Mijn streven is het geven van borstvoeding maar mocht dit niet lukken dan toch flesvoeding. Maar wat moet ik dan kiezen? Zelf ben ik allergisch voor vanalles en nog wat, bekend met constitutioneel eczeem en mijn vriend heeft huisstofmijtallergie en hooikoorts. Als baby had ik nergens last van, het eczeem is volgens mij pas rond mijn 1e jaar gekomen. Mijn ouders hebben ook geen noemenswaardige allergieen hoewel ik mijn vader ook van hooikoorts verdenk al ik al dat niezen bij elkaar optel... Mijn vriend vindt dat we gewoon normaal moeten beginnen en dan zien wat er gebeurd, maar ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kind helemaal onder de uitslag komt te zitten. In het tijdschrift zwanger staat dat als je allergisch bent als ouder je beter meteen voor hypo-allergene voeding kan kiezen. Wat is wijsheid?
Hoi Frannie, Goed dat je met borstvoeding wilt starten! Je kindje zal wat meer kans hebben op allergieen, waaronder een allergie voor eiwitten in de voeding (koemelk). Dat komt doordat jullie allebei allergieen hebben, dat hoeft niet perse een allergie voor voeding te zijn. Borstvoeding beschermt je kindje hiertegen en je geeft je kindje antistoffen mee. Mocht het toch flesvoeding worden, dan kan je de eerste 6 maanden het beste kiezen voor hypo-allergene voeding (bijvoorbeeld Friso Hypo-Allergeen). De koemelkeiwitten (waar kindjes op kunnen reageren) zijn in deze voeding een beetje voorbewerkt, waardoor kindjes hier minder snel op reageren. Groetjes Linda
Oke bedankt voor het snelle antwoord! En bevestiging voor mij vriend om toch de hypo-allergene voeding te kiezen mocht dat in de 1e 6 maanden nodig zijn....