Nee dat je daar geen persoonlijkheid voor hebt werd mij hier ook langzaam duidelijk. Maar je hebt (zoals veel ouders) dus geen idee hoe de organisatie van een school eraan toe gaat. Net zoals aan het begin van je topic waar je passend onderwijs en speciaal onderwijs verward...nogal een verschil zeg maar. Maar ondertussen heb je een mening over dat alles terwijl je geen enkel idee hebt waar je over praat. Ik snap niet waarom je je niet eens echt verdiept in een onderwerp voor je allerlei meningen de wereld in slingert en je dan beseft dat de leerkracht in het PO echt echt echt niks anders meer kunnen dan staken. Dat dit nog de laatste manier is waarop ze kunnen proberen duidelijk te maken dat er echt iets MOET veranderen. Als het nl anders dan staken kon dan was dat allang gebeurd.
Iedereen heeft recht om te staken! Staken is een sociasl grondrecht. Het moet natuurlijk wel ergens om gaan (betere werkomstandigheden bijv voor een hele groep) en niet omdat jij iets wil of iets niet wil doen en dan noemen ze het werkweigering. Oh ja, en een rechter moet de staking goedkeuren. Dus als jij wilt staken, moet je dat ten eerste aankaarten via een vakbond, dan heb je nog medestanders nodig en dan kan de vakbond kijken of het ook een doel heeft en daarna kun je het via de vakbond voorleggen aan de rechter.
Helaas tuc ik heb mijn mening ja of je het leuk vindt of niet heel vervelend. Net als jij trouwens helemaal prima. Ik heb een en ander gelezen oa ook meningen van de leerkrachten etc en niet iedereen steunt deze actie om een of andere reden dat mag toch.
Gewoon benieuwd en als er geen vakbond is? Of moet je dan individueel gaan aansluiten bij een vakbond naar keuze?
Iedereen heeft het recht om aan te sluiten bije en staking, wanneer deze is uitgeroepen door een vakbond. Dus ook mensen die geen lid zijn van de bond, mogen dan meedoen. Leden krijgen dan vaak een vergoeding uit de stakingskas, niet-leden uiteraard niet. Maar iedereen mag meedoen en buiten het inhouden vam je salaris, kan je werkgever daar niks tegen doen. Je mag bijvoorbeeld niet ontslagen worden of een promotie mislopen op grond van de staking. Als een staking niet is uitgeroepen door een vakbond -een wilde staking- ben je niet beschermd en dan kan het wel consequenties hebben. Je hoe dus geen lid te worden van een bond, maar zult wel moeten afwachten tot een vakbond een staking uitroept. Als je geen zin hebt om daarop te wachten, kun je zelf een vakbond oprichten. Daarmee maar twee personen voor nodig.
Maar het doel van deze actie is toch niet om ouders en de rest van het land tot last te zijn? Als dat het doel zou zijn, dan zou ik ook weinig begrip voor deze actie hebbne. Want dan het je niet alleen ouders ermee, maar ook de mensen die afhankelijk zijn van het werk van de ouders. In mijn geval zouden er dan patiënten afgebeld moeten worden. Maar goed onze school doet niet mee met de staking.
Wat ik had begrepen juist wel. Ik heb de laatste tijd veel gelezen op verschillende fora en daar was benadrukt dat de bedoeling is dat de ouders zoveel mogelijk last van de staking hebben. Op een argument (niet mijn argument) dat ouders in deze geen partij zijn was fel gereageerd met een opmerking natuurlijk wel. Ouders moeten maar beter nadenken welke partij ze stemmen etc.
Hoe bedoel je; als er geen vakbond is? Elke beroepsgroep/sector heeft een vakbond! Oa CNV of FNV hebben meerdere sectoren onder zich. Welk beroep heb je dan? (Hoewel drugsdealer, prostitue, boef, huurmoordenaar.... dat weet ik dan niet precies wasr dat onder valt? Dienstensector?? Hmmm, FNV!)
Hier op scholen is dat echt niet zo hoor, ze hebben juist met de bso’s van alles geregeld en doen dit écht niet graag juist omdat ze ouders zo tot last zijn. Maar ze slikken deze situatie al jaren en de koek is op, dus dit is nu hun enige optie. Maar ouders zijn zeker wel partij, de hele maatschappij is betrokken, dit gaat om ónderwijs, dat is gewoon essentieel in een samenleving. Net zoals gezondheidszorg en veiligheid, daar heeft iedereen mee te maken.
Haha, een staking van criminelen lijkt me wel leuk, leggen ze massaal het werk neer Maar wie komt mijn fiets dan jatten?! Moet ik het zeker zelf doen...
Pfff en waar haal je de tijd vandaan om je eigen fiets te stelen!! Moet je eerst oppas regelen of de BSO....
Haha, het is ook wat al die beroepen Maar ik bedoelde meer beroepen als advocaat, accountant, makelaar, banksector, dienstverlening inderdaad. Daar heb je dan een branchevereniging van maar een vakbond, volgens mij niet.
Advocaten: FNV (reclassering, zakelijke dienstverlening, rechtsbijstand etc) Financiële sector (banken/accountants): FNV (oa ing, Rabobank) Makelaardij: (zakelijke dienstverlening; FNV En waarschijnlijk kunnen ze ook allemaal terecht bij de CNV of De Unie Elke, maar dan ook elke sector kan terecht bij een vakbond. Dit komt voort uit de gildes van vroeger, samenwerkingsverbanden, waar je hulp bij elkaar kon zoeken. CAO-onderhandelingen gaan ook altijd via vakbonden net zoals de stakingen, die regelmatig voortvloeien uit niet gelukte CAO onderhandelingen. Bij niet elke beroepsgroep wordt gestaakt, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet willen, maar misschien omdat de rechter het nut er niet van inziet of omdat de CAO onderhandelingen naar enige tevredenheid afgesloten zijn. (Een branchevereniging is trouwens niet veel anders dan een vakbond. Heeft alleen een andere naam net zoals een beroepsvereniging.)
Maar je 'mag' toch alleen staken in de baas zijn tijd als je persoonlijk lid bent van de vakbond? Anders kost het je gewoon uren. Althans zo werkt het binnen onze CAO
Dat klopt... je mag meestaken met jouw branche, maar voor iedereen geldt 'geen uren, geen loon', geen enkele werkgever moet zijn werknemers doorbetalen. Soms doen ze het wel. Stakende leden van een vakbond krijgen een vergoeding vanuit de vakbond. (Maar of dat gelijk is aan je loon, weet ik eerlijk gezegd niet)
Ja idd, zo zit het. Ik heb ook geen idee hoe het verder zit met die vergoeding. Gelukkig verder nooit aan de hand gehad. Verder zijn er ook steeds minder mensen lid van een vakbond in tegenstelling tot vroeger en zal men waarschijnlijk ook minder snel staken, omdat je het dan zelf moet bekostigen/ dagen kost. Nu werkt het in het onderwijs misschien anders, omdat zij vaste vakanties hebben, maar dat weet ik niet zeker.