Hoe zelf leren zitten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Arja, 15 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Mijn dochter van 1 kruipt niet. Ze snapt niet dat ze haar knietjes op kan trekken. Het is daarom voor haar ook niet mogelijk om zelf te gaan zitten vanuit ligstand. Dit frustreert haar enorm. Hoe kan ik haar helpen met zelf leren zitten?

2. Jiri

Jiri Lid

5 dec 2008
    50
    0
    0
    Onze kleine kruipt ook nog niet. Wel tijgert ze sinds een week of 2 door het hele huis. Zitten ging ze een week of 3 terug zelf doen. We hebben dit niet geoefend, maar ze draait zich, als ze op haar buik ligt, op haar zij en duwt dan met haar handjes haar bovenlichaam omhoog. Misschien kun je het op deze manier ook oefenen met haar, dus op haar zij en dan haar bovenlichaam omhoog draaien.
    Hoorde wel dat het voor ukkies moeilijker is om op een gladde ondergrond te leren kruipen. Misschien eens proberen of het beter lukt op een kleed of vloerbedekking. Dit wil ik ook met mijn dochter gaan proberen, want kruipen lijkt me uiteindelijk wel makkelijker en leuker dan tijgeren... maar komt vanzelf denk ik, ze gaat nu ineens heel hard met alles.

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    jiri, o wat raar, van je beschrijving kan ik op maken dat mijn zoontje eigenlijk probeert te zitten. ik vroeg me af waar hij zo raar mee bezig was. het lukt hem niet maar goed, hij probeert t wel.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    arja, onze zoon mag van onze fysio dame helemaal niet oeffenen met zitten.maar als je wilt oeffenen moet je haar eigen beweging volgen en waar ze gefrustereerd lijkt steun geven. je kunt naar een fysio gaan(je hoeft geen verwijzing nodig volgens mij)en die kan kijken wat je dochter nodig heeft en je goed advies geven met dat soort vragen. we zijn zelf erg blij met onze fysio begeleiding.(we moesten wegens voorkeurshouding, maar je kunt juist met jouw vraag ook terecht)

5. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    eerlijk gezegd vind ik dat wel traag want een baby hoor onder de 1 al van lig naar zit stand te kunnen anders mogen ze ook nog niet mee in een fiets zitje.

aangezien me zoon dit vanaf 6 maand al kon. vind ik der wel beetje traag wat zegt het cb of een arts ervan?
    stimuleren mag nu wel ze is al 1

6. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Volgens mij moet je zitten niet stimuleren.
    Probeer het kruipen te stimuleren, en zodra ze zelf kan kruipen kan ze binnen mum van tijd zelf zitten.
    Mijn dochter kroop met 8 maanden en een paar dagen later ging ze ook zelf zitten.

Het kruipen kan je stimuleren, door haar op de grond te leggen en de knietjes onder het buikje te doen. Dan met je handen de voetjes tegenhouden....

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi Arja,

vervelend dat je dochtertje zo gefrustreerd raakt zeg!
    Da's echt niet leuk, zeker niet als mensen dan gaan zeggen dat je kindje "traag" is. ;)
    Ik heb ook niet zo'n snellerd, en ik heb haar wel wat geholpen met de beginnende bewegingen ondersteunen, een beetje zoals belize zegt.
    Als ik haar dan zag opdrukken, tilde ik haar net even wat omhoog, zodat ze t gevoel leerde kennen en het toch zelf moest doen.

Veel succes, en trek je niet teveel aan van wat anderen zeggen.

8. love 8

love 8 Bekend lid

16 jan 2009
    580
    0
    0
    mijn kleine meid (10 maanden) kan nu sinds het weekend zelf gaan zitten, eerst leek ze net een banaan, ze gaat echt vanaf ruglig omhoog, zonder opzij ofzo te draaien. ze pakt of het aankleedkussen of een spijl in haar bedje vast.

als ze een banaan deed zeg maar dan ondersteunde ik haar een beetje of gaf haar een handje en dan kwam ze zo omhoog.

het komt vanzelf.

mijn dochter kan trouwens nog niet kruipen, dus een kindje kan ook leren zitten zonder te kruipen, ze tijgert wel

9. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Nou meis je kindje is echt niet traag hoor, fay kan ook pas net zelf gaan zitten en kruipt pas net en staat ook sinds een week pas.
    Ik heb het ook niet gestimuleerd, toch zelf laten ontdekken. Komt echt wel goed.

10. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Mijn dochter heeft een achterstand m.b.t. het gebruik van haar armpjes omdat haar rechterarmpje gebroken moest worden om haar geboren te laten worden. Hierdoor heeft ze een aantal weken ingezwachteld gezeten na de geboorte en daarna liet ze hem gewoon hangen. Ze kon dus vanaf de geboorte al niet op haar buik en daarna wou ze niet meer. Ze miste dus heel lang kracht in haar armpjes. Dat is nu overigens weg, maar het verklaart wel waarom ze later is met kruipen en zelf gaan zitten. Overigens kan ze al vanaf zes maanden heel goed zitten. Ze houdt het nu uren vol en kan dus gewoon mee op de fiets. Ze kan ook al goed staan, alleen nog niet zelf gaan staan. Misschien ga ik idd wel een keer naar de fysio om wat oefentips te krijgen.

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

het zitten stimuleren: ik deed hem dan naast mij op de bank zetten met een kussen in zn rug. en steeds als hij naar voren of opzij viel hield ik em vast en zette ik hem weer terug. daarna in zijn badje laten zitten. door de smalle zijkanten zat hij stevig en hoefde hij niet alles zelf te doen. en nu zit hij heel goed zelf. ook op ons bed laten zitten zonder hulp. we maakten er een spelletje van. zitten en naar voren vallen en kietelen zo leerde hij heel snel zelf zitten omdat hij steeds gekieteld wilde worden.

12. lauraatje

lauraatje Actief lid

9 feb 2009
    255
    0
    16
    almere
    mijn zoontje gaat ook niet zitten door zijn knieetjes op te tillen. Hij ligt op zijn rug en draait dan opzij en zet met zijn armpje af tot ie omhoogkomt en dan steeds verder tot zitstand. Hij kan wel kruipen en blijven zitten, maar vind het zo makkelijk denk ik.

Deel Deze Pagina