Ervaringen versie

Discussion in 'Zwangerschap' started by Jenneke88, Oct 10, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

Jul 9, 2016
    1,772
    817
    113
    Ik hoop dat het hier goed staat....

Ik ben nu 35 weken zwanger en helaas ligt mijn baby nog vrolijk in stuit. Nu komt de stuitligging in de naaste familie bij zowel mijn man, als bij mijn familie, veel voor. Mijn man was zelf een stuitbevalling en mijn oudste broer ook.

De baby ligt op dit moment heel gunstig voor een versie te doen. Hij ligt hoog, en iets naar een zijde toe, dus plek zat om te draaien. Nu zei de verloskundige dat het wellicht nog wat vroeg is voor een versie, maar ze is bang dat als we wachten hij misschien gaat indalen terwijl hij nog in stuit ligt. Mijn buik is nu nog heel soepel, dus het zou gewoon moeten kunnen. Ze hebben dus gebeld met een collega en morgen willen ze de kleine gaan draaien. Heeft iemand ervaring met een versie. Hoe ging het? Is je baby in hoofdligging blijven liggen? De dag erna, hoe voelde je je toen? En als het mislukt, wat zijn je opties dan?

Gezien de grootte van het hoofdje, denkt dat de verloskundige dat een stuitbevalling geen probleem zou moeten zijn, alleen gaf ze aan dat zo'n bevalling wel heel anders is dan een gewone bevalling, omdat normaal het grootste deel als eerste komt en dan is het net andersom. Zelf heb ik, vanwege de verhalen van mijn moeder en schoonmoeder, geen vertrouwen in een stuitbevalling.

Ik hoop natuurlijk op positieve verhalen, maar ik wil een compleet beeld hebben. Laat maar komen die ervaringen

2. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

Sep 10, 2017
    544
    322
    63
    Female
    #2 Happygolucky, Oct 10, 2017
    Last edited: Oct 10, 2017
    Bij mijn moeder hebben ze bij ons allen een versie gedaan. Geen succes. Draaiden vrolijk terug. Hartje stopte even bij kindje van mijn vriendin tijdens de versie. En versie niet gelukt (dus alle stress en ellende zonder succes). Mijn moeder kreeg horror stuitbevallingen waarvan 1 kindje het niet heeft overleefd als direct gevolg van de bevalling en vriendin keizersnede die goed ging.
    Ik heb mijn vriendin even gepeild net en ze kreeg tijdens de versie ook middelen via infuus om weeen tegen te gaan en ze heeft daarna veel pijn gehad. Buik was beurs en ze had nog lang harde buiken. Was erg oncomfortabel en ze heeft ook lang last gehad van de flashback even hartje stopte. Dat was erger dan de pijn.

Helaas geen mooie ervaringen en persoonlijk zou ik gelijk voor een keizersnede gaan als het om mij ging. Ook geen versie. Als ik een dwars kind draag dan zij het maar zo :p

Succes met je beslissing, is nooit makkelijk. Je kan het proberen, mijn vriendin was wel wat verder in het termijn. Maar ja, als ze de ruimte nog hebben is de kans aanwezig dat hij vrolijk weer terug draait. Mijn vriendin geeft aan dat zij de keuze had gemaakt omdat ze dan tegen zichzelf kon zeggen: ik heb het in ieder geval geprobeerd en daarmee ook de berusting dat als het niet lukte dat een keizersnede dan oke was. Stuitbevalling was no go, kind was bij de geboorte nog groter dan mijn kind toen ie 5 week was (en die was ook op tijd)

3. MamavanK

MamavanK Bekend lid

Aug 25, 2010
    526
    81
    28
    M'n kids zijn veel later nog gedraaid van stuit naar goede ligging. Ik zou het ook nog even afwachten. Lastig!

4. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Wij hebben 2 pogingen ( wel op hetzelfde moment) laten doen.
    Werd door 2 vk's begeleid ( in zh). Vooraf en erna een echo en minimaal een uur ctg bewaking.
    Versie zelf was niet fijn, maar wel te doen. Ze gaan heel diep je buik in, onder het kindje. En dat voel je. Ik heb echter een enorm gevoelige bm ( continue regelmatige harde buiken die vaak overgaan in voorweeen) maar bm bleef soepel. Dat zegt denk ik genoeg over in welke mate ze aan je bm wrikken, amper dus.
    Helaas kwamen ze bij dl niet over het kantelpunt, dus niet gelukt.
    De dagen erna had ik flinke spierpijn.

5. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

Jul 9, 2016
    1,772
    817
    113
    Bedankt voor de antwoorden.

@MamavanK mijn verloskundige wil niet wachten, omdat het mijn eerste kind is en hij nu juist zo gunstig ligt. Ze hoeven hem niet uit de bekken te tillen. Nu kunnen ze heel makkelijk draaien, met het risico dat hij dan wel nog terug kan draaien. Zou hij weer terug in stuit gaan liggen is de beslissing voor mij makkelijk gemaakt. Ik ga geen vaginale stuitbevalling doen, dan maar een keizersnede.

@Happygolucky heftig zeg. In de folder die ik meegekregen heb staat iid dat het bij een klein aantal vrouwen gruwelijk mis kan gaan. En zoals eerder al gezegd, een stuitbevalling ga ik niet eens proberen.

Morgenmiddag gaan ze proberen om hem te draaien. Ik ben benieuwd. Duim voor me.

6. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

Dec 26, 2015
    2,195
    1,242
    113
    Ik herken je verhaal..bij mij lag die met 35 weken ook in een stuit maar gisteren lag die weer goed. Ook nog niet ingedaald en ook ons 1e kindje. Tegen mij is gisteren verteld dat het mogelijk is dat hij toch nog gaat draaien al is de kans klein. Uiteindelijk doen die kleintjes toch waar ze zij in hebben

Dus het zou natuurlijk nog kunnen dat die bij jou ook zou gaan draaien. Ik hoop dat je dan ook straks aankomt en dat die toch gedraaid is. Ik duim iig voor je dat mocht het niet zo zijn de versie lukt en hij lekker zo blijft liggen tot je bevalling.

7. SMJD

SMJD Fanatiek lid

Oct 17, 2016
    1,890
    444
    83
    Mijn eerste lag in stuit, kon niet gedraaid worden ivm te weinig vruchtwater en ik heb toen voor een keizersnede gekozen, leek mij veiliger voor de kleine.
    Schoonzus heeft versie geprobeerd, niet gelukt en vond het erg pijnlijk.
    Ik zou goed informeren naar alle voor en nadelen en kiezen waar jullie een goed gevoel bij hebben.

8. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

Jul 9, 2016
    1,772
    817
    113
    Voor weinig vruchtwater is mijn VK ook bang, vandaar dat ze het vroeg wil laten doen. Nu heeft hij eigenlijk nog te veel plaats, maar omdat hij stug in stuit blijft liggen, en al vanaf de 20 weken ligt zoals hij ligt, hopen we allemaal dat hij na een versie in hoofdligging blijft liggen.

Aan alle opties liggen voor en nadelen. Zelf heb ik heel stellig aangegeven dat een stuitbevalling niet gaat gebeuren, dan maar KS. Deze keuze omdat het veiliger is voor de kleine. Zelf, als hij weer eens mijn maag als boksbal gebruikt dan verplaats ik hem voorzichtig. Nu denk ik dat een versie heel anders zal zijn, maar ik verwacht op dit moment weinig problemen. Heb gisteren aangegeven wel een versie te willen proberen. Een natuurlijke bevalling is wel iets dat ik graag wil, maar als het niet lukt, dan ook goed.

9. SMJD

SMJD Fanatiek lid

Oct 17, 2016
    1,890
    444
    83
    Bij mij kwamen ze erachter van het vruchtwater met de echo die ze voor de versie maakte... Konden dus weer naar huis.
    Ik had toen alleen nog de keus stuitbevalling of keizersnede. Omdat ik zo min mogelijk risico voor de baby wilde en ook geen horrorbevalling met spoedkeizersnede wilde meemaken gekozen voor een geplande keizersnede. Zou nu hetzelfde weer doen

10. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

Jul 9, 2016
    1,772
    817
    113
    De versie is mislukt. Die kleine liet zich niet draaien. De poging zelf is me enorm meegevallen, maar helaas zonder resultaat. Ik ga het geen tweede poging geven, omdat de kans dat het dan lukt nog kleiner is.

11. JoyNoa

JoyNoa Bekend lid

May 7, 2017
    938
    317
    63
    Female
    Mijn neefje lag tot 36 weken in stuit en er werd ook een versie ingepland. Mijn schoonzus heeft toen acupunctuur ervoor gedaan omdat ze toch hoopte dat een versie dan niet nodig was en het werkte! Toen ze bij de afspraak kwamen voor de versie zagen ze op de echo dat mijn neefje toen wel goed lag, hij was dus nog uit zichzelf gedraaid en waarschijnlijk door de acupunctuur. Je kan het altijd proberen om dat nog te doen.

12. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

Jul 9, 2016
    1,772
    817
    113
    Mijne ligt in onvolkomen stuit, en heeft weinig vruchtwater. De baby ligt rechts en links zit de placenta. Hij heeft dus heel weinig ruimte om zich te draaien. Degene wat de versie deed acht de kans, ook vanwege familie anamnese, zeer klein dat hij uit zichzelf zal draaien. Acupunctuur en moxatherapie heb ik al geprobeerd en heeft geen resultaat gehad. Werd me ook gezegd dat t in 70 procent vd gevallen hielp, bij dus net niet, helaas.

13. JoyNoa

JoyNoa Bekend lid

May 7, 2017
    938
    317
    63
    Female
    Dat is inderdaad wel jammer zeg! Balen.

Share This Page