Borstvoeding onzekerheid

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Tan89, 23 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tan89

    Tan89 Bekend lid

    12 sep 2014
    911
    962
    93
    Hallo dames,

    Hier ontzettend onzeker over de borstvoeding.. Mijn dochter is nu 12 dagen oud. Borstvoeding is goed op gang, maar ik blijf onzeker over of ik het wel goed doe en het niet verpest waardoor de borstvoeding stopt ofzo.
    Ik geef voeding op verzoek waarbij er overdag tussen de 3 en 4 uur zit en soms moeten we haar nog wakker maken. Snachts red ze het 5 uur (niet elke nacht natuurlijk maar gemiddelde). Hetgeen waar ik zo onzeker over wordt is dat ze nu sinds 2 dagen maar gemiddeld 10 min drinkt aan 1 borst. Ze wil vanaf het begin maar 1 borst drinken dat maakt ook al onzeker, aangezien je overal leest dat ze er eigenlijk twee moeten drinken! Zij zelf is erg tevreden en valt bijna altijd meteen na de voeding vredig in slaap. Ik ben bang dat doordat ze zo kort drinkt mijn borstvoeding terug gaat lopen ofzo..
    Aaaah wat irritant deze onzekerheid :(
     
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.860
    5.538
    113
    Vrouw
    Zolang ze goed aankomt is er geen probleem.
    Je doet het prima ;)
     
    Tan89 vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Goed groeien op eigen lijn en tevreden kind ? Niets aan de hand :)
     
    Tan89 vindt dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.325
    113
    Gaat de groei wel goed?
    Ik vind het wel weinig voedingen en veel slaap op een dag. Dan gaan er bij mij belletjes rinkelen van stille ondervoeding. Daar hoeft zeker geen sprake van te zijn, wees niet bang.
    Ik zou er overdag echt maximaal 3 uur tussen laten, en dan snachts 1 keer wat langer.
    Het liefst zie je minimaal 8-12 voedingen op een dag.
    Maar als je kindje goed groeit en alert is als ze wakker is, is het prima en kun je lekker zo door gaan.
     
    Zoe123, Tan89 en Niny vinden dit leuk.
  5. Chrystal86

    Chrystal86 Bekend lid

    13 mei 2020
    617
    672
    93
    Vrouw
    Bij mijn dochter heb ik me daar in het begin ook druk om gemaakt ze hapte in het begin heel slecht aan en dronk ook maar kort.
    Toen hebben we maar een baby weegschaal gehaald en heb ik haar steeds voor en na het drinken gewogen om een beetje een indicatie te hebben van wat ze dronk en hoe vaak aangezien ik ook op verzoek gaf en de eene dag kwam ze vaker dan een andere dag dus aantal keer dat ze kwam was met een lijstje ook wat overzichtelijker.
    Dat zorgde al voor heel veel rust in mijn hoofd want je maakt je daar snel druk om.
    Uiteindelijk is ze toen blijven drinken tot ze rond de 3 was.
     
    Tan89 vindt dit leuk.
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Over de duur van de voedingen hoef je niet onzeker te zijn. De ene baby drinkt nu eenmaal efficiënter dan de andere. Dat ze maar één borst per keer drinkt, is ook niet zo gek. Maar dat feitje gecombineerd met zo weinig voedingen op een dag, kan op termijn wel problematisch worden voor je productie. Let wel: ik zeg kán.

    Maar op deze leeftijd kom je bij voorkeur minstens aan acht voedingen per dag, liefst meer. Ik denk niet dat je dat haalt? Als ze dan ook slechts één borst per keer drinkt, betekent dat dat een borst maar om de zes à zeven uur gestimuleerd wordt, dus slechts drie keer per dag ongeveer? Dat is weinig. Als je dan weet dat in deze periode de basis gelegd wordt voor je productie op lange termijn, dan zou ik toch proberen om vaker te voeden. Als ze niet wakker is, kan je droomvoedingen proberen.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Het aantal voedingen lijkt wat laag. Vooral om je productie goed op peil te houden. Zijn er genoeg plasluiers? Kun je gaan wegen bij t consultatiebureau? Of evt zelf een Babyweegschaal aanschaffen? Als is het maar voor je eigen onzekerheid.
    Wat je evt kunt doen om je productie wat meer stimulans te geven is een keer extra aanleggen op jouw verzoek. Als je kindje weigert zou je een keer kunnen kolven. Puur voor je productie. Invriezen en zo bouw je langzaam een voorraad op.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    @Tan89 hoe gaat het nu?
     
  9. Tan89

    Tan89 Bekend lid

    12 sep 2014
    911
    962
    93
    Ow sorry dames helemaal vergeten te reageren! Bedankt allemaal voor de reacties.. Onze kleine meid doet het goed en ze heeft meer ritme gevonden in de voedingen en komt nu netjes om de 3 uur, wel nog steeds voor 1 borst, maar na overleg met lactatiekundige blijkt dat niet erg te zijn en dat ze zo snel drinkt kan ook geen kwaad!
    Ze is ook 700 gram aangekomen ten opzichte van haar geboorte gewicht dus ze groeit goed! Heel blij ermee en onzekerheid is zo goed als weg :)
     
    Kangerootje, Fristi2012, Shakes en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.999
    25.441
    113
    Fijn dat het zo goed gaat! De onzekerheid is heel normaal , je doet het goed hoor!
    slim dat je een LK hebt laten meekijken :)
     
    Tan89 vindt dit leuk.
  11. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Hier een meisje van 5 maanden. Ze dronk aan het begin (nu nog) ook heel kort max 5 min en maar weinig keren op een dag overdag ook 3 a 4 uur en snachts 5 a 6 uur ertussen en maar een borst per keer. Ze was ook randprematuur dus moesten het extra in de gaten houden. Hebben een baby weegschaal gekocht en haar iedere ochtend gewogen en ze kwam 200gram per dag aan! Nu 8 kilo met 5 maanden dus ze kreeg ruimvoldoende binnen! Niet teveel naar andere verhalen luisteren en je eigen gevoel volgen.
     
    Tan89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina