5 weken sprongetje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kirst78, 8 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    De hele dag is Madelief al aan het huilen. Ze kan niet slapen, alleen als ze bij mij ligt. Ze heeft ook even beneden in de box geslapen, maar ik vind het ook belangrijk als ze in haar eigen bedje slaapt. Dit klinkt als een sprongetje. De afgelopen 2 nachten heeft ze prima geslapen, terwijl juist vorige week 3x echt slecht is geweest. Herkenbaar? Ik zoek alleen wat bevestiging.

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ja dit klinkt echt als een sprongetje, als mijn meisje een sprongetje heeft moet ik het ook niet wagen om haar op bed te leggen en weer weg te lopen ;) dan is ze een paar dagen heel aanhankelijk.

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Meestal worden ze wel wat hangerig, huilerig met een sprongetje. Wij hebben het Oei ik groei boek gekocht. Wij vinden het een handig boek en leuk om te lezen. Misschien ook iets voor jullie

4. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Ik zit van ellende gewoon op zolder met Jasmijn, zodat ik even Madelief niet hoor. Voel me slecht, maar het heeft geholpen want ze slaapt eindelijk (en dat vanaf half 9 vanmorgen) en nu maar afwachten hoe lang het duurt. Met Jasmijn heb ik nooit echt iets van een sprongetje gemerkt, zij is overal zo doorheen gerold. Was echt een makkelijk meisje, dus we zijn nu echt te verwend.... Hopelijk dat dit sprongetje niet al te lang duurt.
    Het boek oei ik groei heb ik ook, maar vind het ook fijn om ervaringen van jullie te lezen en te weten dat ik echt niet de enige ben (weet ik ook wel, maar toch)

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Sprongen a la oei ik groei bestaan niet. Maar het is wel een bekende fase ja. Heel begrijpelijk dat je het er even moeilijk mee hebt. Je kleintje is nog heel erg jong, het is nog even zoeken naar de juiste combi's en dergelijke. Het kan aan zoveel dingen liggen namelijk. Het kan puur toeval zijn, maar bijv. ook liggen aan krampen, hoeveelheid voeding, slaapritme, etc.

6. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Ik merk dat het lastig is als Jasmijn ook haar dag even niet heeft. Nromaal gesproken slaapt Madelief overdag prima en de afgelopen 2 nachten heeft ze ook 's nachts doorgeslapen. Dus ik denk echt dat dit zo'n fase is. Ik hoop in ieder geval wel dat de fase zo voorbij is. Zeker met al een ouder kindje kan ik niet alle aandacht aan Madelief geven, best lastig, maar wat je zegt ik moet die draai nog vinden hierin.

7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Bij ons merkte ik niks van slecht slapen en bij mama willen zijn tijdens een sprongetje maar Luca ging juist heel slecht drinken. Ieder kind beleeft zijn sprongetje om zijn of haar eigen manier.

Ik kreeg met geen mogelijkheid de fles erin, hij ging slaan met armen en benen en schudden met zijn hoofd. Een hele strijd werdt het om hem een fles te geven. Dat duurde soms wel 2 weken.

In het begin werd ik er moedeloos van en toen merkte ik dat het iedere keer terug kwam en precies in die weken zoals het in het oei ik groei boek stond dus bij het 12 weken sprongetje wist ik dat dit bij Luca hoorde en was ik veel relaxter. Bij het 5 weken en 8 weken sprongetje zat ik nog behoorlijk in de stress.

In het begin weet je niet wat het is maar daar kom je vanzelf achter.

Veel succes!

8. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Het is inderdaad ook het leren kennen van je kindje. En zeker omdat ik het van Jasmijn helemaal niet ken is het voor mij ook voor het eerst. Maakt me nu dus ook wel wat onzeker, ondanks dat ik er al 1 heb rondlopen. Ik hoop dan ook dat ik de perikelen van Madelief snel herken en dat ik daar op de juiste manier mee om kan gaan.

9. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

sprongetjes, ik geloof er helemaal niets van.
    tuurlijk kinderen groeien,
    nee ik vindt het onzin om te zeggen dat een kind bij die en die week precies een sprongetje heeft..

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bij ons klopt het toevallig wel de tijd van sprongetje volgens het a la Oei ik groei boekje. Misschien dat het een uitzondering is :)

11. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij ons klopte en klopt het ook hoor!

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik heb er nog wat aan toe te voegen namelijk.. het ene kindje wordt 2 weken te vroeg geboren, de ander 2 weken te laat, de ander 11 weken te vroeg. dan kan er toch nooit een 5 weken sprongetje zijn?
    en ook dan nog is het gokwerk, want met de echo is het ook niet exact af te lezen wanneer de baby verwekt is. Onze baby is geboren volgens de termijnecho met 27 weken en 6 dagen, maar volgens de artsen was hij bij geboorte minimaal 29 weken en maximaal 31 weken oud. dat is best een verschil.

13. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Nou ja sprongetje of niet, er blijken veel baby's last te hebben van onrust rond de weken die ze in het boek beschrijven. Kijk Jasmijn heeft nooit ergens last van gehad en zo zijn er meerdere kindjes die het in meer of mindere mate hebben. En ik denk dat Madelief er dus in een wat meerdere mate last van heeft, hoe je het ook noemen mag.

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Het grappige is, je hebt bijv. een 8 weken en een 12 weken sprong. Bij 9 weken roept iemand dat het een verlate 8 weken sprong is en bij 10 weken is het de 12 weken sprong. Oftewel, er past altijd een sprong. Verder als het voor iemand niet opgaat, oh ja, dan heeft ie er gewoon geen last van. En als het wel opgaat, ja dan is het een sprong. Huilt je kind? Eet het weinig? Wil het veel eten? Is het hangerig? Sprong! Oftewel, alle babykwalen zijn gewoon even opgesomd en daardoor herkent bijna iedere moeder er wel wat van. Het is gewoon geniaal geschreven. Feit blijft dat deze man vreselijk slecht onderzoek heeft uitgevoerd en zelfs fraudeleus is geweest. Kortom, sprongen a la oei ik groei is een groot verzinsel.

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Overigens bestaan sprongen wel, dwz dat kinderen op een bepaald moment opeens dingen kunnen. Dat is wel na jaren van onderzoek bewezen. Dus de fases waarin een kind wat lastig is, horen er wel bij wat dat betreft. Wat mij betreft mag iedereen daarom om deze reden zijn of haar voordeel/troost uit dit boek halen. Als het gerust stelt, ach ja :)

16. sylvie120

sylvie120 Lid

27 jun 2009
    79
    0
    0
    Paardrij intrecreur
    Haarlem
    Nou hier ook duidelijke sprongetjes te merken hoor ! zit nu in de 26 weken sprong en meneer vertikt het om naar bed te gaan savonds GEK word je er van hahaha Maar het gaat vanzelf weer over maak je ook niet druk over ritme of waar je kindje slaapt neem het lekker bij je en help haar door deze rotige tijd heen !

17. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Jaaa! Hier net zoiets! Mischa heeft altijd de ontwikkelingen van twee sprongen tegelijk is me opgevallen! :D

Laatst ook weer. Hij zat ergens tussen twee sprongen in en kon opeens dingen die bij allebei de sprongen hoorde waar hij tussen zat. En ja hij was huilerig, wilde alleen bij mij zijn en werd opeens weer waker 's nachts. Inmiddels krijgt hij sinds kort een hapje, krijgt hij een flinke papfles en in sommige flessen een schepje rijstebloem, en tadaa, het "sprongetje" was meteen afgelopen! ;)

Ik geloof dat in dit geval Mischa 's nachts honger had. Daardoor werd hij 's nachts wakker > daardoor was hij moe > dus "vervelend" overdag en slechter slapen (hoe moeier een kindje is hoe slechter hij slaapt). Bovendien geloof ik dat leren energie kost. Nu ook leert Mischa weer volop dingen bij en slaapt hij dus veeeel meer dan anders en heeft weer meer honger.

Je kunt het dus sprongetje noemen, maar eigenlijk is het allemaal logisch verklaarbaar gedrag.

18. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    pfff Madelief huilt nog steeds. Is niet gerust gesteld te krijgen dan alleen maar bij mij te zijn. Maar ja heb ook nog eentje rond lopen en moet toch ook andere dingen doen. Wordt er lichtelijk sjagrijnig van nu. Dan duurt zo'n dag lang. Ook nog als je oudste dan dingen gaat doen die niet mogen, melk overzich heen gooien, in de keukenkastjes zitten, met stift op dingen tekenen wat niet mag. Ja ik kan nu echt zeggen dat ik het even gehad heb voor vandaag. En of het nu een sprong, fase, periode is maakt mij niks meer uit, als het maar over gaat!

19. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Het gaat vast wel over. Ken dat gevoel, het lijkt op zo'n moment net alsof het "voor altijd" zo zal blijven! :) Heel veel sterkte met je kleintjes!

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Misschien gewoon baaldag(en)? Zoals wij grote mensen dat ook weleens hebben? Het hoeft toch niets met een sprong, fase oid te maken hebben?
    1 ding is zeker: het komt echt wel goed.

De sprongetjes zoals oei ik groei beschrijft daar heb ik ook totaal niets mee. En idd de sprongen zitten zo dicht bij elkaar dat het altijd wel een vroege of verlate sprong kan zijn. De marge wanneer zo'n sprong begint kan ook zo lekker groot zijn, volgens het boek.
    En lekker zoethoudertje voor moeders.

Deel Deze Pagina