Hallo, Ik geef bijna 3 maanden borstvoeding en ben nu aan het afbouwen. We geven nu 1 voeding flesvoeding en gaan van de week over naar de 2e voeding flesvoeding. Nu heeft onze Quinn sinds het flesje (weer) last van zn darmpjes... hij poept wel, maar eens in de 2 a 3 dagen en dan poept hij 2 dagen achter elkaar en dan komen er weer meer dagen tussen. Vervelend is dat hij er best wel last van heeft (veel windjes, krampjes en de windjes stinken ook). Nu vraag ik me af: is dit normaal? Wie heeft er ervaring met de combinatie van fles en borstvoeding of het afbouwen naar flesvoeding? Hebben jullie nog tips voor mij?
Ik ga afbouwen omdat ik er zelf aan onder doorga (oververmoeid) en aan een gestreste mamma heeft Quinn niet zoveel. Ik vind het een onwijs moeilijke beslissing en liefst blijf ik daarom combineren.
Aaah zielig van die darmpjes. Dit is met kv wel redelijk normaal volgens mij. Mijn oudste had dit ook. Ik ben toen overgestapt naar nutrilon omneo en dat hielp goed. Borstvoeding is veel lichter te verteren, dus bij een verandering zal dit problemen kunnen geven voor je kindje. Ik zou je dus in 1e plaats willen adviseren om volledige bv te geven als je kindje er last van heeft. Wil je dit niet dan zoveel mogelijk bv en zo min mogelijk kv. Je kan het ook met elkaar mengen als je kolft. Misschien toch een andere soort kv proberen zoals 1 tegen krampjes. Het beste met bv is volgens mij een hypoallergene voeding. (ik ben ook geen expert) Weet je zeker dat het geven van bv de reden is van je vermoeidheid? Ik was namelijk bij de 1e (kv) veel vermoeider dan bij de 2e (bv). Met bv slaap je zelf juist sneller in.
Onze jongste reageerde ook heftig op de flesvoeding toen ik met 3 maanden ging afbouwen. Wij zijn toen Nutrilon Omneo gaan geven, dat ging wel goed. We gaven als ze erg last ook VSM Kindicol druppels, leek wel te helpen.
Bij mijn zus was afbouwen met 3 maanden het einde van de borstvoeding. Haar dochter had volgens mij geen last van krampjes oid.
Ja dat wel idd. Het ging heeeeel rap achteruit met de borstvoeding, al had ik graag gecombineerd... Dus goed om je te realiseren dat als je meer dan 2 flesvoedingen per dag gaat geven, het snel einde verhaal kan zijn...
Wat ik in mijn werk vaak zie is dat kindjes vaak beter reageren op Friso als op nutrilon. Weet niet wat voor voeding je nu gebruikt, maar misschien kun je kijken of het met Friso wat beter gaat?
Ik denk niet dat het aan het merk kan liggen. Als ik deze klachten zo lees denk ik eerder dat het nuttig kan zijn om voor een HA variant te kiezen, merk maakt niet uit. Ik zou proberen om dat afbouwen toch in een wat lager tempo te doen, en vooral naar andere manieren te zoeken om je vermoeidheid te lijf te gaan. Liefst even dag of drie weer puur borst, om die darmen wat rust te geven, en dan bij voorkeur het houden bij een fles per dag als dat je wat meer adempauze geeft. Maar daarnaast: heb je je bloed al laten prikken? Heel vaak komt vermoeidheid na een zwangerschap door een simpele medische reden en dan schiet je met afbouwen niet veel op. Vraag je huisarts om je schildklierfunctie, je vitamine B12, je HB en je bloedsuiker te testen. Klopt daar iets niet, dan is dat doorgaans prima bv-vriendelijk aan te pakken.
Samenstelling van de verschillende merken is vaak hetzelfde of bijna hetzelfde (minimaal verschil), dus ik geloof ook niet dat t daaraan ligt. Soms gewoon toeval, dat kan ook. Mijn ervaring: rustig afbouwen, neem er echt de tijd voor. Dus niet 3 dagen of een week per voeding, maar anderhalf tot 2 weken. Je kindje is gewend aan de laxerende en lichtverteerbare borstvoeding en flesvoeding is echt heel anders qua samenstelling. Ik deed het afbouwen zo: dag 1 en 2 30 cc flesvoeding, rest borst dag 3 en 4 60 cc flesvoeding, rest borst dag 5 en 6 90 cc flesvoeding, rest borst dag 7 en 8 120 cc flesvoeding, rest borst dag 9 en 10 150 cc flesvoeding, rest borst En dit dan een paar dagen zo houden voordat je een volgende ging afbouwen. Mijn zoontje had ook veel krampjes en poepte met BV erg veel (6-8 keer per dag!), naarmate ik meer fles ging geven, werd dat minder met op een gegeven moment verstopping. Ik ben toen roosvicee laxo gaan geven (met 4 mnd) en heb een paar keer geholpen met de thermometer (wilde dat zo min mogelijk doen, maar soms kon het niet anders). Nu gaat het poepen prima (meestal 2 keer per dag), maar dat heeft wel even geduurd. Je hebt kans dat het vanzelf minder wordt, maar je kunt een paar dingen proberen: - meer water in de fles - lactulose (overleg met huisarts) of roosvicee laxo - paar druppels olie (mais.olijf of zonnebloem) door de fles - en als het kan wel een paar borstvoedingen erin houden, omdat die meer laxeren dan flesvoeding