Mijn man is een dag minder gaan werken omdat de maandag hier altijd crisis was. Ik moet dan echt heel vroeg op school zijn. Vorig jaar maakte ik op maandagmorgen voor zo'n 16 leerlingen extra werk klaar. Die leerlingen vallen uit op een bepaalde categorie en moeten daarom aangepast extra werk krijgen. De ene leerling oefent dan bijv. met de ou/au, de ander met de open- en gesloten lettergrepen, weer een ander de deeltafels of het digitaal klokkijken. Verder moet op maandag de weekbrief gemaakt worden met alle informatie voor de ouders voor die week. Ik ben die dag ook pleinwacht en eet over met leerlingen, dus geen pauze. Om kwart voor vier vergadering tot ongeveer half 6. Dan ben ik dus al minimaal 10 uur onafgebroken aan het werk. Als er dan 's avonds ook nog wat is op school kom ik makkelijk aan de 14 uur. Ik heb minimaal één keer in de week een avond dat ik op school aanwezig moet zijn. En nee, daar krijg je geen extra loon voor. Maar goed, mijn is een dag minder gaan werken. Het was geen doen meer op maandag, vooral voor de kinderen. Het is een goede keuze geweest, ik kan heel vroeg gaan en kom laat weer en alles loopt lekker thuis. Het zou echt heel fijn zijn als we dit nog een dag zo zouden kunnen doen. Dan zou ik nog meer tijd aan mijn werk kunnen besteden. Daarom zou ik echt heel blij zijn als de lonen omhoog gaan.
@Roos123: Wij werken tegenwoordig met Snappet. Dat scheelt echt wel veel met dat soort dingen die jij beschrijft. Ook heb ik nu veel minder nakijkwerk, waardoor ik echt meer tijd over houdt om gericht werkpakketjes klaar te zetten voor kinderen. In plaats van eerst nog door stapels schriften te worstelen zie ik meteen (tijdens de les al) welke kinderen nog extra instructie en / of extra oefenmateriaal nodig hebben. Dat oefenmateriaal kan ik op individueel niveau met een klik op de muis klaarzetten. Ik zag vooraf best wel veel beren op de weg, om kinderen zoveel digitaal te laten werken. Maar eerlijk: mijn onderwijs is er alleen maar beter van geworden. Niet alleen daardoor trouwens. Het blijft ook gewoon fantastisch dat kinderen na vrijwel elke opgave meteen feedback krijgen en fouten kunnen verbeteren. Daar leren ze gewoon ook erg veel van. Het enige nadeel is dat het schrijftempo van de kinderen flink omlaag is gegaan. En de kwaliteit van het handschrift ook wel wat afgenomen.
Als ouder vind ik het goed dat je meteen in kunt spelen op wat wel of niet goed gaat maar de nadelen vind ik om eerlijk te zijn schokkend. Zeker dat je nog steeds vind dat het beter is dan schriften na kijken( simpelweg een doodnormale taak van een leerkracht ook al gaat daar veel tijd in zitten).ik vind persoonlijk dat voordeel niet opwegen voor de nadelen van de leerlingen.
Wat vind je precies schokkend? Dat snap ik niet goed. Alleen dat ze minder vlot en mooi schrijven? Daar staat tegenover dat ze meer gedifferentieerd werken, hogere resultaten halen en zich meer bewust zijn van hun leerproces. En ja: ik ben eerder klaar met nakijken zodat ik eerder kan starten met het voorbereiden van aangepast werk. Ik ga er geen seconde eerder door naar huis. Er bleef voorheen meer werk liggen.
Schrijven, de snelheid daarin en de leesbaarheid ervan vind ik een vaardigheid die niet opzij moet worden gezet. En dat gebeurd nu wel gedeeltelijk. En vooral omdat je het minder moeten nakijken een groot pluspunt vind.ik vind dat een teken dat het gemak van de leraar voor gaat ipv de vaardigheden van de leerlingen. En dat vind ik schokkend. Edit: er is al genoeg onderzoek geweest dat juist bewijst dat leren op papier beter blijft hangen dan digitaal. Ik ben mischien heel ouderwets nu maar aangezien je ziet dat de taal en rekenvaardigheid bij tieners nu lager is dan bijvoorbeeld 10 en 20 jaar terug, Mede doordat er zoveel digitaal gaat en kinderen dus minder zelf echt schrijven of echt zelf een som maken zonder rekenmachine en meer typen ect. Dus ik hoop echt dat leraren nieuwe ontwikkelingen ontarmen maar ook goed op letten dat het ook een adder onder het gras kan bevatten.en die niet zien als een klein nadeel zoals jij het nu ziet.
Tja als je minder nakijken interpreteert als "de juf gaat eerder naar huis" dan snap ik dat. Als je begrijpt dat ik daardoor eerder kan starten met het voorbereiden van lessen voor de volgende dag (met steeds wisselende niveaugroepen) en met het klaarzetten van precies die opdrachten die ieder individueel kind op dat moment nodig heeft, dan snap ik niet wat er zo schokkend is aan 'eerder klaar met nakijken'. Die tijd komt ten goede aan de leerlingen, niet aan de juf. Overigens vraag ik me af hoe mensen reageren als ik over een paar jaar het omgekeerde zeg. We schaffen de snappets weer af. Het rekenniveau daalt, de taalvaardigheid wordt minder en kinderen krijgen minder direct feedback op hun eigen werk, zodat ze minder leren van hun fouten. Máár... ze gaan wel weer mooier en vlotter schrijven. Ik durf er wel naar te raden. Overigens ben ik het met je eens dat schrijven een belangrijke vaardigheid is en blijft. Daarom doen we spelling nog wel schriftelijk. En natuurlijk de schrijflessen. Ook de wereld oriëntatie vakken zijn nog op papier. Er wordt dus nog wel geschreven, maar je kan merken dat ze minder 'trainen' en dat dit aan de schrijfvaardigheid te zien is. Dat is overigens ook de reden dat we in groep 8 na de centrale eindtoets juist weer meer aandacht gaan besteden aan schrijven en de kinderen ook les krijgen in het maken van aantekeningen.
Tupp. Ik zie dat het totaal niet overkomt zoals ik het bedoel. Voorbereiding heb je nou eenmaal altijd net zoals niveauverschil en nakijkwerk. Maar ik zie een digitaal hulpmiddel niet als een oplossing. Voordat dat er was ging het ook goed.en ik zie nu meer nadelen dan voordelen en ik denk persoonlijk dat leraren beter kunnen kijken hoe de oude garde dingen oploste.want toen waren er ook kinderen in de klas die extra hulp nodig hadden of juist voor liepen en dat ging ook gewoon. En verder snap ik heus wel dat het beroep onder druk staat met de extra administratie en kinderen die eigenlijk op een (z) mlk school les zouden moeten krijgen maar dat is een ander verhaal.en daar zou in mijn ogen een andere oplossing voor moeten worden gezocht zoals alleen de betaalde uren werken of overuren uitbetaald. En extra scholing of een exta paar handen in de klas. Mochten ze echt per se willen dat kinderen met een rugzakje in het reguliere onderwijs blijven ipv op een (z) mlk school.
Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens. In mijn schooltijd was er sowieso nog geen passend onderwijs, maar moest iedere leerling gewoon meekomen met ‘het gemiddelde’; langzamere leerlingen waren daar de dupe van, snellere leerlingen ook. En ‘de gemiddelde leerling’ bestond eigenlijk niet, dus dat systeem was maar voor een enkeling prettig, het grootste deel vond het te snel of te traag gaan. Hoe het vroeger werd opgelost was in veel gevallen heel eenvoudig; niet. Aanpassingen op individueel niveau en bv extra instructie of juist extra uitdaging bestonden bij ons vrijwel niet.
Docenten basisonderwijs dreigen nu al met vervolgstaking Foto: ANP Gepubliceerd: 02 oktober 2017 07:20 Laatste update: 02 oktober 2017 07:20 De voor donderdag aangekondigde staking in het basisonderwijs krijgt mogelijk in november een vervolg. Dat zeggen Thijs Roovers en Jan van de Ven van de belangengroep PO in actie maandag in een interview met de Volkskrant. De twee basisschoolleerkrachten waarschuwen dat als de staking donderdag niets oplevert, de leraren in november zeker twee dagen het werk gaan neerleggen. "We gaan niet terugschakelen, want als we nu niks voor elkaar krijgen, lukt het nooit meer", aldus Roovers. Het basisonderwijs heeft laten weten donderdag in staking te gaan als de politiek niet met meer geld over de brug komt dan de 270 miljoen euro die is uitgetrokken voor hogere salarissen. Volgens de AOb en andere actievoerende organisaties in het onderwijs is zo'n 900 miljoen euro nodig om ervoor te zorgen dat de salarissen in het basisonderwijs gelijk worden getrokken met de lonen van leraren met een gelijk opleidingsniveau in het middelbaar onderwijs. Daarnaast is nog eens een half miljard nodig om de werkdruk te verlagen.
Lekker...mijn dochter loopt door ziekte al iets achter. Ben hier niet zo blij mee. 1 keer ok. Maar 2 dagen? Dat zijn er dus al 3. Onze kinderen hebben een aantal uur dat ze moeten halen in de jaren op school. Zo missen ze al 15 uur zonder reden. Ik neem aan dat we deze uren mogen claimen? Ik ga daar achter aan. Staken ok...maar niet als het de kinderen nu gaat raken.
En toch kwamen de meeste uit op het niveau dat bij hun paste. Al dan niet met een jaar overdoen of juist overslaan.
Je bedoelt de oude garde die of overspannen thuis zit, of eerder is afgehaakt omdat er zoveel werkdruk bij is gekomen dat zij hun werk niet meer op de ‘oude manier’ kunnen doen?
Ze benadelen nu kinderen....en daar pas ik voor. Ik ga zeker niet accepteren dat er nog eens 2 keer 5 uur wordt afgenomen aan onderwijs. Ik zal deze week daar achteraan.
Ik denk dat deze 'dreiging' nodig is, als ze wat willen bereiken.... of het de juiste manier is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het de énige manier lijkt, omdat eerdere dingen niet geholpen hebben en ze écht iets willen... En ik merk echt dat het zo moeilijk is om mensen te vinden, hier op school ook.. de interne oplossing kan niet blijven (dan zou de juf overspannen raken) maar een externe oplossing kan niet gevonden worden! Dus ik snap dat ze dóór blijven gaan, hoe rot ook.
Kinderen worden op de lange termijn nog veel meer benadeeld als er niks veranderd. Jammer dat sommigen dat niet inzien... kortetermijn denken...
Volgens mij mis jij een belangrijk punt van deze staking. Dat het onderwijs word verbeterd zodat er juist geen kinderen de dupe van worden. Wat gebeurt er als er langzaam alle docenten uitvallen? Dan worden de klassen groter, de werkdruk hoger, en het onderwijs slechter. Dan sta ik toch achter een staking.
Ja dat gebeurt inderdaad...nu al. Ik begrijp dat je het korte termijn denken noemt...maar ik vind benadelen op deze manier geen oplossing. Want nu heb je kinderen die dit onderwijs niet kunnen missen ook te pakken. Dus omdat het op de lange termijn voor de grote meerderheid beter is mag ik nu niet opkomen voor mijn eigen kind. Helaas ben ik dan maar egoïstisch. Ik ga hier echt wel werk van maken. Vrijdag had mijn dochter ook al vrij....omdat de juf bij haar baby moest zijn en ze niemand ervoor konden krijgen om het op te vangen. Wederom erg vervelend voor die juf....maar zo is weer mijn dochter de dupe.
Ik begrijp zeker een staking. Maar dat betekent niet dat ik niet de uren terug kan vorderen voor haar? Ze heeft er recht op. Net als leerkrachten recht hebben om te staken. Ja ik ben nu egoïstisch....net als de leerkrachten voor zichzelf opkomen. Ik kom voor mijn dochter op die elk uur meer dan kan gebruiken.
Voorlopig is het alleen druk zetten, in de hoop dat het donderdag voldoende opgelost wordt. Mocht dat niet zijn dan hebben ze wat mij betreft groot gelijk. Ik heb liever dat mijn kind nu 3 dagen school mist dan dat er straks helemaal geen leraren voor het PO zijn..of dat ze in een klas van 30 kinderen of meer komen. Nu is het precies zoals die woordvoerder zegt: doorzetten nu!