Net heb ik koffie gedronken met een collega die al 5 miskramen heeft gehad (ze raakt snel zwanger, miskramen tussen 7-11 weken). Ze loopt zelf vast in het Nederlandse systeem, de zorg verzekeraar wil geen ivf betalen in België met embryonale screening. Ze heeft een Indiase/Amerikaanse achtergrond dus voor haar is informatie zoeken lastig. Wat denken jullie, wat kan ze het beste doen? Ze is bijna 35, dus wil graag snel verder. Kan ze überhaupt ivf vergoed krijgen op basis van herhaalde miskramen? (Dan betaalt ze de screening bijv. wel zelf) Laat maar weten als ik meer details bij haar moet navragen. Groet, Lorri
Heeft ze alle onderzoeken gehad? Ook chromosoom? Daar kwam bij ons wat uit. Daarna wordt ivf-pgd namelijk wel vergoed. Als er niets uit komt dan zou je idd ook geen vergoeding krijgen ben ik bang.. Als in Nederland alle onderzoeken zijn gedaan zou ze misschien via een andere arts een doorverwijzing voor extra onderzoek in het buitenland kunnen aanvragen. Het ivf-pgd traject zal ook zeker nog tijd in beslag nemen.. Gok dat je vanaf doorverwijzing wel 1,5 jaar kan rekenen tot ivf.
Ze zou lid kunnen worden van de Herhaalde Miskramen Facebookpagina. Daar is gigantisch veel info en ervaring te vinden.
Soms is het een kwestie van gewoon stug volhouden. Ik heb 8 miskramen gehad tussen de 4 en 12 wk. De 9de zwangerschap ging goed. Hier wel de normale screening qua miskramen gehad. Bloedstolling, chromosome etc. Daarnaast ook een laparascopie en hysteroscopie om vleesbomen, verklevingen en endometriose uit te sluiten. Bij mij was geen verklaring te vinden voor de miskramen.
In het UZ Gent hebben ze goede onderzoeken m.b.t. herhaalde miskramen. Aspirine, prednison en utrogestan word dan voorgescheven. Ook kun je een NK-cellen test doen in Dusseldorf en dan zo nodig medicatie.
Bedankt allemaal, ik ga eens even overleggen met haar. Ze spreekt geen Nederlands, wat het dus extra lastig maakt voor haar.