5 oktober - scholen staken

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door einad, 8 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Dit soort dingen zullen nog véél vaker voor gaan komen als er niks verandert.
    Nu was het 1 dag, maar wat als de juf echt een flinke griep te pakken heeft en een hele week uit de running is en ze niemand kunnen vinden om de klas op te vangen?

Wen86, MiaMaria en tuc vinden dit leuk.
  2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Maar misschien is het wel iets positief
    Ja snap ik...als je kind gewoon mee komt.

Hier een kind die elk uur nodig heeft.

Dus tja.... ik ga er voor strijden dat ze die 15 uur terug krijgt. Onze zoon kan wel zonder. Die doet alles met 2 vingers in de neus.

3. tuc

tuc Niet meer actief

In een opiniestuk las ik de oproep aan bso's om NIET open te gaan extra als er echt 2 dagen gestaakt gaat worden.
    Laat het de economie maar even goed raken, dan wordt er wel geluisterd.

Fuddey vindt dit leuk.
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    Tja, je legt precies de vinger op de zere plek. Er was geen vervanging voor de juf. Als het beter was geregeld in het onderwijs, o.a. minder werkdruk, meer geld voor passend onderwijs etc. dan had die juf vervangen kunnen worden en was jouw dochter er niet de dupe van. En dat is precies wat ik bedoel met korteterrmijn denken. Als de staking zoden aan de dijk zet, zullen er verbeteringen komen in het onderwijs en zal op de lange termijn het onderwijs er op vooruitgaat, ook voor jouw dochter. Ik snap heel goed dat je opkomt voor je dochter, maar persoonlijk zou ik dan strijden voor goed onderwijs op de lange termijn en niet tegen die dag of paar dgn dat er gestaakt gaat worden.

Fortunae, papier, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Volgens mij moet ik ouders gaan oproepen om al het onderwijs terug te vorderen.

:roflmao:

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113

Daar heeft mijn dochter geen tijd voor. Ik wil wel op lange termijn denken....maar mijn dochter heeft nu onderwijs nodig. Zij kan niet dit jaar minder onderwijs krijgen. Groep 7 is cruciaal. Dus moet zij de dupe zijn dan nu? Nee sorry kan ik niet laten gebeuren. Maar ik weet zelf wel een oplossing. Er zijn onderwijs assistentes. Dan kunnen die wellicht meer ingezet worden. Kost de leerkracht ook geen tijd.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    In principe moet school sowieso aan de onderwijstijd voldoen die een kind op jaarbasis moet krijgen. Stakingsuren zouden niet ten koste mogen gaan van de onderwijstijd. Je zou eens kunnen nagaan bij de directie van de school hoe zij dit zien en hoe ze daar dan invulling aan geven. Want in het beste geval is daar allang overnagedacht en doen ze iets met urenverdeling over het jaar.

Edit: vaak heeft een school al marges in de uren zitten, zodat onverwachte uitval niet ervoor zorgt dat kinderen onderwijstijd te kort komen.

Fuddey en bosi333 vinden dit leuk.
  8. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Kinderen worden juist benadeeld in het huidige systeem.

Mijn dochter (groep 5) is zo'n kind wat niet mee komt in het huidige onderwijs. Eind vorig schooljaar is ze getest en daar komt een vermoeden uit van dyslexie en dyscalculie. Het advies: minimaal 2 uur per week RT, om na een jaar een diagnose te kunnen stellen.
    Wat zegt de school: we willen dolgraag helpen, maar de wachtlijst voor de rt-er is zo lang dat ze waarschijnlijk dit schooljaar niet in aanmerking gaat komen voor deze hulp, we hebben gewoon geen geld voor een extra rt-er.
    Dat betekent dat mijn dochter (die al gedoubleerd heeft in groep 4) pas in groep 6 in aanmerking komt voor het starten van het opbouwen van een dossier die er nodig is om dan in groep 7 een diagnose te kunnen stellen, en pas dan zou ze in aanmerking komen voor hulp voor dyslexie/dyscalculie.
    Ze heeft nu al therapie om haar zelfbeeld te versterken omdat ze zich gigantisch minderwaardig voelt ten opzichte van klasgenoten die wel mee kunnen komen, en dat moet dan nog 2 jaar gaan duren?
    De enige optie die er nog is, is haar een jaar terug te zetten qua leerstof (dus voor de 3e keer groep4 stof), maar die achterstand zal ze nooit meer in kunnen halen, er is een reden waarom dit niet mag.

Jij praat over het benadelen van 10 uur, en dat is heel vervelend als je kind ieder uur nodig heeft, maar mijn dochter wordt een heel schooljaar benadeeld. :(
    En gezien de wachtlijst voor de RT-er, is ze geen uitzondering.

papier en bosi333 vinden dit leuk.
  9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Klopt. Ik weet er iets van uit mijn tijd van de MR.

Ik wilde nog wel aangeven dat ik de staking snap. En uiteraard respecteer. Iedereen heeft dat recht om te staken.

Alleen moet ik ook voor mijn kind opkomen. Maar ik denk niet dat ze er op school moeilijk over gaan doen. Ik denk zelfs dat ze wel mee gaan denken. Komt vast goed. Ik was er even heel boos over omdat het haar zo raakt.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    begrijp ik. Dat is inderdaad nog veel zuurder.
    Dit speelt bij ons op school niet.
    Misschien schoolgebonden?

11. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik heb verder gekeken naar andere scholen in de regio om te kijken of het zin had om haar over te plaatsen, maar daar blijkt het probleem nóg groter te zijn.. geen idee hoe dat komt.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Idd, hier prima marges voor bv uitval door ziekte of - ik roep maar wat - sneeuwvrij. Ik weet niet exact wat de marge is, maar dit past er nog prima in.

13. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik bespeurde inderdaad veel woede in je tekst. En vermoedde daarom dat je niet achter de staking stond. Maar als jij de staking respecteerd dan begrijp ik jouw standpunt beter. Ik vermoed dat zodra je rustig in gesprek gaat met de school, dat er vast ergens gecompenseerd word of kan worden.

Edit: ik zie echter wel dat je het staken vanuit de docent hun kant egoïstisch noemt. Daar ben ik het dan ook absoluut niet mee eens, aangezien het grootste deel niet staakt voor een hoger salaris (gewerkte uren horen uiteraard uitbetaald te worden ongeacht welk beroep dan ook) maar voor de kinderen.

A je to vindt dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn kind komt niet gewoon mee. Zij is juist 1 van de leerlingen die die extra aandacht keihard nodig heeft.
    En daarom ben ik vóór de stakingen. En als er idd 2 dagen gestaakt wordt ga ik met de juf in overleg of ik bv iets mee kan krijgen om die 2 dagen iets te doen.

MiaMaria vindt dit leuk.
  15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.298
    25.761
    113
    In dit geval is jouw lange termijn dan anders dan die van de leerkrachten. Jouw dochter zit tegen de middelbare school aan en natuurlijk wil je dat ze daar zo veel als mogelijk klaar voor is, zodat ze op de juiste plek terecht komt. Dat snap ik heel goed.
    De andere kant is dat de leerkrachten van groep 7 of 8 volgend jaar weer een nieuwe groep 7 of 8 voor zich hebben en het jaar daarna weer, dus dan is het van groot belang dat er iets structureel verandert. En ik geloof echt dat het niet de bedoeling is van deze staking om kinderen (zoals jouw dochter) te raken, maar juist te helpen. Ik mag dan ook hopen dat er in overleg met de school altijd iets geregeld kan worden of dat er nagedacht is over die onderwijsuren.

16. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

En vergeet niet dat de eisen voor de oude garde lang niet zo hoog waren!!!!

17. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Wat ik dan niet begrijp. Als je bang hebt dat je kind teveel achter gaat lopen kun je toch bij de leerkracht om extra werk vragen wat thuis gemaakt kan worden? Kan me niet voorstellen dat de leerkracht dan zegt, tja ze is toch zelf ziek? Ik geloof echt dat als je om een paar werkbladen vraagt die thuis gemaakt kunnen worden, de leerkracht ze met alle plezier voor je uit print

MiaMaria vindt dit leuk.
  18. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    .

En die kosten geld en geld wat er niet is...

Fuddey en MiaMaria vinden dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Idd als dat een oplossing was geweest waren scholen daar zelf ook wel opgekomen:rolleyes:

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Even een kast vol onderwijsassistenten open trekken;’Ooooh, die hadden we gewoon nog liggen!’ ...

NafNaf, Madeliefje06, Wen86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina