Net bij de verloskundige geweest en de groei van de baarmoeder en de baby (voor zover ze het laatste goed kon voelen), lagen onder het gemiddelde voor dit termijn. Niets om mij nu zorgen over te maken, dat kon nog bijtrekken. Had ik ook niet gedaan, ware het niet, dat ik met de combinatietest een extreem lage PAP-A waarde had en daardoor dus meer risico op o.a. groeiachterstand, vroeggeboorte etc. Dat heb ik dus ook gelijk aangehaald, maar daar had ze niet heel veel op te zeggen. Dus tja, afwachten dan maar, daar komt het op neer. Hebben mensen ervaring met iets soortgelijks en hoe verliep dit uiteindelijk?
Geen ervaring met combinatietesten (nooit gedaan), maar wel met een kleine buik/baarmoeder op precies jouw termijn met de vorige zwangerschap. Ik kreeg meteen een verwijzing voor een extra groeiecho. Daar bleek kindje voor op schema, geen zorgen nodig. Ik had een afwijking in de placenta die al met 20 weken was vastgesteld (en daar had ik ook GUO's voor gehad), ik denk mede daarom dat meteen doorverwezen ben. Heb je gevraagd waarom ze afwachten en niet voor de zekerheid een groeiecho maken? Voor jouw gemoedsrust denk ik wel beter, want de schatting van de bm groei hoeft niet altijd iets te zeggen. Ik ben zelf keurig a terme bevallen van een dame van 4100 g en 55 cm, dus het was echt loos alarm.
Ze vroeg aan mij inderdaad of de 20 weken echo goed was, of de groei van de baby toen gemiddeld was (dat was zo). Ook vroeg ze hoe zwaar onze andere kindjes waren met de geboorte. Ze zei dat het best kon met dit termijn, dat er nog een groeispurt aan moest komen. Het feit dat ik de baby goed voelde was ook positief zei ze. En omdat de baarmoeder wel wat gegroeid was ten opzichte van 4weken geleden, wilde ze nog even afwachten. Ze zei dat pas later in de zwangerschap echte groeiachterstanden duidelijk werden. Vandaar dat ik er niet meer op aangedrongen heb. En normaal had ik hier niet van wakker gelegen, maar omdat ze er een heel onderwerp van maakte icm het al verhoogde risico door die lage PAP-A, zit het me toch niet lekker. Maar fijn om te horen dat het bij jou wel goed was! Zelfs ondanks een afwijking in de placenta.
Wat leven wij toch soms in een geitenwollensokkenland! Groei voelen en schatten door middel van voelen tot daar aan toe. Maar constateren dat een kindje (te) klein is en afwachten.. pfff. Zeker met de uitslagen van de combinatietest ernaast. Ik zou een doorverwijzing vragen al is het om jou gerust te stellen.
Toevallig had ik ook een lage papp waarde op de combi test (0,5) heb het gister nog eens aan de gyn gevraagd maar die gaf aan dat papp op zichzelf staand niet veel zegt. Maar bij mij wordt er standaard bij elke controle een echo gedaan (wat volgens de gyn veel meer zegt) en dat is in jouw geval niet zo, dus ik zou als ik jou was ook om door verwijzing vragen.
Nee het betekent niet dat er bij voorbaat iets mis is, maar een extreem lage waarde heeft wel meer risico op o.a. het eerder genoemde, volgens de gynaecoloog van de NIPT en alle onderzoeken die mijn man (ook arts) en ik gelezen hebben. Die van mij was 0,23. Het blijft gewoon spoken, ook al weet ik dat het ook gewoon goed kan gaan. Want niemand kan mij vertellen, waarom dit stofje bij deze zwangerschap opeens zo ontzettend laag is. Behalve dat het door de placenta wordt aangemaakt en dat het een groeihormoon achtige werking heeft, is het fijne ervan niet bekend. Dat maakt mij onzeker. Ik moet volgende week even terug om bloed te prikken voor de bloedgroep (rhesus) en dan ga ik het er nog eens over hebben. Wat ik mij ook afvraag; stel er is wel een groei achterstand (ga ik niet vanuit, maar stel) weet iemand dan wat de opties zijn? Bedrust is niet bewezen effectief heb ik gelezen, maar veel meer dan dat en in de gaten houden kunnen ze niet doen toch of wel?
Ja mijn man zei ook gelijk; spreek dan een beleid af wanneer je mogelijk iets constateerde, of houd je mond erover als je het niet zorgwekkend is. Maar een heel onderwerp ervan maken en dan zeggen dat ik me geen zorgen moet maken, is een beetje
Mee eens. Ga gewoon voor een doorverwijzing. Hier in Spanje wordt bij de privé gyn zelfs niet meer gevoeld naar de baarmoeder. Er wordt gewoon telkens bij elk bezoek een echo genomen en hoofd / buik / CRL / femur ... etc... worden gemeten. Ik vroeg haar ooit eens waarom ze niet kijken naar de baarmoeder en volgens haar doen ze dat wel (op zicht) maar wordt daar tegenwoordig geen belang meer aan gehecht want het wil niet zeggen dat je kindje niet goed groeit.
Hier een pap A Van 0.1! Bevallen van een meisje van 1600 gram met 36 +4. Ik zou Zeker om een doorverwijzing vragen! Bedrust heb ik nooit gehad behalve laatste week (zkh)...het gaat erom het kindje Goed in de gaten te houden dmv ctg's En flowmetingen om te kijken Hoe de bloeddoorstroming van De placenta nog Goed nis. Als die Goed blijven Zoals bij mij blijft je kindje zitten!
Jee Miepiemoos, wat erg zeg. Dus als ik het goed begrijp, konden ze verder niet iets doen om de groei te bevorderen, maar alleen alles goed in de gaten houden, zodat ze zo lang mogelijk bleef zitten en dus groeien. Konden ze dan niets specifiek als veroorzaker van de groeiachterstand aanwijzen? (Behalve dan de lage pap-a waarde)
Je kan indd niks doen om groei te bevorderen. Kunst is indd zo lang mogelijk in DE buik. Een marathon lopen lijkt me geen Goed idee maar dat is het niet voor elke zwangere . Bij mij bleek er een chromosoomafwijking in placenta te zitten waardoor deze minder kon functioneren. Maar al was DE zwangerschap vreselijk er ligt een prachtig meisje Van 11 weken naast me te slapen.
Nou dat is in ieder geval fijn om te horen, dat ze nu gezond en wel naast je ligt. Afgelopen maandag ben ik dus terug geweest en een andere verloskundige constateerde weer hetzelfde. Ik heb met haar nogmaals mijn zorgen over de combinatie van dit nieuwsmet die lage pap-a besproken en ze stelde voor om de groeiecho die je normaal met 34 weken krijgt, al met 30 weken uit te voeren. Ze zou me nog bellen voor een afspraak. Dus vanochtend belde ze terug. Ze had het in het team overlegd en nu willen ze me toch voor alle zekerheid zo snel mogelijk voor zo'n groei echo met doppler (specifiek voor de placenta dacht ik) laten komen ipv te wachten tot 30 weken. Dus morgen ben ik al aan de beurt. Ik hoop maar dat mijn zorgen onnodig blijken te zijn.
Super dat je alsnog terecht kon zo snel.. Ben benieuwd! Hier geen ervaring met de pap enz enz Maar hier houd de vk de groei ook goed in de gaten aangezien m'n baarmoeder niet goed meegroeit en het kindje klein aanvoelt. Volgende week mogen we weer op controle en ben benieuwd of er dan verbetering in zit anders gaan ze ons ook doorsturen want hier krijg je na de 20w echo geen echo's meer tenzij ze dus wat vermoeden
Spannend zeg! Hier vanaf de 20 weken iedere week n echo gehad en dopler metingen daarna kwam er ook nog eens meerdere malen per week de ctg bij. Onze kleine bleek toen al een groei achterstand te hebben en ook bij mij groeide mn baarmoeder niet goed genoeg en dus ook de placenta niet. Ik ben uiteindelijk met 34.2 bevallen d.m.v. een spoedkeizersnede van onze zoon. Hij woog 1740 gram... 2 uur voor hij geboren werd schatte ze hem nog op de ruim 2100 gram... Het blijkt dat mijn lichaam geen goede placenta aan maakt... Mijn placenta was nog kleiner dan de 10% kleinste placenta's die ze ooit hadden gezien... Het is en blijft enorm belangrijk om ook je eigen gevoel te volgen...
Na eerst even duidelijk te hebben gemaakt, dat ze dit deden omdat IK mij zorgen maakte en ZIJ niet , ging hij van slag. Het zag er allemaal gezond uit (genoeg vruchtwater, alle flowmetingen waren goed), maar het is inderdaad een klein kereltje. (Hij was plots een stuk minder bagitaliserend.)Hoe klein precies draaide hij steeds omheen, maar het was nog wel binnen de marge zei hij uiteindelijk. Dus hij wil me volgende week woensdag weer zien voor een echo om het verloop in de gaten te houden. Hij vroeg of ik druk was (nou nee) en adviseerde me om "het toch wat kalmpjes aan te doen". @BiancaElisabeth; dat van je placenta kwamen ze dus al vroeg achter door de dopplermetingen?
Spannend JMay. Ook raar dat de praktijk niet voor alle zekerheid wat extra echo's uitvoert. Misschien krijgen ze dat niet vergoed of zo? Ik kreeg het wel vanuit de praktijk. Hij zei dat als ik wilde dat hij me met alle liefde wilde doorsturen naar het ziekenhuis, maar dat die niet veel meer gingen doen dan dat zij nu deden.
Myo, ja. Maar ook naderhand toen ze er onderzoek op verricht hebben. Onze dochter was ook al te vroeg en te klein geboren en ook toen werkte mijn placenta niet naar behoren. Wel fijn te horen dat hij je volgende week weer wil zien. Al is het maar voor je eigen gevoel meis. Als zij zeggen dat je het rustiger aan moet doen zou ik dat ook wel doen. Ondanks dat je mss voor je gevoel niet druk bent.