ik heb ook het idee dat er vaak iets bio genoemd wordt terwijl het in werkelijkheid toch wat minder bio is. en dan hebben ze wel ver gereden voor die plaatselijke teler
Ik denk dat het merk 'bio' in de supermarkten en 'officiele' groenteboeren wel beschermd is. Maar wat van de lokale plattelandswinkel? Ik geloof best dat er een aantal de mis in gaan. De plattelandswinkel bij ons in de wijk (zo leuk: een nieuwbouwwijk maar mét plattelandswinkel) heeft zeker 200 zonnepanelen geplaatst. Genoeg energie wordt er dus voor de kassen opgewekt. Dat vind ik duurzamer dan biologisch eten. En wat Adi zegt: er zal vast een grote groep zijn die denken dat ze bio moeten eten omdat ze daar nu zo veel over horen.
Uiteindelijk moet iedereen gewoon eten en kopen waar ie zich goed bij voelt en boeiuh wat een ander daar van vindt
Plaatste dit linkje op facebook, werd ik gelijk aangevallen door een 'vriendin' dat dit artikel geen onderbouwde bronvermelding had enzovoort. Dus moeten we dit artikel nou wel of niet geloven??
Maar ik las vandaag dan weer dit: 'Biologische groente vrijwel nooit bespoten' | nu.nl/gezondheid | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Ter aanvulling op dit artikel zou je de film food, inc. kunnen kijken. Het gaat wel over Amerika, maar in Nederland werken toch veel dingen hetzelfde.
Maar er staat toch ook nergens dat het onbespoten is? Dat maken de kopers er van. Het si alleen niet bespoten met zware chemicaliën. Maar zoals het artikel zei.. Genoeg biologische stofjes waar je dood van gaat. En genoeg chemicaliën die we dankbaar en met veel plezier gebruiken. Enige van de 5 die ik niet kende was dat mbt die voedselkm's. En ook meteen de enige waar ik me dus nogal eens schuldig aan maak besef ik mij meteen. Al koop ik ook graag de Hollandse seizoensgroenten bij de groentenboer om de hoek... Dus dat valt dan wellicht wel weer mee. Maar bijv appels... Koop ik vaak Hollandse appels... Ook als het geen appeltijd is. Nooit zo bij stil gestaan. Al lijkt me dat in het buitenland de appeltjes ook maar 1x per jaar van de boom komen dus dan liggen ze ook eerst maanden in de koeling als je het slecht timet. Dubdubdub Nouja.. Weer wat om over na te denken
Ahja staat op m'n verlanglijstje Laatst ook een tedtalks gekeken met Jamie Olivier. Dat ging over kinderen en groenten... Shocking hoe weinig die kinderen wisten over groente en fruit.
alleen bij biologisch dynamisch worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. De dieren krijgen dan ook geen antibiotica. Ik werk op een bio dynamische zorgboerderij, en daar is alles wat er geproduceerd dus wel 100% natuurlijk. Onkruid in de wei moet dus met de hand geplukt worden. Ook geen kunstmest, wordt zelf gemaakt.