wat naar voor je meid. Maar ik vind dat ze een grove fout gemaakt hebben. als dinsdag je hcg boven de 6000 was hadden ze echt iets moeten zien in de baarmoeder. als ze niks zagen hadden ze moeten zoeken waar het wel zal. waarschijnlijk dus je eileider, buitenbaarmoederlijk dus. ze hadden toen moeten ingrijpen! succes met verwerken en herstellen.
Nou, hier ook slecht nieuws. Ben gisteren met spoed geopereerd aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Bij mij waren we gelukkig nog wel optijd om meer ellende te voorkomen. Normaal wordt je hele eileider verwijderd, maar ik heb meeegedaan aan een onderzoek waarbij ze willen vaststellen of er bij behoud van de eileider waarin de buitenbaarmoederlijke zwangerschap zich bevond meer kans is op een tweede buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Zo niet, zou dat natuurlijk gunstig zijn voor het behoud van je vruchtbaarheid. dus hoop dat ik hier anderen uiteindelijk mee kan helpen. Het was mijn eerste zwangerschap en dan meteen zo heftig. Nu een paar weken lichamelijk herstellen en dan alles verwerken. Ik hoop dat ik het nog eens aandurf... Liefs Babybelly
En Lobke, Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Jouw ervaring heeft mij net de extra kracht gegeven om mijn klachten heel serieus te nemen en toch echt naar het ziekenhuis te gaan om een soortgelijk verhaal te voorkomen...
Ochjee babybelly heel veel sterkte meid! Wat goed dat je toch door een, jammer genoeg slecht afgelopen verhaal, toch zo oplettend bent geweest zodat het bij jou de eileider bespaart is gebleven! Ik hoop dat, zodra je er weer klaar voor bent, heel snel zwanger bent en alles goed mag gaan!
babybelly... hoop dat je het een plekje kan geven. weet niet zo goed wat ik moet zeggen... hoe is het nu met je? ik lig nog steeds in een bedje in de woonkamer . de pijn wordt wel minder maar ik ben nog vreselijk moe, waarschijnlijk door het vele bloedverlies. wel heel fijn dat ze je eileider hebben kunnen sparen... probeer vertrouwen te hebben in de toekomst! liefs, lobke
Bedankt allemaal. Aan Lobke: Vroeg me al af of je nog op het forum zou komen om te zien hoe het ons vergaat. Het gaat wel denk ik... Gisteravond heb ik er pas echt even goed om kunnen huilen. Het is gek dat je je gevoel zo af kan sluiten omdat je weet dat je er eerst lichamelijk weer een beetje bovenop moet komen he? Huilen en lachen doet gewoon pijn. Ik lig ook weer op de bank. Ik vind het wel heel fijn om te weten dat er zoveel mensen voor me klaar staan. Ze willen me maar niet met rust laten! Moet jij ook 2 weken echt rust houden of langer, omdat het bij jou al erger was? Na die twee weken mag ik alles weer rustig opbouwen als het lichamelijk en geestelijk kan. Denk dat de klap dan pas echt komt. Weer naar buiten en onder de mensen enzo... Meedrinken met het kerstdiner, de overbuurvrouw die hoogzwanger is en straks met een baby rondloopt... Heb jij het al een beetje kunnen verwerken geestelijk? Het is wel heel bijzonder om de eractie van mijn vriend te zien. Hij heeft meteen vrij gevraagd om voor me te zorgen en is er ook echt verdrietig om!
Aan babybelly: Ik herken alles wat je schrijft. Ik heb het gevoel dat ik nog niet zo goed bij mijn gevoel kan, klinkt heel maf . Ik ben inderdaad bezig lichamelijk weer een beetje beter te worden. Ik heb al 2 meiden van 8 en 9 jaar dus die vragen ook de nodige aandacht dus het is soms moeilijk de rust te houden die eigenlijk nodig is. Mijn man is, net als die van jou, helemaal geweldig. Hij is ook nog niet naar zijn werk geweest en zorgt de hele dag voor me. Soms denk ik dat hij het op dit moment emotioneel zwaarder heeft dan ik. Hij heeft gezien hoe ik het bijna niet haalde en hij kon niets doen. Hij zegt nu alleen maar blij te zijn dat ik er nog ben... Zo lief. Verder zijn er zoveel mensen die langskomen en berichtjes sturen. Dat voelt wel heel goed! Het is misschien wel gek maar ik heb ook het gevoel dat het wel goed komt. Dit was niet onze enige kans. Ik heb er heel veel vertrouwen in dat ik wel weer zwanger raak en dat het dan wel goed gaat. Misschien is het ook anders omdat ik al 2 gezonde meiden heb. Als zij bij mij op bed liggen (kan nu makkelijk in de woonkamer) dan voel ik me heel rijk en gelukkig. Ze verzachten de pijn zonder dat ze het weten. Heb jij trouwens ook nog een hele dikke opgeblazen buik? Ik lijk nog wel zwanger als ik naar beneden kijk. Rondom mijn hechtingen is het nu ook helemaal blauw aan het worden. Verder wordt de pijn wel minder. Merk alleen wel dat ik niet teveel moet doen. Word dan snel duizelig. Volgende week even hb laten prikken. Pas goed op jezelf! Ik vind het fijn om op deze manier mijn verhaal met je te delen! Liefs, Lobke
Jeetje Lobke, wat heftig! En wat heb jij een geluk gehad zeg. Is het echt waar dat je al een hcg van 6000 had terwijl er nog niets in de baarmoeder te zien was? En is daar geen actie op ondernomen door het ziekenhuis? Wist je dat de regel is dat bij een hcg hoger dan 2000 altijd aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap moet worden gedacht? Pff, wat erg voor je. Heel veel sterkte! Suus
Verdomd! Dat is echt heeel erg kwalijk hoor, van die arts! Zoals ik al zei had ik bij mijn vorige zwangerschap een hcg van 2000 en was er ook nog niets te zien in de baarmoeder. Toen gingen in het ziekenhuis alle registers open, omdat de regels dus is dat er bij een hcg van 2000 iets in de baarmoeder te zien MOET zijn. Ik moest meteen de volgende morgen vroeg weer hcg laten prikken en terugkomen voor een echo. Bij mij bleek er ineens toch een vruchtzakje te zitten, dus het had net op de grens gezeten twee dagen ervoor van 'wel of niet wat zien'. Maar bij 6500 MOET je echt wat zien! Dit is een hele groffe fout van de gynaecoloog hoor. Dit komt uit de richtlijnen van het NVOG (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie) "Bij het ontbreken van een zekere intra-uteriene zwangerschap of EUG levert de serum-hCG-spiegel belangrijke aanvullende informatie op. Bij aanwezigheid van een ectopic mass en/of vrij vocht in de peritoneale holte is een serum-hCG-spiegel > 1500 IU/l (International Reference Preparation) vrijwel bewijzend voor een EUG. Bij het ontbreken van een ectopic mass en/of vrij vocht is de diagnose EUG pas te stellen bij een serum-hCG-waarde > 2000 IU/l." Kortom: als je een hcg van meer dan 2000 hebt en er is niets te zien in de baarmoeder, dan is het vrijwel zeker een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Hier kun je de volledige richtlijnen inzien: NVOG: Tubaire EUG, diagnostiek en behandeling : Het diagnostisch stroomdiagram Dit is echt klachtenswaardig. Suus
suus! jeetje! ik schrik hier wel heel erg van. ik geloof zelfs dat mijn waarde de dinsdag van de echo (vorige week) op 6900 zat... volgens mijn berekening was ik toen 6 weken zwanger en er was niets te zien in mijn baarmoeder. de gyn. zei dat ik misschien korter zwanger was dan ik dacht dus dat ik me geen zorgen hoefde te maken. hij zei me alleen dat ik moest bellen als ik buikpijn of andere klachten kreeg. ik hoefde pas afgelopen dinsdag (precies een week later) weer bloed te laten prikken maar toen was het dus al te laat... dezelfde gyn. heeft me afgelopen maandag snachts om 1 uur geopereerd nadat ik weer gestabiliseerd was... heel erg bedankt voor je info!!! liefs, lobke
Jeetje Lobke, als ik je bericht vorige week gezien had, dan had ik je zéker gewaarschuwd. Ik kan me voorstellen dat je schrikt. Je gyn heeft echt een enorme inschattingsfout gemaakt. Daar zou ik wel iets mee doen als ik jou was. Suus
Ik heb ook even de site bekeken waar jij dat stuk vandaan had... Staat een heel diagram en inderdaad... hij heeft een hele grote fout gemaakt. We gaan hier zeker iets mee doen! Dankjewel!!!
Late reactie, was even niet in staat om met de laptop aan de gang te gaan, zelfs tv kijken was te vermoeiend! wist niet dat dat kon! Eerlijk gezegd heb ik me niet bewust bezig gehouden met mijn Hcg, omdat ik geen flauw idee had wat wanneer normaal is en het was nu toch al te laat, maar volgens mij was mijn Hcg bij mijn eerste echo (6 weken) toen ze niets zagen 2500 (ze gaf aan dat dit een goed niveau was voor hoever ik was) en dat was toch geen reden om mij al eerder dan na een week terug te laten komen... Als ik na een week was teruggekomen had het toch al 2x verdubbeld moeten zijn dus 10.000?! Toen ik na 3 dagen zelf de pijn niet meer hield was mijn Hcg volgens mij nog niet eens verdubbeld, omdat het natuurlijk niet goed zat, maar blijkbaar hebben ze dat risico dan wel genomen? En een medewerker van de spoedeisende hulp maakte me ook nog even lekker belachelijk aan de telefoon! Waarom ik niet tot de volgende dag wachtte, dat ze het al druk zat hadden en de wachttijd erg lang was! Zo erg dat ik bijna niet opnieuw durfde te bellen om direct naar de gyn te vragen! Belachelijk! Baal wel dat ik die jongen zijn naam niet heb gevraagd, maar huilend van paniek en pijn heb opgehangen. Anders had ik het hem ook zeker verteld! Gelukkig toch teruggebeld en duidelijk aangegeven wie ik wilde spreken. Vanaf dat moment is snel en goed gehandeld. Want door die jongen van de spoedeisende hulp heb ik me nog verontschuldigd dat ik belde en gezegd dat als zij vond dat het niet nodig was, ik niet zou komen enzo. Allemaal omdat hij me zo onzeker heeft gemaakt! Dat ik weer dacht dat ik me aanstelde, want dat is het gevoel dat ik de afgelopen weken had, omdat het allemaal wel mee zou vallen... Not! Dus dames kom voor jezelf op! Je voelt het zelf het beste!
Ik heb ook echt nog zo'n opgezwollen buik ja! Wel al iets afgenomen hoor. Opzich wel een grappig gezicht zo'n bol buikje, maar het voelt minder prettig. De verloskundige had gezegd dat die gassen er met een paar uur, maximaal een dag uit zouden zijn, maar dat is niet waar. De meeste van mijn pijn komt ook door die gassen volgens mij. Trekt naar mijn schouders, nek en achter mijn borstkas. Vooral na een nacht (of een paar uur) slapen. Ik ga vandaag proberen zonder en anders met minder pijnstillers, want ik merk dat ik al teveel wil gaan ondernemen. Door het behoud van mijn eileider ben ik namelijk wel erg bang dat ik daar teveel littekenweefsel op krijg als ik meer doe dan goed voor me is, waardoor een volgende zwangerschap daar achter blijft steken. Dat is wel jammer aan meedoen aan een onderzoek. Het kan nog alle kanten op met de uitkomst ervan! En ik wil nooit meer een bbz!! Maar de tijd zal het leren...
O, en ik krijg ook blauwe plekken op mijn buik. Eigenlijk op alle plekken waar ik steken/steekjes voel als ik beweeg. Dat is bij mij vaak juist niet rondom mijn hechtingen. Maar dat zal er dan wel bij horen! Was bang dat het nieuwe inwendige bloedingen waren. Gek dat je niet kan zien wat er vanbinnen gebeurd he!