Verzakking?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Puck1, 2 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Hallo dames,

Ik had even een vraag waar ik al heel lang mee loop, maar waar ik niet zo goed mee naar de HA durf.
    Sinds de geboorte van Puck heb ik het gevoel dat er nog iets in mijn vagina zit. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar ik doe mijn best. Ik vernam met afvegen al steeds dat er iets zat wat ervoor niet zat. Het zit aan de binnenkant aan de voorkant (buikkant) en met tampons inbrengen vernam ik het ook. Tampons kan ik helemaal niet meer verdragen en bepaalde standjes doen daardoor ook pijn. Soms is het zelfs pijnlijk als ik ga zitten, dan is het net of er wat inzit en nu net merkte ik dat het met bukken en weer gaan staan ook 'raar' voelt. Je voelt dus wat zitten in je vagina, met hoesten en niezen voel je steeds wat drukken. Nu ben ik dus bang voor een verzakking, maar wat houd dat dan in als het zo is? Ik heb nl nog steeds BI en ben dus bang voor weer iets erbij. Hoe kunnen ze dat oplossen, kun je dan wel zwanger worden want die wens is ook alweer zo groot. Ik ben nu zo bang dat door dit alles onze wens weer de ijskast in kan. Graag hoor ik van jullie wat jullie denken dat het kan zijn en hoe een evt verzakking word behandeld. Dan kan ik mij er misschien overheen zetten en naar de HA gaan. Nog zoiets ik loop ivm PCOS bij de gyn, kan ik dan hiervoor naar de gyn of moet ik naar de HA? Alvast bedankt voor het antwoord, ik hoop dat ik me dan weer wat minder zorgen maak als ik weet hoe of wat.
    Groetjes Puck.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het klinkt inderdaad als een verzakking. Dat kan geen kwaad maar is wel vervelend. Je kunt gewoon zwanger worden. Het is wel goed om te behandelen door een fysio. wordt je nog behandeld voor je bekkeninstabiliteit? Dan zou ik bij die fysio noemen en dan krijg je oefeningen. Als je toch al bij de gynaecoloog bent vanwege je PCOS zou ik het zeker daar bespreken en laten zien. Met oefeningen kom je vaak een heel eind, opereren doen ze niet als je nog kinderwens hebt. Soms kun je een ring krijgen waardoor je veel minder last hebt.
    Doe er in elk geval iets mee, want zo te lezen heb je er last van!

Mirjam

3. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Hoi Mirjam,

Fijn dat je zo snel antwoord. Ik loop nog bij de fysio voor mijn BI dus daar zal ik het ook even melden. Ik hoef de eerste tijd niet meer naar de gyn, dus dan zal ik maar even bij de HA langsgaan. Heb je dan bij een evt volgende zwangerschap geen problemen bij de bevalling ivm persen? Ik heb bij Puck 1,5 uur moeten persen en ze hebben flink op mijn buik geduwd omdat hij er niet uit wou, kan dit er mee te maken hebben? He gatsie zeg het idee van een verzakking klinkt heel eng.
    Gr. Puck.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

dan zou ik het inderdaad even door de huisarts laten bekijken en bevestigen. Het klinkt erger dan het is hoor. Bij de bevalling heb je met persen geen last. Het wil ook helemaal niet zeggen dat het door je vroge bevalling komt, door het persen. waarschijnlijk is je bekkenbodem toch al niet heel sterk en door de zwangerschapshormonen van de vorige keer nog meer verslapt. Maar nogmaals, met goede oefeningen kun je soms al een verbluffend resultaat bereiken.

Mirjam

5. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    HOi Mirjam,

Ik ben vanmorgen bij de ha geweest en deze heeft idd en kleine verzakking geconstateerd. Nu moet ik naar de gyn en evt bespreken wat te doen. Ik maak me nu zo'n zorgen, ze zeggen wel dat je gewoon zwanger kan worden, maar dat de bevalling evt moeilijk word. Mijn vorige bevalling was ook al heel zwaar dus ik ben enigszins wel een beetje bang dat de verzakking dan evt nog erger word. Mijn zoon had achteraf nooit gewoon geboren mogen worden omdat zijn hoofdje niet paste (hij had nl een heel breed hoofd), maar omdat hij het moeilijk kreeg hebben ze me flink ingeknipt en hebben ze hem eruit geduwd. kan het zijn dat door het duwen ik nu een verzakking heb? De HA vond ook dat ik nog wel jong was (30 jaar) voor een verzakking en gaf mij het gevoel dat het toch wel erg was. wat zijn jullie bevindingen? Is dit vroeg en komt het idd niet zo vaak voor bij jonge vrouwen?
    Gr. Puck.

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

het komt zeker niet door het inknippen, het heeft meer te maken met verslapping van de bekkenbodem. Het gebeurt vaker bij jonge vrouwen hoor, je bent echt geen uitzondering. Een bevalling wordt er nu niet moeilijker op. Je kunt inderdaad gewoon zwanger worden.

Mirjam

Deel Deze Pagina