hsg onderzoek en dan? ?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Bloempje22, 3 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    hoi dames, ik heb 15 april een hsg onderzoek en is de eerste keer voor mij. wat zou ik kunnen verwachten? tot nu toe is alles goed gegaan. bloedtest was goed van mij en inwendige echo ook. zaad van me man was ook goedgekeurd. wat als dit onderzoek ook goed is allemaal? wat gaat er daarna dan meestal gebeuren? weet iemand dat? :)

2. Roerei

Roerei Actief lid

26 mrt 2014
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Yep dat weet ik :), ik heb zelf vorig jaar hsg gehad. Je moet dan twee uur van te voren medicijnen innemen (dacht diclofinac en paracetamol). In het ZH krijg je dan een infuus zodat ze je morfine kunnen toedienen. Dan gaan ze een eendebek plaatsen en verdoven ze je baarmoedermond met een klein prikje. vervolgens spuiten ze blauw vloeistof door je eileiders om te kijken naar de doorgankelijkheid. Ik bedenk me nu dat het bij mij fertiliscopie heet dus misschien dat het accent bij hsg iets anders ligt. het valt iig erg mee en je manlief mag erbij zijn. Daarna twee uur blijven en vervolgens naar huis. Trouwens niet schrikken na dit onderzoek, als je naar de wc gaat komt het blauwe vloeistof eruit zeg maar, dus dan plas je een beetje blauw. Bij mij was alles goed en nu is bij ons de volgende stap IUI met lichte hormoonstimulatie (pregnyl). Succes iig en ik hoop dat je iets met mijn info kan.

3. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    Oke bedankt voor de informatie:) vindt het allemaal weer spannend. ze hadden alleen gezecht smorgens 2 paracetamols innemen. Misschien kan ik nog eens terug bellen want lees best veel dat veel mensen een antibiotica of iets krijgen voor erbij. en wat ik nog wou vragen, was bij jou man ook alles goed? wij gaan nu ronde 18 tegemoed. en bij ronde 12 zijn we bij de arts terecht gekomen. en toen was alles goed. ik ben ook bezig om wat af te vallen. Ben nu 6 kilo kwijt :)

4. Debbi86

Debbi86 Bekend lid

14 jan 2013
    511
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi hoi

Ik heb in aug ook dit onderzoek gehad !!
    Ik moest een pijnstiller van te voren in nemen en ik kreeg geen infuus met morfine ik kreeg een eendenbek ingebracht en het vloeistof werg er door gespoten heb er niks van gevoelt.. Het kan zijn dat je wat menstruatie krampen krijgt..
    En ik mocht meteen weer naar huis toe

5. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    oke dan, hoop dat het meevalt. en als alle onderzoeken goed zijn, wat gaan ze dan daarna doen? weer zelf proberen? en bijvoorbeeld iui wanneer starten ze zo.n behandeling? is dat alleen als de man zwakker zaad heeft of kan dat ook als alles goed is bij allebei maar naar lang proberen toch niet wil lukken? ze zullen toch niet zeggen van bij jullie is alles goed en dit was het we doen verder helemaal niks meer?

6. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Denk als de boel open is dat je wellicht het iui traject ingaat en als er 1 of 2 dicht blijken die weer open gaat dat je erna nog even zelf moet proberen.
    Ik had voor de behandeling 2 paracetamol ingenomen, nou dat was dus veels te weinig. Ik heb lopen schreeuwen op die tafel van de pijn maar als ze stoppen is de pijn ook gelijk weer weg, geen napijn ofzo.
    Ik mocht gelijk naar huis maar moest 2 uur later weer terug komen voor een foto om te kijken of de contrastvloeistof mooi was opgelost.

7. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Wat goed dat je 6 kilo bent afgevallen, wat is je BMI nu?

8. zeeuwsemeid

zeeuwsemeid Actief lid

26 okt 2013
    229
    0
    0
    Zeeland
    Ik heb in Januari een HSG onderzoek gehad.
    Moest de avond ervoor 2 tabletten innemen en de ochtend van het onderzoek.
    Het viel me heel erg mee.
    Beetje menstruatie krampen kreeg ik tijdens het onderzoek.
    Bij ons leggen ze je niet aan een infuus.
    Je krijgt een eendenbek in en ze spuiten het vloeistof in.
    Mijn linker eileider was iets verstopt, maar nu alles weer open!
    Na het onderzoek mocht ik direct weer naar huis:)

9. midori

midori Lid

14 mrt 2014
    77
    0
    0
    Hallo Bloempje,

Het hangt helemaal af of er iets te vinden is. Bij ons was sprake van medisch onverklaarbare uitblijvende zwangerschap. Wij moesten na 1 jaar weer terugkomen (daarvoor 1 jaar bezig). Nu net, na 2 jaar, de eerste IUI achter de rug. Het hangt af van hoe lang je al bezig bent (bij medisch onverklaarbaar beginnen ze gewoonlijk na 2 tot 2 1/2 jaar met IUI, spontaan is de kans op de zwangerschap gewoon groter, bij IUI slechts 10% per ronde).

Bij mij was de HSG behoorlijk pijnlijk (ondanks de pijnstiller), maar goed, dat is voor iedereen weer anders. Gelukkig duurt het maar kort!

Succes met alles!

groeten, Midori

10. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    me bmi was 37 en volgens mij nu 34. wil onder de 30 komen. nog even doorzetten:) ben momenteel ook aan het sporten

11. Lavina

Lavina Fanatiek lid

9 jun 2012
    2.367
    0
    36
    Omgeving Utrecht
    Hoi Bloempje,

Bij mij was de HSG erg pijnlijk, sprong bijna door het plafond van de pijn, gelukkig is dit niet bij iedereen zo maar blijkbaar is mijn baarmoeder heel gevoelig. Verder was alles goed ook de HSG was goed. Daarna moesten wij nog een half jaar zelf proberen omdat ze zeggen dat je na een HSG, extra vruchtbaar bent. Bij ons was dit niet het geval.

Daarna ben ik teruggegaan en hebben ze gezegd ok we gaan over naar IUI. Op 17 maart onze 1e IUI gehad en zie het resultaat!

Edit: Overigens heb ik gehoord dat je BMI rond de 30 moet zijn als ze overgaan tot de MMM (dit weet ik niet 100% zeker hoor).

12. Blondje

Blondje Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.640
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb donderdag een hsg, ben benieuwd. Heb 2 weken geleden een hysteroscopie gehad, vond het onderzoek zelf wel meevallen alleen had wel een paar dagen klachten aan mijn buik en voelde me niet lekker. Wat is jullie ervaring met de hsg qua napijn?

13. Clau1983

Clau1983 Actief lid

21 apr 2013
    216
    0
    16
    Amsterdam
    Hier ook volgende week dinsdag 15 april hsg onderzoek net als jij bloempje. Hoop dat het meevalt. Heb ook pijnstillers mee gekregen die ik de avond ervoor en 2 uur van tevoren moet innemen.

14. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Ik vloog tijdens het onderzoek zowat tegen t plafond en echt schreeuwen en met t kussen in m'n mond, achteraf schaamde ik me wel hahahha
    Maar ik heb geen napijn gehad maar ik had van tevoren aangegeven dat ik na de iui 2 dagen krom lag van ik denk de schoonmaakvloeistof en toen ik dat zei hebben ze een ander soort contrastvloeistof gebruikt.
    Dus gewoon van tevoren aangeven dat je denkt dat je erg gevoelig bent van binnen. Ik heb met de hsg geen napijn gehad.

15. Holadiee

Holadiee Bekend lid

4 jun 2012
    551
    141
    43
    Nederland
    Ik heb ook HSG gehad, het is geen fijn gevoel ofzo, maar ik had het erger verwacht dan dat het was. Ik heb van de spanning daarna in de wachtkamer zitten huilen (schaam schaam).
    Ik kreeg ook 2 paracetamols en antibiotica. Het is vooral ongemakkelijk omdat ze je best lang laten liggen met je benen in de beugels in volle glorie!
    Ik heb het daarna nog een half jaar zelf moeten proberen, daarna zijn ze over gegaan op IUI.

Succes! Het schijnt dat je daarna vruchtbaarder bent, dus dat moet je maar in je achterhoofd houden.

16. Roerei

Roerei Actief lid

26 mrt 2014
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ bloempje: het hangt helemaal af inderdaad wat er uit de HSG komt en wat ze je dan voor ene traject voorstellen. Bij mij en mijn vriend is alles goed dus we vallen ook in de onverklaarbare categorie. Bij ons is nu iig IUI voorgesteld met lichte hormoonstimulatie. De kans dat het dan raak is is eigenlijk evenveel als op de natuurlijk manier. Vandaar dat ml en ik hebben afgesproken het nog een half jaar te proberen en dan verder te gaan. Ik zie ook tegen IUI op. Van napijn heb ik geen last gehad. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel. Meiden succes met het onderzoek, achteraf valt het hartstikke mee!

17. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Wow, iemand die diclofenac en morfine heeft gekregen :$. Dat doen ze meestal niet hoor, is veel te duur volgens mij. Gewoon twee pcm in je mik en gaan met die banaan. Ik vond het pijnlijk, maar wel te doen, omdat het maar zo kort was.

Wat betreft het traject na de HSG. Na de HSG wilde ze me eigenlijk nog 6 maanden zelf laten aanmodderen, totdat ik ruim 2 jaar bezig zou zijn geweest. Ik zag dat niet zo zitten en ben gaan onderhandelen en uiteindelijk mochten we na 2 maanden beginnen met iui.

18. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Inderdaad hè! Maar ik mocht wel kiezen tussen of algemene verdoving of niks haha toen kwam ik zelf maar met het paracetamol idee, maar had gewild dat ik wat sterkers had gehad achteraf.

19. Roerei

Roerei Actief lid

26 mrt 2014
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha dat was ik die van de diclofinac en morfine. Maarre achteraf blij van want ik voelde het wel iets maar als ik niet compleet wappie was geweest had ik volgens mij alles bij elkaar geschreeuwd.

Bij mij hebben ze ook fertilioscopie gedaan ipv HSG, daar kan het ook aan liggen...

20. Blondje

Blondje Fanatiek lid

29 aug 2009
    1.640
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag een hsg gehad, viel op zich mee, beetje vervelend gevoel. De vloeistof liep alleen niet door, ze konden maar een klein stukje baarmoeder zien, hierdoor. Dit bevestigd de hysteroscopie, er is iets afwijkends. Of dit is er altijd al en onze dochter is een wondertje, of het is na de keizersnede ontstaan. Ze gaat het maandag met de andere artsen overleggen, belafspraak in de middag. Waarschijnlijk kijkoperatie onder narcose.

Deel Deze Pagina