Dat het lekkerder is, is wel gewoon waar. Ik vind het wel schokkend dat ze bestrijdingsmiddelen gebruiken die slechter zijn voor mens en dier. Had ik niet verwacht. Ik wilde sowieso bewuster omgaan met het milieu dus echt bedankt voor dit informatieve artikel. Ik ben ook erg benieuwd naar reacties van mensen die hier meer over weten dan ik.
Eens. Mijn schoonvader had een tijd kippen in z'n tuin en je proeft wel echt een verschil. Maar met die bio-eieren van de winkel proef ik het verschil trouwens niet, dus ik vraag me af in hoeverre die dan zo bio zijn... Biologische kip idem, dat vel is wel zo ontzettend stug vergeleken met een gewone kip (overigens zijn niet alle 'gewone' kippen plofkippen).
Ja dat heb ik geprobeerd vanwege de dreigende gevolgen van de crisis. Al mijn zaadjes zijn opgegeten door wormen.
Ik proef wel degelijk verschil tussen mijn zelfgekweekte cherry tomaatjes en de bio/niet bio variant van de supermarkt. Ach die van mij zijn onbespoten en gekweekt op natuurlijke mest, ik vind het wel prima zo. Daar en tegen haal ik in de winter best de smaak tros tomaat van de lidl, maar de waterige smaakt naar niks super goedkoop uit een netje tomaat van de lidl komt er hier niet in.
Mijn vriendin had kippen in de tuin en die kregen vooral mais te eten, dacht ik. Heerlijke eieren waren dat! Idd lekkerder dan de bio eieren uit de supermarkt! Ik heb idd ook wel eens een hele lekkere kip gehad die niet bio was, maar scharrel. Van een boerderij in Frankrijk geloof ik. Erg lekker! Beter dan die normale kippen van de supermarkt of de kiloknaller
Wij eten biologisch, en wat er in dit artikel staat wist ik inderdaad al Dierenwelzijn staat hier op nummer 1, en bepaalde groentes vind ik biologisch meer smaak aan zitten (bv bloemkool en broccoli). Fruit kopen we ook wel eens niet-bio, omdat ik er geen smaakverschil in vind zitten, en wassen moet je het toch. Peren, appels, aardbeien en nectarines uit onze tuin smaken daarentegen wel hartstikke lekker, maar dat hebben we natuurlijk niet het hele jaar baat van. Ik vind met name het vlees belangrijk
Het enige biologische voedsel wat wij eten komt uit eigen tuin en dat is lekker bespoten door de kat... Maar zet de (biologische)popcorn maar alvast klaar!
Nouja zeg wat een onzin van die popcorn, tot nu toe reageert iedereen heel netjes. Laten we daar vanuit blijven gaan.
Ik eet bio en kan op elk punt wel een tegenargument verzinnen met mijn common sense. "Het kost relatief minder kcal om een krop sla uit Nieuw-Zeeland te laten overvliegen" bijvoorbeeld slaat helemaal nergens op. In plaats van mensen aan te moedigen om opde fiets hun bio-sla te halen, komen ze met zo'n non-argument. En bio duur? Welnee, regulier voedsel is zorgwekkend goedkoop. Ze schilderen bio nu af als "niet zo mooi als het lijkt" terwijl dit misstanden zijn in de hoofden van de mensen en niet in de bio-industrie zelf. Maar een artikel wat claimt dat er in bio meer *gezonde* onverzadigde vetten zitten neem ik sowieso met een schep zout.
Ik ken het artikel al en op zich is het wel goed om ook een keer iets te lezen over de keerzijde. Vorig jaar kochten wij ook vrij veel biologisch, maar langzaamaan ben ik erop terug aan het komen. Belangrijkste reden: biologische teelt kost veel meer landbouwgrond omdat er een groter deel van de oogst verloren gaat. We kunnen gewoonweg niet allemaal biologisch eten. Biologisch eten betekent ook niet per se duurzaam. Ik vind duurzaam wél belangrijk. Biologisch eten zit vaak per stuk verpakt. Of laatst biothee gezien waarvan elk zakje in een envelopje zat, waar dan weer een plasticje om heen zat, alle zakjes weer in een doosje met nóg een plasticje. Maar het mag wel biologisch heten. Naast duurzaamheid vind ik fairtrade ook erg belangrijk. Als ik uit 2 vergelijkbare producten de fairtrade variant niet té duur vind (max 1,5x de gewone variant), dan koop ik die. Voor vlees koop ik minstens de scharrelvariant. Die beestjes moeten wel wat bewegingsruimte hebben gehad Ik koop dan ook nooit gewone kip, hoe goed de aanbieding dan ook is. Telen in eigen achtertuin is ook niet per se gezond. Ik zou eerst de grond laten testen waarin je teelt. Veel grond in NL is nl vervuild vanwege industrie dat er eerst heeft gestaan.
Hier verschilt het. Sommige producten koop ik sowieso biologisch zoals een bepaald merk eieren, appelsap, aardappelen ed. Puur ook omdat ik het echt veel lekkerder vind smaken. Maar niet alles koop ik biologisch. Aantal producten kopen wij fairtrade vanwege het verhaal erachter. Artikel las ik deze week ook. Het is goed om erover na te denken maar of dit allemaal wel waar is? Ik weet het niet. Ik koop wat ik lekkerder vind smaken. Overigens over het verhaal met verpakkingen dit moeten ze doen omdat er een verschil moet zijn tussen biologisch en gewoon. Was laatst een heel stuk over op televisie. Puur door die plastic verpakkingen zijn de biologische producten veel duurder. Het precieze ervan komt in het programma aan bod.
Dit dus, Zo doe ik het ook. En daarnaast vind ik consuminderen erg van belang. Minder van alles. Goed voor de natuur en goed voor de mens.
Ja, wij eten ook weinig vlees: ca 3 keer per week en dan max 300 g voor een gerecht voor 4 personen. Ik denk ook dat smaak voor een heel groot gedeelte psychisch is. Zeg maar punt 5 van het artikel. Als je niet weet wat je eet, proef je het waarschijnlijk ook niet. En ook: ik vermoed dat biologisch eten een hype is voor de grote menigte. Over een aantal jaar zal het veel minder zijn. Wel denk ik dat deze hype leidt tot eerlijker en puurder eten. Dus terugdraaien waar de voedselrevolutie voor gezorgd heeft, zoals veel kant-en-klaar met veel smaakversterkers, kleurstoffen en zout.
Wij eten voornamelijk vlees biologisch vanwege het diervriendelijke aspect. Kan het niet over mijn hart verkrijgen bio industrie vlees te eten... Verder hebben wij onze eigen moestuin, fruitbomen en eieren van onze eigen kippen. Of het allemaal per definitie lekkerder smaakt weet ik niet, maar vindt het zelf gewoon prettig om te weten hoe het gegroeid is en waar het vandaan komt. Onze grond is ook niet vervuild aangezien de boerderij al meer dan 100 jaar staat. Ben ook echt van het consuminderen zoals eerder genoemd werd. Minimaal vlees en alleen eten/kopen wat je nodig hebt. Eind van de week is onze koelkast en vriezer zo goed als leeg Wij gaan gewoon lekker verder op deze toer en voelen ons er goed bij.
Ik denk dat veel mensen vrij onwetend zijn over de oorsprong van voeding, ook over bio voeding. Mensen willen het graag goed doen, en daar profiteren diverse bedrijven van. Bio is een ideaal geworden, zonder dat we weten wat het precies inhoudt. ik las zelfs laatst dat iemand mandarijnen en bananen koopt bij 'een plaatselijke teler'. Toen kon ik alleen heel hartelijk lachen
Dat is toch echt triest eigenlijk. Wat ik ook vreemd vind is al die 'biologische' producten die je buiten het seizoen kan kopen; biologische pompoenen in de zomer, biologische tomaten in de winter. Het zal dan wel zonder of met minder bestrijdingsmiddelen zijn maar het gebruik van kassen is ook weer niet milieuvriendelijk.