Wanneer moet je je zorgen gaan maken over weinig melk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Konijn, 10 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijn

Konijn Niet meer actief

Mijn dochter is nu drie maanden en heel lang heb ik het luxeprobleem gehad van te veel melk.

Sinds een week nu ongeveer lijkt het echter alsof mijn melk drastisch minder wordt. Mijn borsten voelen minder vol, ik loop nier meer over 's nachts en ik krijg als mijn dochter drinkt het gevoel dat er niet genoeg is.

Ze drinkt heel kort en lijkt dan niet tevreden. Ook slaapt ze ineens veel slechter en soms zelfs helemaal niet. Kort na een voeding wil ze weer drinken en zo was ik gisterenavond van een uur of zes tot negen achter elkaar aan het voeden.

Vorige week is ze ook maar 40 gram gegroeid.

Wanneer moet je je zorgen gaan maken? Ik heb weleens een dagje gehad met weinig melk, maar meestal herstelde zich dat de volgende dag heel snel. Hoe merk ik of er echt te weinig is en wanneer moet ik gaan denken aan bijvoeden ofzo omdat ze structureel te weinig krijgt? Voor regeldagen duurt het allemaal wat lang nu... :(

Ik wil me niet te snel zorgen gaan maken en er graag op vertrouwen dat het wel weer goed komt, maar aan de andere kant wil ik ook niet te makkelijk denken en mijn dochter daarmee te kort doen.

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik dacht eigenlijk idd wel aan regeldagen toen ik je stukje las, tot ik kwam bij de zin "voor regeldagen duurt het allemaal wat lang nu". Dus ja je hebt er zelf ook al aan gedacht.

Regeldagen, kunnen ook wat langer zijn dan 2-3-4 dagen. Ik zou zeggen gewoon aanleggen wanneer de kleine erom vraagt. Evt een aantal keer aanleggen als jij het wil. En er gewoon vanuit gaan dat je lichaam echt weer op haar afgestemd worden. Niet gaan bijvoeden met gekolfde borstvoeding uit de vriezer of kunstvoeding, dan verstoor je het vraag-aanbod principe. Mocht je toch echt gaan bijvoeden, ook zeker wel extra gaan kolven dan.

Meid je doet het super! Gewoon zo door blijven gaan! Voeden wanneer de kleine het wil.

Succes! Liefs, Hanneke!

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik herken het helemaal... rond die tijd had ik ook regeldagen. Bij mij duurde het wel een ruime week. Lekker aan toegeven, dan zijn ze het snelste over. In die periode verdween ook de stuwing, maar dat is normaal; vraag en aanbod is beter op elkaar afgestemd.

4. Konijn

Konijn Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties!

Dus toch regeldagen misschien... Ik geef sinds gisterenmiddag/avond maar gewoon telkens als ze lijkt te willen drinken een borst.

Vannacht was het helemaal flink raak: ik heb haar van 20 tot 21.30 gevoed, daarna zijn we gaan slapen en 's nachts is ze drie keer wakker geworden voor een voeding. Daarna om 7.00 de eerste voeding in de ochtend... (ben echt bekaf nu). Ze sliep juist al een heel tijdje 's nachts twee lange stukken (soms zelfs van 21.00 tot 4.00 en daarna nog een uurtje of drie), dus was het niet meer zo gewend...

Overdag gaat ze trouwens nu soms helemaal niet meer slapen. Ze heeft nu om 7.00 een voeding gehad en heeft daarna tot 8.30 eventjes geslapen en is sindsdien aan het spelen met af en toe een borst tussendoor. Totaal niet slaperig... Gisteren heb ik haar ondanks geen enkel moeheidssignaal toch op bed gelegd en toen heeft ze gewoon ruim een uur wakker om zich heen liggen kijken en kraaien. Ik snap even helemaal niets meer van d'r... :( Ze is wel echt aan het spelen ineens, dat is dan wel weer leuk.

In ieder geval drinkt ze nu wel weer wat 'gulziger' en lijkt de melk langzaam weer wat meer te worden...

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb ook van die periode's gehad ... en werd daar ook onzeker van. Gewoon aan toegeven, 'tisunfase', het gaat weer over :D

(maar vermoeiend is het wel ... sterkte dus)

Deel Deze Pagina