij gewoon eczeem heeft. Normaal is dan het advies om pas vanaf 6 maanden te beginnen met bijvoeding. Nu is hij bijna niet gegroeid (6130 -> 6250) in 4 weken tijd, waarschijnlijk heeft hij niet voldoende aan flesvoeding en mogen we al beginnen met bijvoeding. Eerst pap en groentehap en over 2 weken ook wat fruit. Hij kreeg nu 4 flessen van 210+7 om: 08.30-12.30-16.30-21.30 Hij slaapt overdag vaak van 10.30 tot 12.00 en 14.00 tot 16.00 en 18.00 tot 21.00 om daarna van 22.30 tot 08.30 te slapen. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik wil niet minderen op de flesvoeding, omdat hij al niet veel gegroeid was. En om nu een fles van 210+7 gelijk na zijn groentehap te geven, lijkt mij weer teveel? Ik zit aan het volgende schema te denken: 08.30 fles 210+7 met Nutrix 12.30 fles 210+7 16.00 groentehap 125 gram 17.00 fles 210+7 21.00 fles 210+7 Groetjes Saskia
Ik zou toch echt de voorrang geven aan de flessen. Bijvoeding levert, zeker in het begin geen echte bijdrage aan de groei, dat moet echt van de melk komen. Bedenk zelf maar, wat eet je als je af wilt vallen: groente! Kun je niet naar 5 flessen op een dag gaan? Juist bij eczeem is trouwens het voordeel van met 6 maanden het grootste. Zie o.a. dit onderzoek: Pediatrics. 2008 Jan;121(1):e44-52. Links Timing of solid food introduction in relation to eczema, asthma, allergic rhinitis, and food and inhalant sensitization at the age of 6 years: results from the prospective birth cohort study LISA.Zutavern A, Brockow I, Schaaf B, von Berg A, Diez U, Borte M, Kraemer U, Herbarth O, Behrendt H, Wichmann HE, Heinrich J; LISA Study Group. GSF-National Research Center for Environment and Health, Institute of Epidemiology, 85764 Neuherberg, Germany. "eczema was significantly more frequent in children who received a more diverse diet within the first 4 months", oftewel 'eczeem kwam vaker voor bij kinderen die met 4 maanden al bijvoeding kregen'.
Hey Sassie, Lastig he?Van de week heb ik Nutrilon gebeld (zie mijn topic; tegenstrijdig advies CB/ Nutrilon), zij vertelde mij dat als je start met fruit- of groentehap dat je dit het beste tussen twee flessen in kunt doen op een moment dat de kleine heel erg wakker is, als ik jou was zou ik idd tussen de flessen van 12.30 en 17.00 uur een hapje geven. Ik hoor vaker dat mama's starten met groentehap en dan gedurende een paar dagen. Ik zou het groentehapje alleen om 15.00 uur ipv 16.00 uur geven, anders zit je idd een uur later weer met een grote fles... Ohnee, ik zie dat hij dan nog slaapt. Wat denk je van 10.00 uur? Nouja, en als je om 16.00 uur geeft is dat toch ook geen probleem (jaaaa, ik ben echt een hulp he? ) Succes ermee!
Dirksmama, ik schrijf zelf al dat ik niet wil minderen op flesvoeding, omdat hij al vrijwel niet gegroeid was. Vandaar dat ik gewoon dezelfde hoeveelheid wil blijven geven. Nu is zijn dagritme zo dat hij niet op 5 flessen komt. Dan zou ik hem eerder in bed moeten leggen, maar dan ligt hij nog een uur wakker. En als hij dan net slaapt, moet ik hem weer wakker maken voor een fles. Dat gaat dus niet werken in mijn ogen. Daarnaast heeft hij al flinke eczeem, ook al heeft hij de eerste 5 maanden geen bijvoeding gehad. Het is dus niet zo dat ik beter geen bijvoeding kan geven om eczeem te voorkomen, het is gewoon al aanwezig. Fem, gisteren is mijn zoontje zelfs tot 18.30 wakker gebleven, dus misschien dat ik zijn fles iets later kan geven. Dus om 16.00 gelijk een groentehapje en dan pas rond 18.00 een fles. Het blijft toch uitproberen ben ik bang.
Hmm ik geef hier gewoon fruit in combi met een wat kleinere fles (zo'n 30ml minder.. dus eignelijk maar heel weinig.. maarja op een totaal van 180ml is het wel weer wat) weet niet of het de geijkte manier is.. maar hier werkt het aardig gebeurd weleens dat ze gewoon honger heeft.. en dan wil ze na 3 happen gewoon een fles daarna lust ze dan wel weer wat.. dus vandaar
hoi hoi, dit is mijn schema, weet niet of je er wat aan heb. 7:00 200 cc 10:00 200 cc 12:00 fruit 14:00 200 cc 17:00 200 cc 19:00 groente 22:00 200 cc + nutrix In het begin eten ze echt geen 125 gram groente maar 2 theelepels ofzo en elke keer anders. Wat tegen mij is gezegd op het CB is dat nutrix erg dik maakt, dus misschien zou je EN de ochtend fles EN de avond fles met pap kunnen doen (op het pak staat max 2 flessen per dag) en wij mochten dus maar 1 fles doen omdat hij anders nog dikker zou worden. Wat ik zou doen is, deze week 3 dagen nutrix in de avond, vervolgens 3 dagen in beide flessen, en dan 3 dagen achter elkaar dezelfde groente, en dan 1 dag geen groente, dan 3 dagen een andere soort groente, en dan 1 dag rust (evt. die dag fruit) en dan 3 dagen en fruit en groente.
Schrik niet, eten van een lepeltje is nog erg wennen. Het kan er dus uitzien alsof hij het vies vind, maar het is het lepeltje dat vies is. Goed opletten als hij echt de smaak proeft of hij het dan nog vies vind.
Eczeem kost een kind heel veel energie. Vandaar dat ze dan wat minder groeien dan gemiddeld. Ik zou hem vooral steeds de melk blijven geven, en erg voorzichtig zijn met die groente (als je verslechtering in het eczeem ziet meteen stoppen). Smeer je al om het eczeem te bestrijden?
Saskia78, misschien dat ik inderdaad gewoon 180+6 ipv 210+7 ga geven na die groentehap. Missym, mijn zoontje is al een tijdje verkouden (ook hoesten) en we geven hem dus al een tijdje af en toe VSM hoestsiroop met een lepeltje, dus hij is al gewend om wat van een lepel te nemen. Gisteren heeft hij een half potje van 125 gram op, vandaag krijgt hij dan de andere helft. Misschien wel een goen idee van je om 2 flessen met Nutrix te geven. Dirksmama, wij hadden zelf ook al het idee dat die eczeem ook energie vreet. We hebben van de huisarts een recept voor Cetamacrogol gekregen en dat smeren we op zijn lichaam 2 keer per dag en in het gezicht elke keer als hij gaat slapen. Op zich werkt het wel, maar door het krabben gaat het elke keer weer open of schraal worden. We doen hem wel sokjes of wantjes aan als hij gaat slapen, maar die krijgt hij soms zelf uit. Ik las op het forum een tip om Zarqa te gebruiken, dat ga ik even proberen. Anders toch aan de huisarts vragen of we een hormomenzalf mogen gebruiken om nu de ergste plekken te genezen.
mja.. dat werkt hier het beste want honger = melk voor anne fruit is meer gewoon voor het lekker en liga ook trouwens maar ze drinkjt wel minder voor/na fruit/liga dus het vult toch wel een beetje maarja.. 1/4 banaan.. das natuurlijk nog niet echt veel en meer krijgen we er nog niet in soms de helft... maar daar houd het wel mee op en ze vindt het toch echt wel lekker want ze smeert het vol smaak overal wat maar lijkt op dr mond (dus ook dr oren en haar zittne nogal eens onder) maarja.. ze wil perse zelf de lepel vasthouden... en wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet mag al stuur ik wel regelmatig subtiel bij om te zorgen dat het ook nog een keer dr mond in gaat en niet alles op dr kleren eindigt zijn ook al gestopt met pureren.. want dat vind ze niet zo geweldig maar hele kleine stukjes gaan er met veel smaak in en zondag stopte ze er zomaar een halve banaan in 1 keer in *grin* mama schrok even toen ze het deed maar niet al te veel later kwam het overgrote deel er weer uit.. en het stukje dat binnen bleef werd vol smaak verobert dus weer wat bereikt duurt alleen nog ff voor ik dat durf met harder fruit denk ik maarja.. so far gaat het best goed
Mijn ervaring is dat eczeem alleen weggaat met hormoonzalf. De cetamacrogol is lekker als onderhoudszalf, de huid blijft in een betere conditie, waardoor het eczeem minder kans krijgt. Maar weggaan deed het alleen na een dagje of wat met triamcinolon. Bij ons hielp het ook om geen wasverzachter te gebruiken en te wassen met Neutral.
Saskia78, gisteren wilde Pete ook de lepel vastpakken met de groentehap worteltjes, gevolg: heel zijn mouwen onder de oranje vlekken :S Dirksmama, we gebruiken wasverzachter van Neutral kan dit wel gewoon? En we gebruiken Persil Sensitive, dat is hypo-allergeen getest. Nu las ik wel dat er hypo-allergene parfum in gebruikt is, dus de volgende verpakking ga ik toch Neutral halen.
@sassie: ik ben dus getrouwd met iemand die juist allergisch is voor hypoallergene wasmiddelen het kan zegmaar ook een ander stofje zijn dan het parfum. maar dat kan je enkel uittesten door het te proberen en voor een volwassene is dat vervelend maar met een baby wil je dat natuurlijk eigenlijk helemaal niet hier dus een chronisch wasprobleem.. ik ben gek op persil sensitive.. maar job is er allergisch voor daarentegen kan ik minder goed tegen goedkoop wasmiddel en is dat het enige waar job zich niet half dood mee krabt oftewel.. apart wassen lijkt het devies hier op 1 wasmiddeltje na dat voor ons allebei werkt.. maar uds niet hier in de supermarkt te krijgen is overigens.. wat betreft zelf eten.. wij doen op het moment vooral fruit en dat vlekt wat minder dan worteltjes en ze eet vaak in een pyama of een langemouwenromper dan is het niet zo erg als ze de boel ondersmeert