5 oktober - scholen staken

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door einad, 8 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Als hij daadwerkelijk zoveel voor zou lopen, dan zouden daar, zoals @mamavanjuul ook al zegt, vorig jaar toch ook afspraken over moeten zijn gemaakt?
    Misschien vindt de juf het wel heel belangrijk om de basis er echt goed in te hebben, voordat ze verder gaat kijken wie al wat zelfstandiger aan het werk kan.
    Dat had ik namelijk wel gedaan. En echt niet meteen een kind zelfstandig laten lezen, omdat hij daarin al iets voor zou liggen.

MiaMaria vindt dit leuk.
  2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Haha vind het nu wel grappig. Die lieve leerkracht van net was boos omdat ik zat te verkondigen dat mijn zoon meer kon etc. en nu moet ik hand in mijn eigen boezem steken omdat ik het niet had doorgegeven aan het einde van vorig jaar. Hij had einde vorig jaar een eigen leesboek. Ik ga ervan uit dat er overdracht is tussen de groepen...

3. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Je snapt het echt niet hè? Ik ben helemaal niet boos omdat jouw zoontje meer aankan. Fijn voor hem.
    Ik heb eerder uitgelegd waarom ik mij erger.

Maar.. mijn bloeddruk was steeds heel laag. Dat wil ik graag zo houden.
    Dus bij deze.. fijne avond en succes met hoe jij denkt dat het onderwijssysteem in elkaar steekt.

4. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Vorig jaar was hij met B boekjes bezig (nog niet heel ver met B). Dit jaar zijn ze begonnen met lijn 3. Nou vermoed ik dat dat hem is. Er is een andere metode gekomen waar de leerkracht nog niet helemaal vertrouwd mee is en moet ze uitvogelen hoe en wat. Maar nogmaals ik ben nog niet in gesprek geweest.

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

Nee, je houding: " ik heb een probleem, dat moet jij aan mij zien en voor mij oplossen. Zolang jij dat niet voor mij doet, blijf ik mokkend met mijn armen over elkaar zitten"
    En ja, je had zelf toch ook initiatief kunnen tonen door aan te geven dat het kind, zoals je het zelf noemt, misschien wat meer uitdaging zou moeten hebben in groep 3?

Ook al kan je kind lezen, letterherkenning is nou eenmaal nodig. We moeten allemaal wel eens wat doen wat we niet leuk vinden.

Ik ga er vanuit dat zodra iedereen zijn draai heeft gevonden in de klas, de leerkracht de leerlingen een beetje kent, er vast tijd en ruimte is voor de extra aandacht. Met kleinere klassen, meer leerkrachten en meer tijd, zal dat allemaal veel sneller kunnen.
    Tot die tijd moeten ze roeien met de riemen die ze hebben, en de leerkrachten die ik ken, doen dat met hart en ziel. En tot die tijd moeten wij als ouders daar gewoon voor begrip voor hebben en niet zo zeuren.

Ik ga er vanuit dat de leerkrachten van mijn kinderen het beste met ze voor hebben, anders kiezen ze niet voor dat beroep.

MiaMaria vindt dit leuk.
  6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Jij ook fijne avond en sterkte met de laatste weken, hou je bloeddruk inderdaad laag.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.244
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier lukt het prima om vrij te krijgen of om opvang te regelen. Alleen weet de school nog niet of ze gaan staken, dus ik ga nog niets regelen.

8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Maar dan kom ik toch als opdringerig over? Ik heb meer houding: de leerkracht weet het ongetwijfeld beter dan ik, laat ik haar haar werk doen... Maar goed zoals eerder gezegd ik laat het hierbij. Bedankt voor het meelezen en meedenken.

9. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als ik dit, plus alle reacties van nota bene een juf hierboven lees, ben ik heel blij dat ze op onze school ALLE kinderen aan het begin van groep 3 testen op het (lees)niveau en het leesonderwijs vanaf het begin van groep 3 op aanpassen. Het zou wat zijn als ze daar pas na de kerstvakantie mee zouden starten.
    Overigens wordt dit ook gedaan in de tweede schoolweek in groep 4 en 5.

In deze begrijp ik de vragen van deze moeder, en de frustratie van haar kind als ie al leest en verplicht een half jaar woordjes moet gaan oefenen.
    en ja, ik heb ervaring in het onderwijs, ben betrokken geweest met de invoering van passend onderwijs en alle bijkomstigheden en kom bij heel veel scholen over de vloer. Instelling van 'de leerkracht' hierboven kom ik gelukkig niet vaak tegen..

Felice vindt dit leuk.
  10. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.295
    11.902
    113
    #110 Syane, 15 sep 2017
    Laatst bewerkt: 15 sep 2017
    Eens. Een leerkracht heeft heel veel invloed op hoe een kind toe komt aan leren en of dat de lesstof aansluit bij het kind. Als een ouder nu al signaleert dat er in die afstemming wellicht iets misgaat, dan hoort de leerkracht dat zeker serieus te nemen. In die zin zou ik het meteen aankaarten Amarens en niet verwachten dat de leerkracht dit zelf al opmerkt (zeker aan het begin van het schooljaar). De opmerking van een leerkracht hierboven dat na de kerstvakantie tijd genoeg is om daar aandacht aan te besteden vind ik behoorlijk schokkend. Zo kunnen kinderen snel een motivatieprobleem of leerachterstand oplopen. Waarom zo standaard denken, het gaat toch juist om aansluiten bij de kinderen met eigen leerlijnen.
    Mijn ervaring is (zowel privé als vanuit werk als vanuit professioneel netwerk als opleiding) is dat het enorm afhang van welke leerkracht je treft en wat die aan kennis, vaardigheden, know how maar vooral aan persoonlijke instelling heeft of die je kind kan bieden wat het nodig heeft. Maar vooral ook of het serieus wordt genomen.
    En natuurlijk werken al die nieuwe concepten als passend onderwijs daar niet in mee als de voorwaarden om dit goed te kunnen doen niet of nauwelijks aanwezig zijn. Het is soms heel moeilijk om onderwijs te geven wat afgestemd is op de leerling. Maar dat neemt niet weg dat het kind in beeld hebben en de ouder serieus nemen daarbij hoort.

11. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.295
    11.902
    113
    Jammer dan, zou denken. En dat kan je toch ook aangeven. Dat je niet opdringerig wil overkomen, maar dat je zaken signaleert en daar graag aandacht voor wil hebben. Mijn advies is echt, ga er over in gesprek. Wachten tot de juf het ziet is verloren tijd. En misschien heeft ze het wel gezien en is er al een plan voor, maar weet jij dat gewoon nog niet. Mijn ervaring is dat je zelf mee in de gaten moet of je kind lekker in zijn vel zit op school en of de leerstof aansluit. Zo niet, dan aan de bel trekken.

12. Wow...

Wat een discussie is hier gaande.

Voor mezelf:
    Ik heb begrip voor de staking, maar vind het wel gewoon enorm vervelend dat ik nu een probleem heb.
    En nee, dat is niet de schuld van de leraren maar het is ook wel heel makkelijk gezegd jou kind, jou verantwoording!

Naar mijn baas heb ik ook een verantwoording. Naar mijn rekeningen die ik moet betalen ook!

13. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik snap de staking niet echt eigenlijk.

Natuurrampen, aanslagen en een mogelijke dreiging van Noord-Korea, dat zijn dingen waar je je in mijn ogen druk om moet maken nu. Maar nee.. mensen maken zich druk over hun salaris..

Ik heb laatst even de cao bekeken in het basisonderwijs en ik vond het salaris erg meevallen eerlijk gezegd.

Misschien ben ik een beetje zwart wit en ik snap het strijden voor minder werkdruk, want het lijkt mij best zwaar in het onderwijs met "de jeugd van tegenwoordig".

Maar de salarissen gelijk trekken met het voortgezet onderwijs??? Dat is toch totaal ook niet te vergelijken? Of zie ik dit verkeerd?
    Of je nu wiskundeles staat te geven tegenover pubers van 15 of je staat voor een klas in groep 3, dat zijn in mijn ogen twee totaal verschillende dingen en lijkt het mij niet meer dan logisch dat je in het voortgezet onderwijs meer salaris ontvangt.

Gelukkig heb ik 5 oktober mijn vrije dag, maar ik snap zeker dat je soms niet zo makkelijk oppas kan krijgen.

XXX Tumtummetje

14. Treez

Treez Niet meer actief

Ik kan mij hier zeker in vinden. Uiteraard kan ik verlof aanvragen, maar daar zijn anderen weer de dupe van. Ik heb cliënten met zeer ernstige psychische problematiek, die soms maandenlang op de wachtlijst staan. Er is voor mij geen vervanging. Nu moeten ze nog langer wachten. Ik vind het daarom ook te makkelijk gezegd 'jouw kind, jouw verantwoordelijkheid'. Indirect zijn hier meer mensen de dupe van dan alleen ouders en kinderen.

Desondanks hoop ik echter wel dat de staking effect heeft en dat met name de werk- en regeldruk fors wordt verminderd. Zodra overwerken de norm wordt, gaat er ergens iets goed mis. Daar moet zeker aandacht voor komen!

Syane en einad vinden dit leuk.
  15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Je zegt dat de scholen staken over de ruggen van een ander (neem aan jezelf omdat je wat moet regelen voor je kind of je kind die een dag geen onderwijs krijgt) maar ondertussen zit jij over de rug van je kinderen je punt te maken. Ik betaal niet dus hebben mijn kinderen gewoon pech, dan doen ze maar niet mee. Begrijp echt niet dat je zo kan denekn.

Ook ik vind je woorden erg hard en omnadenkend. Je kan balen van een staking, dat zullen er wel meer doen (omdat sommige mensen idd niet een groot netwerk hebben) maar je doet nu alsof een school niks doet om een kind passend onderwijs te geven. Ik heb het gevoel dat je niet tevreden bent over de school waar je kind op zit, komt daar je reactie vandaan?

O ja misschien zeg ik nu wat dubbel ik ga nu doorlezen in dit topic.

16. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Natuurrampen, dreiging van Noord-Korea, klimaatverandering, etc etc... wat doe je dan hier op een forum? Moet je je niet druk maken om de échte problemen?

Sorry, maar wát een belachelijk argument. Dus omdat er (veel) ergere dingen gaande zijn, mag je niet klagen?

MiaMaria en In your eyes vinden dit leuk.
  18. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113

Aan je reactie heb ik het gevoel dat je zelf in het onderwijs zit.
    Je voelt je nogal aangevallen heb ik het idee.

Je maakt er ook een heel ander verhaal van ;)
    Ik snap de werkdruk in het onderwijs, ik ben super blij met de school van mijn dochter en zoon en hoe ze het allemaal doen. Ik snap het personeelstekort.

Maar de staking waar het nu om draait, gaat grotendeels (weer) om geld. En dat snap ik helaas niet.

Dan zijn er inderdaad veel meer dingen waar je je op dit moment druk om kan maken!

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Er zijn áltijd dingen erger, dat is gewoon geen argument in de discussie. Als iemand griep heeft en zegt;'Pfoe, wat heb ik een hoofdpijn!' Zeg je toch ook niet dat er mensen zijn die op hun sterfbed liggen?

Sinds passend onderwijs is de werkdruk hoger geworden, gemiddeld werken leerkrachten veel meer dan het aantal uur dat in hun contract staat; daar hoort dan ook een hogere vergoeding bij.

20. Treez

Treez Niet meer actief

Een hoger salaris gaat dit toch niet oplossen? Ik vind inderdaad dat er extra geld heen moet, maar dan in de vorm van extra personeel en materieel. Volgens mij hebben leerkrachten daar meer aan, zodat ze weer ontspannen en met meer plezier naar hun werk kunnen. Dat gaat niet gebeuren met enkel een hoger salaris. De staking gaat uiteraard ook niet enkel om een hoger salaris, maar in de media wordt daar wel erg de nadruk op gelegd.

bosi333, Syane en tumtummetje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina