Zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Cuoricino, 10 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cuoricino

Cuoricino Lid

26 feb 2012
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben nu 33 weken zwanger.
    Ik las dat je zwangerschapsuitkering afhangt van wat je de laatste maand voor je verlof hebt gewerkt. Ik was van plan om 1 oktober met verlof te gaan, wordt er dan gekeken naar wat ik de maand september heb verdiend?
    Stel nou dat ik een week eerder met verlof ga, dus 3e week september, wordt er dan gekeken naar de maand augustus wat zwangerschapsuitkering betreft?

Ik zit hier erg mee, want ik heb de maand augustus veel gewerkt en werk deze maand veel minder.. dan kan ik toch beter eerder met verlof gaan?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Veel groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 10 sep 2012
    Laatst bewerkt: 11 sep 2012
    Beste Cuoricino,

Je dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO).

Als je met ingang van 1 oktober met verlof wilt, dan wordt er inderdaad gekeken naar de maand september (let op: ingang WAZO is je vermoedelijke bevallingsdatum + 1 dag min 4 of 6 weken).

Ga je eerder met verlof (dus september, dan wordt er inderdaad gekeken naar de loonperiode van de maand augustus).

Als je loon in de periode van 4 weken of 1 maand vlak voor je zwangerschaps- en bevallingsverlof periode lager was door ziekte of onbetaald verlof, dan kijkt UWV naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had.

In jouw voorbeeld heb je helemaal gelijk dat je dagloon van je WAZO hoger kan uitvallen als je in september met verlof wilt gaan.

Actuele informatie over de hoogte van een WAZO-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina