5 voedingen per dag

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door dds, 2 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoi,
    Mijn dochter is nu 5 maanden en drinkt maar 5 keer per dag. Dit heeft ze zelf aangegeven. We zijn langzamerhand van 8 voedingen naar 5 gegaan. Om 8 uur, 11.30 uur, 3 uur, 18.30 uur en 5 uur 's nachts. Krijgt ze nu wel genoeg binnen?

Ik kolf 3 dagen in de week en mijn productie is 's ochtends goed (200ml) maar gedurende de dag wordt het steeds minder(ong. 100ml.)
    Ik weet dat ze meer drinkt dan dat ik kolf, maar twijfel toch. De laatste keer op het cb. was ze onder het gemiddelde tegen de ondergrens.

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Misschien toch iets vaker aanleggen als ze zo tegen die ondergrens aan zit.
    Ik geef minimaal 6 voedingen (bijna altijd meer) en toch dipt Stijn momenteel flink.
    Ik bied hem nu de borst wat vaker aan. Wakker worden, knuffelen, spelen, de borst nog weer even en dan weer slapen.
    Normaal liet ik die laatste borst weg, hij had immers net gedronken.
    Zou het gewicht goed zijn, zou ik volledig op verzoek voeden maar als dat niet zo vanzelf gaat..zou ik toch wat extra aanleggen.
    Elmo

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Bedankt!
    Ik heb zelf het gevoel dat ik tegen de avond minder melk heb, af en toe geef ik haar na de borst 60ml kv. Ik wil 6 maanden borstvoeding geven en dan afbouwen tot 2 keer per dag; 's ochtends en 's avonds. Alleen nu kiest mijn dochter om steeds minder te drinken. Heeft het dan nut om haar vaker aan te leggen of moet ik me hierbij neerleggen en eerder beginnen met afbouwen?

4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Als je je ongemakkelijk voelt mbt gewicht en groei (het lijkt mij geen geval van groot alarm hoor) dat zou ik denk ik een keertje extra proberen in te lassen, dus van 5 naar 6 voedingen.

Ter vergelijking ik heb altijd veel melk gehad, ukje klokte wel 8+ keer per dag wat naar binnen, maar is altijd een onder-grens-(en -eronder)-gevalletje geweest. Aantal x drinken zegt dus niet alles.

5. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Zegt idd niet zoveel, mijn dochter drinkt 5-6 keer per dag en zit aan de bovenlijn. Die curves zeggen mij eigenlijk niet zo veel maar goed er wordt mee gewerkt. Ik kijk liever gewoon goed naar mijn kind.

6. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Julia is een vrolijk, tevreden meisje. Ik bied haar beide borsten aan. Ze huilt nooit na het drinken dus ga ik er nu vanuit dat ze genoeg krijgt. Bedankt voor jullie reacties!

7. IrisB

IrisB Fanatiek lid

#7 IrisB, 3 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2010
    Wat je ook kan proberen is om de groeicurve op borstvoeding.com in te vullen. De curve die het CB gebruikt is gebaseerd op babies die gevoed worden met kunstvoeding. En dat ziet er wel degelijk anders uit.

Maar vrolijk en tevreden (en genoeg plasluiers) zijn ook een goede graadmeter :D

8. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    Mijn zoontje dronk op die leeftijd ook minder ineens.
    Ik zat ook op ongeveer 5 voedingen en hij leek tevreden.
    Maar hij groeide niet zo goed meer.
    Hij gaf zelf niet zo goed aan wanneer hij honger had, hij was altijd wel tevreden.
    Ik ben toen op mijn verzoek vaker gaan voeden en hij wou ook wel drinken als ik hem extra aanlegde.

Sinds hij goed bijvoeding krijgt zijn de voedingen weer afgebouwd. Naar 4x bv en sinds kort op 2x bv en 2x kv

9. gewoon Sanne

gewoon Sanne Actief lid

6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    Mijn dochtertje is volgende week 4 maanden en zit al vanaf zo'n 2,5 maand op 5 voedingen. Ik moet er nog moeite voor doen om er 5 ingelast te krijgen, want ik moet haar vaak wakker maken zelfs.
    Toch zit ze boven het gemiddelde. De groeicurve neemt wel iets af, maar dat is niets om je zorgen over te maken.
    Als ze echter niet meer goed aankomt dan is het misschien de moeite om haar wat vaker aan te leggen.
    Maar als ze verder tevreden is zou ik me niet la te druk maken.
    Ik heb 's avonds ook duidelijk minder melk, maar (meestal) geen commentaar.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Toen ging ik ook naar 5 voedingen.
    Wel altijd live en op verzoek (toen nog steeds 3 kwartier per keer).
    Ventje heeft altijd bovenin de curve gezeten.

Als je echt minder kolft, zou ik die dagen 's avonds een keer extra aanleggen.

Deel Deze Pagina