Dat komt omdat jij 2 geweldige kindjes hebt Hier ook de voorkeur voor een groter leeftijdsverschil. Als hier ooit een 2e mag komen zal mijn dochter ook ouder zijn. Ik heb 2 oudere broers, een 6 jaar ouder en de ander 3 jaar ouder als mij. Er word regelmatig al aan mij gevraagd wanneer de 2e komt uhh niet! Of ze zeggen dat het "beter" is om meerdere kinderen na elkaar te krijgen, maar ja, waarom is dat beter? Ik lees hier wel even mee.
Niet helemaal de ervaring die je vraagt, maar ws wel vergelijkbaar, omdat onze oudste bijna naar school ging toen de jongste geboren werd. Ik had er liever minder tussen gehad, ik merk namelijk wel dat ze echt in hele verschillende fases zitten en dat dat regelmatig echt wel lastig combineren is. Dingen die voor Caitlyn leuk zijn of straks zullen zijn, vindt Thirza niet leuk meer. Thirza die naar school moet en Caitlyns ritme dat ik daar omheen moet bouwen. Opnieuw weer de slapeloze nachten, luiers, enz enz. Opnieuw aan huis gebonden door slaapjes, terwijl Thirza er graag lekker op uit wil... Nou is het hier beide keren echt wel flink wat heftiger geweest dan bij een gewone gezonde baby die lekker slaapt en niet meer dan normaal huilt, dus dat zal mogelijk wel verschil maken. Wij hebben hier destijds gezegd dat als er meer dan 6 jaar tussen zou komen, we zouden stoppen met proberen voor een tweede. Met de ervaring van nu zou dat denk ik een goede beslissing zijn geweest. Ik ben uiteraard hartstikke gek op onze jongste, maar ik vind het grotere leeftijdsverschil dus best wel heftig regelmatig en kan erg verlangen naar de tijd dat we van de slaapjes af zijn en niet meer zo aan huis gebonden zullen zijn en we 's nachts weer normaal kunnen slapen.
mijn oudste zoon is bijna 15 en de jongste wordt in januari 8, dus daar zit 7 jaar tussen. ik was nog zo jong toen ik mijn oudste zoon kreeg dat ik de eerste jaren echt niet aan nog een kindje toe was. en nu we bezig zijn voor nog een kindje zal er minimaal 8 jaar tussen de jongste en de baby zitten. voor mij is dit ideaal, ik zou er niet aan moeten denken om 2 kleintjes te hebben. vind het overigens wel erg knap dat er mama's zijn die dit wel kunnen.
Oudste = 10 jaar Middelste = 6 jaar Jongste = 10 maanden Ik vind het heerlijk zo! Heb aan elk kind veel tijd en aandacht kunnen besteden omdat de andere al op school zat. Ook vinden de oudsten het leuk om mee te helpen.
Hier is de oudste 9 en de jongste 9 weken ik vind het ideaal, de oudste is dol op haar zusje en wil met alles helpen, zelfs de poepbroeken. En je hebt voor allebei de tijd op deze manier, aangezien de oudste sowieso al helemaal zelfstandig is.
Hier ook 5,5 jaar leeftijdsverschil,ook niet bewust,heel traject mmm doorgegaan maar ben er zo dankbaar voor.Ze zijn zo gek met elkaar.Mijn dochter is echt zo lief voor haar broertje.Enige wat wennen was was dat je heen en were naar school moet en de slaapjes daarop af moet stemmen,wilde zoon niet alleen thuis laten.Maar hij past zich aan,moet ook wel,haha! Als het kriebelt zou ik ervoor gaan,ben bang dat je anders spijt krijgt. Zoleuk voor zo'n baby...
Ik ben nu 21 weken zwanger en begin maart uitgerekend... Mijn zoon wordt in maart 10 Hij maakt alles heel bewust mee en vindt het tot nu toe geweldig!
Ik heb er en van ruim 4 en 6 jaar en de jongste is ruim 3 maanden. Zelf vind ik het ideaal! Mijn oudste meiden vinden het geweldig en mijn oudste leest Aukje zelfs wel eens voor uit een boekje. Dan gaat ze lekker naast haar liggen en rustig tegen haar praten enzo. Ook kan ik ze af en toe laten helpen en redden ze hun eigen al qua aankleden en naar de wc gaan. Maar het mooiste vind ik dat de oudste zich er zo bewust van zijn. Het enige nadeel vind ik dat Aukje 4 keer op een dag mee naar school moet om die andere meiden te halen en te brengen enzo. Maar ik laat haar tegenwoordig wel eens thuis slapen als ik ze ophaal want daar ben ik nooit zoveel tijd aan kwijt.
ik heb een zusje die 7 jaar jonger is. bij ons is het helemaal mis gegaan. mijn zusje etterde mij altijd en ik kreeg op mn flikker. ik was de oudste en dus de wijste. ik heb nog steeds geen goede band met mn zusje en zie haar leiver niet als wel
Dank voor jullie verhalen tot nu toe dames! Het heeft in ieder geval inzicht in hoe het kan en hoe het niet kan. Manlief en ik gaan de komende tijd uitzoeken of we echt een tweede kindje willen en vervolgens kijken wat er mogelijk is. Moet sowieso weer het ziekenhuis in dan. Manlief ziet er tegen op om weer gebroken nachten te hebben en is bang dat er iets fout gaat (met mij, met het kindje, met het contact tussen onze dochter en en evt baby). We moeten het er eerst goed over eens zijn. Hoe reageert jullie omgeving op het grote leeftijdsverschil?
Volgens mij is het grootste verschil; jongen-meisje, meisje-meisje, jongen-jongen. Mijn ervaring: Mijn broertje en ik schelen 4 jaar. Hebben niks aan elkaar gehad, hadden onze eigen dingen. Ik barbies, hij auto's en dino's. Totdat ik 20 was en hij 16. Toen kwam de omslag een beetje. We kwamen elkaar regelmatig tegen in de kroeg, kenden elkaars vrienden en werden zowaar zelf vrienden. Zijn regelmatig samen de kroeg in geweest en ik kan wel zeggen dat ik echt een maatje aan mijn broertje heb. Ben van de week samen met hem en mijn kinderen de stad in geweest en hij weet als enige van de familie dat wij voor een 3de gaan. Dus als kind zijnde: Mwag...kon er niks mee. Als volwassene:Beste maatjes
Hier zorgden de slaapjes juist voor regelmaat en quality time. Onze jongste slaapt ook altijd nog 2 uren en dan zit ik meestal met de oudste te knutselen in alle rust. OF we kijken even een filmpje. En als ze zelf speelt, heb ik tijd voor mezelf. Hier combineren we het altijd.....'s ochtends weg en 's middags thuis. En als de oudste weg wil, dan quality tijd met 1 van ons.
Ja, wat ik al zei: de onrust hier zal beslist geen goed hebben gedaan aan mijn gevoel over het leeftijdsverschil en heeft de dingen beslist niet gemakkelijker gemaakt Wat jij benoemt, is hier in de praktijk het afgelopen jaar gewoon niet echt mogelijk geweest
wij zijn juist zo`n gezin met 3 kinderen kort op elkaar. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij soms idealer lijkt om meer ruimte tussen 2 kinderen te hebben, zodat je ze alle aandacht kunt geven. Het lijkt mij juist geweldig wanneer je 4-6 jaar tussen je kinderen hebt zitten. Al zie ik de nadelen ook wel in, maar als je kind ouder is kan hij zich tenminste zelf aankleden, zelf fietsen, dat soort dingen. Ik denk alle situaties wel zijn voor en nadelen heeft, je moet gewoon je gevoel volgen.
Ik scheel 6 jaar met mijn zusje en dat heb ik niet als heel fijn ervaren. Vooral tijdens onze puberteit. Toen ik een puber was, was mijn zusje nog heel jong. Toen zij een puber was, was ik er alweer uit. Dat is echt zo'n 10 jaar geweest dat we elkaar totaal niet begrepen. In die tijd zijn onze ouders gescheiden. Zij heeft meer aan mij gehad dan ik aan haar denk ik. Niets ten nadele van haar, maar zij was zo'n stuk jonger toen. Daarentegen weet ik nog hoe het was om enigs kind te zijn en dat vond ik helemaal niet leuk!
Mijn man en zijn broer schelen trouwens 8 jaar. Mijn man heeft altijd vee aan zijn broer gehad. Altijd helpen en klaar staan voor elkaar.
Wij hebben het hier beiden: de oudste twee schelen nog geen twee jaar. Ik vond het echt heel druk, maar had verder buitenshuis wat de kinderen betreft nog weinig verplichtingen (school, zwemles, voetbal). Het zijn echt dikke maatjes van elkaar, van het begin af aan. Tussen nr. 2 en nr. 3 zit 4 jaar en tussen nr. 3 en 4 zit 5 jaar. Voor mij was dit een stuk relaxter. Ik had echt tijd genoeg overdag om dan aan de jongste alle aandacht te geven. Nr. 1 en nr. 3 zijn dikke maatjes. Nr. 2 en nr. 3 klikt veel minder. Nr. 1 en nr. 4 klikt super en nr. Nr. 2 en nr. 4 klikt ook heel goed. Wat ik wil zeggen: of het wel of niet klikt tussen de kinderen, heeft mi niks met het leeftijdsverschil te maken. Nadeel van het grotere leeftijdsverschil is wel, dat ik inmiddels buitenshuis zoveel verplichtingen had, dat onze jongste zijn eerste levensjaar veel in de maxi cosi heeft vertoefd. Dat we weer helemaal van voor af aan begonnen ('s nacht er uit, niet zomaar meteen weg kunnen, enz.) vond ik juist alleen maar leuk en heb ik niet als nadeel ervaren.
Ohhhh mol wat spannend zeg!!! Over bijnanakomertjes: geweldig toch? Hier de kids kort op elkaar. Mochten we nog voor een biokindje gaan, dan pas als de jongste op school zit. Dan zijn ze 4 6 en 8. Lijkt me heerlijk om alles dan nog 1x mee te mogen maken. Nu is het allemaal een gerace en ook lichamelijk vest een aanslag. Ik ben zelf een nakomertje. Ik scheel 13,12 en 7 jaar met de rest. Ik vond het heeeeerlijk. Met de 1najongste levelde ik t minste. Maar dat was meer t karakter dan de leeftijd. Ik ben niet samen met mijn broerszus opgegroeid in de zin van dat je samen dingen ondernam, maar we zijn wel heel close. Ik denk dat je daar als ouders een grote rol in hebt. Om te zorgem dat je kind zich op zn gemak voelt. Het énige nadeel vind ik dat mijn ouders relatief oud zijn. Mijn vader is al overleden en hij heeft veel minder van mijn mijlpalen meegekregen dan van de rest..
Eens. Hier 2 kort op elkaar en ik moet bekennen dat ik af en toe ook wel eens denk dat iets meer leeftijdsverschil misschien "makkelijker" geweest zou zijn. Het is gewoon echt heel druk met 2 van die kleintjes en we moeten echt onze best doen om de aandacht te verdelen. Maar het hangt idd van een heleboel zaken af..... hoe je zelf in het leven staat, karakter van je kinderen en wat de thuissituatie is.... Mijn zusje en ik schelen bijv. maar 2,5 jaar, maar hebben behalve toen we echt heel jong waren, nooit een band gehad. We zijn gewoon te verschillend