Het beste vriendje van mijn zoon heeft Corona. Gisteren had hij een positieve zelftest en vandaag de uitslag van de GGD en inderdaad Corona. Hij heeft geen klachten. Ze hebben afgelopen donderdag nog samen gespeeld zonder afstand natuurlijk. Moeten wij dan nu nog iets doen of is het goed is in de gaten houden en een zelftest doen voldoende?
Mij is door de GGD verteld dat wanneer iemand positief test zonder klachten, niet twee dagen voor de test al als besmettelijk wordt gezien. Als iemand klachten heeft en positief is getest, kan het wél zijn dat iemand de 48 uur daarvoor al besmettelijk is. Maar wanneer het vriendje van je zoon geheel asymptomatisch is, zal hij donderdag (wat ook nog verder weg is dan 48 uur) nog niet besmettelijk geweest zijn. Maar vraag het voor de zekerheid nog even na bij de GGD. Daar kunnen ze dat beter uitleggen. De gezondheid van je zoon de komende dagen in de gaten houden en een zelftest op dag 5 na laatste contact zou je kunnen doen voor de zekerheid.
Ik wil best geloven dat iemand die helemaal geen klachten heeft een stuk minder besmettelijk is als iemand die flink loopt te snotteren en te hoesten. Maar als je iemand test die geen klachten heeft en die test blijkt positief. Dan weet je toch helemaal niet hoelang deze persoon al corona heeft? In sommige gevallen natuurlijk wel. Als je bijv test na contact. Je kunt tot 8 weken na je test positief testen. Mijn twee jongsten hadden corona zonder klachten. 6/7 weken later zijn ze verkouden. Ik bel met de GGD, want ja het is binnen de 8 weken. Moet ik nu testen of niet? Toch testen. Allebei positief! Is het toch een nieuwe besmetting geweest of is het van de eerste keer nog? Niemand die het weet. Ze testen positief, maar of ze besmettelijk zijn weet niemand.
ja ik vond het ook moeilijk om te geloven hoor, vandaar dat ik ook adviseer om even zelf de GGD na te vragen, plus te testen op dag 5. Overigens denk ik dat het in dit specifieke geval wel mee zal vallen, aangezien het contact ook nog langer geleden is dan die 48 uur.
Wij hebben vanmorgen allemaal een zelftest gedaan en allemaal negatief. We gaan over 5 dagen opnieuw een zelftest doen. Niemand van ons heeft klachten