Wel of geen combinatie test?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by eloveh, Jan 4, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eloveh

eloveh Actief lid

Mar 26, 2013
    334
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben 9 weken zwanger en heb donderdag mijn 2e echo, wel de eerste keer bij de verloskundigen! Spannend dus!

Nu zit ik dus te twijfelen voor de combinatie test, heb veel op internet gezocht over wat het inhoudt en moet daar dus donderdag een beslissing over nemen. Ik heb begrepen dat ze met een echo de nekplooi opmeten, bloed afnemen en in combinatie met de leeftijd een soort percentage maken; 1 op ...
    Nou ben ik zelf 24 jaar, geen ziektes of syndromen in de familie, wat is dan doorslag gevend om dan de combinatie test wel te doen? Kan iemand mij er wat meer over vertellen en moet je er een reden voor hebben? Bijv. leeftijd?

X

2. EnBee

EnBee Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,147
    9
    38
    Vanaf dit jaar worden er geloof ik geen combinatietesten meer afgenomen. Ik geloof dat je alleen nog kan kiezen voor een NIPT test. 1000x beter als je het mij vraagt. Ik heb nav de combinatietest een vlokkentest "moeten" laten doen, en heb daar de uitslag nog niet van. Ik ben gewoon ziek van de stress.. Combinatietest is achteraf gezien de meest kansloze test ooit.

3. manouk81

manouk81 Bekend lid

May 21, 2012
    506
    1
    18
    Wij hebben gekozen voor geen combi test omdat we het kindje toch niet laten weghalen bij down. De andere syndromen zijn ernstiger natuurlijk. We hebben wel de nekplooi laten meten bij de 12 weken echo. Ik was vooral bang voor een twijfel achtige uitslag waardoor je misschien voor niks veel stress krijgt.
    Het is een lastige keuze, volg je hart!

4. Smeetjuh1990

Smeetjuh1990 Bekend lid

May 11, 2014
    974
    0
    16
    Ik heb er zelf voor gekozen om het niet te doen. Ik ben zelf ook 24 jaar en mijn man ook. We hebben ook geen rare afwijkingen in de familie.
    Stel er komt een berekening uit, dan weet ik alsnog niets. Ik vind 170 euro (dacht ik dat het kostte?) erg veel voor een uitslag waarbij niet zo veel zeker is...

5. eloveh

eloveh Actief lid

Mar 26, 2013
    334
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Als ik mijn hart volg zal ik waarschijnlijk geen testen doen, ik weet niet waarom.. Maar het voelt gewoon zo en wil straks niet onnodig stressen! Ik voel me nu zo goed! Maar ik dacht misschien moeten er bepaalde redenen voor zijn om het wel te doen..

Ik zal het er donderdag nog eens met de verloskundige over hebben. Bedankt voor jullie reactie's, ik ga nu lekker uitzieken want heb wel een flink griepje te pakken! Gelukkig heb ik verder totaal geen zwangerschapskwaaltjes!

6. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Klopt dit? Wie komt er in aanmerking voor de NIPT? Begreep dat je die pas krijgt als je een slechte combinatietest hebt.

7. Natalie1

Natalie1 Lid

Nov 20, 2014
    51
    74
    18
    Wij gaan wel voor de combinatietest, ondanks mijn leeftijd (25).
    Bij verhoogde combinatietest dan heb je recht op een NIPT test.

8. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Wij doen ook een combinatietest.
    De 13e hebben we de nekplooitmeting.

Het is inderdaad een kansberekening geen garantie.

De enige rede waarom wij het doen is voor meer rust voor onszelf.
    We zullen de zwangerschap niet afbreken bij een verhoogde kans op down maar dan zijn we wel beter voorbereid.
    Down is natuurlijk niet het enige waar op getest word.

De combinatietest word echt nog wel gedaan dit jaar.

9. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

Sep 28, 2014
    1,001
    2
    0
    Wij hebben het niet gedaan, beide 22.. Gezond etc
    Ik vind het alijd zo moeilijk omdat je een kansberekening krijgt, ik zou me persoonlijk meer stressen als die berekening net iets meer aangeeft en er dan achteraf niks aan de hand is.
    De grootste afwijkingen zien ze tegenwoordig met de echo, en er zijn ook dingen die je pas zal zien als de kleine opgroeit. Daarom dat wij kiezen om het niet te doen.. Maar ieder voor zichzelf

10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,711
    4,029
    113
    Overijssel
    Wij hebben het wel gedaan,ik was toen al 36 jaar (gratis).
    Uitslag was uitstekend en we deden aan een extra proefonderzoek mee. Vond het ook fijn om m'n kindje te zien ;)
    Achteraf denk ik wel dat het een domme kansberekening was,wat als wij wel die ene uit de 4200 waren?
    En met de 20 weken echo onderzoeken ze je kindje ook nog hè?

11. Selena149

Selena149 Niet meer actief

Wij hebben geen combinatietest laten doen (was toen 24, inmiddels 25) en heb daar achteraf spijt van nu ons kindje bij de 20-weken-echo een afwijking aan de hersenkamertjes blijkt te hebben, wat evt. op trisomie 13/18/21 kan wijzen. Wij komen nu niet in aanmerking voor de NIPT, wat wel zo had geweest als we de combinatietest hadden laten doen en daar ook al een slechte uitslag uit was gekomen. Vanwege het risico op miskraam/vroeggeboorte (waarbij tot 24 weken niets gedaan wordt) durven wij nu geen vwp aan. Zelf de € 600,- voor de NIPT ophoesten kunnen we nu niet.

12. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Even de info: combinatietest wordt voor niemand meer vergoed. Zelf betalen dus. Als er een verhoogd risico uitkomt, hetgeen geen enkele zekerheid biedt, krijg je de nipt vergoed. Wil je een nipt zonder combinatietest, dan kost dat 600 euro.

13. Diazz

Diazz VIP lid

Dec 28, 2014
    6,391
    3,134
    113
    Wij hebben het wel gedaan. Geen aanleiding wbt erfelijke afwijkingen in de familie, maar een bepaald gevoel. Onze uitslag was helaas niet goed.
    Deze zwangerschap komen wij direct in aanmerking voor de NIPT.
    Spannend!

14. EnBee

EnBee Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,147
    9
    38
    Ooh sorry, jullie hebben gelijk. Nipt wordt vanaf nu uit de basisverzekering betaald. Vorig jaar was 't vanuit de staat. De combinatietest blijft. Ik dacht dat die vervangen zou worden door de Nipt.

15. Jla80

Jla80 Bekend lid

Feb 28, 2014
    780
    1
    16
    Ik had arts niet eens uit laten praten; nee wij doen het niet.

Ik ben 34 en man 38. Als er achteraf wat mis blijkt te zijn, than so be it.

16. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hier zowel vorige zwanerschap als deze zwangerschap nu niet gedaan.
    Vorige x was het totaal geen issue. Nu (onze donor is 5 jaar ouder dan ik) wilde manlief ergens wel, maar we wisten niet wat ons gezamenlijke standpunt zou zijn als er iets zou zijn. Maar de combi test is voor mij niets meer dan een domme kansberekening. We hebben ff getwijfeld om gewoon zelf de nipt te gaan betalen. Maar stel er kwam wat uit: een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie levert een kans op miskramen op. Gyn stelde voor om eventueel als er wat uit de 20 weken echo zou komen we dan daarna nader onderzoek zouden doen. Dan is de kans veel minder groot op een miskraam. Maar gelukkig bleek de 20 weken echo goed.

17. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

Nov 3, 2010
    2,458
    1,407
    113
    Heb het wel gedaan... Bij alle drie.. En was erg jong (21, 23, 27).

Maar hoorde nu laatst van een kennis die het had laten doen, en had een kans berekening van 1:2800 en die kreeg dus wel een kindje met het syndroom van down...

Wil dus echt niks zeggen...

18. Samba

Samba Bekend lid

Dec 5, 2009
    659
    0
    0
    Hier bij de eerste twee kinderen geen combinatietest. Nu gekozen voor nipt in Brussel. Want daar doen ze met de juiste termijn ook een uitgebreide echo op softmarkers en nekplooi meting.

19. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Wij hebben het precies om deze reden ook gedaan.

20. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Ja wij hebben het wel gedaan en ik ga het wederom doen. Het gaat mij ook niet zo zeer om Down (althans, ik zou er de zwangerschap mogelijk niet om afbreken) maar de 2 andere chromosoomafwijkingen zijn niet met het leven verenigbaar en daarom doe ik de test. Het lijkt me verschrikkelijk om een kindje te voldragen wat na de bevalling sterft of nog enkele tijd een zeer pijnlijk leven lij/eidt en alsnog sterft.

Als de kans echt hoog is dan gaan we de NIPT doen. Eventueel op eigen kosten. Zeker nu deze optie er is doe ik de combinatietest. Vorige keer dat ik zwanger was kon het nog niet en was enkel een vruchtwaterpunctie een optie en of ik dat had gedaan weet ik niet. Maar de NIPT is veilig dus dat is een geweldige optie.

Share This Page