Hoi meiden, Een vraagje: ik lees net op meerdere sites berichten die allemaal overeenstemmen met het onderstaande: De zwangerschapsverlof-uitkering duurt minimaal zestien weken. Je kan het verlof laten beginnen tussen zes en vier weken voor de dag nadat je uitgerekend bent. Binnen deze termijn mag je zelf kiezen op welke dag je je verlof laat starten. Als je eerder bevalt dan dat je verlof is ingegaan, zal de uitkering starten op de dag van de bevalling en heb je gewoon recht op 16 weken verlof. Als je later dan de vermoedelijke bevallingsdatum bevalt, heb je na je bevalling toch nog recht op het aantal dagen verlof dat je in principe had gekozen. Je totale verlof duurt dan dus langer dan 16 weken. Als je bijvoorbeeld kiest voor vier weken verlof voor je vermoedelijke bevallingsdatum en je bevalt een week te laat. Je blijft dan na je bevalling recht houden op de 12 weken verlof. In totaal heb je dan vier weken verlof voor je vermoedelijke bevallingsdatum, 1 week overtijd en 12 weken na je bevalling. Uiteindelijk heb je dan dus 17 weken betaald verlof. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je te vroeg bevalt. In dat geval blijf je recht houden op je 16 weken verlof. Het verlof dat je voor je bevalling niet hebt kunnen gebruiken, wordt dan bij je verlof na je bevalling opgeteld. Stel dat je verlof is ingegaan 6 weken vóór de vermoedelijke bevalingsdatum. Je bevalt 2 weken te vroeg. In totaal heb je recht op 16 weken zwangerschapsverlof. In dit voorbeeld heb je dan 4 weken voor en 12 weken na je bevalling. Via de berekeningsmodule op deze pagina kan je uitrekenen wanneer je verlof mag beginnen en wanneer het dan eindigt. Als je na je bevalling ook de bevallingsdatum invoert, kan je ook zien wanneer je verlof definitief eindigt. Klopt het dat dit voorheen anders was, nog niet zo lang geleden? Toen ik zwanger was van mijn zoontje (5-8-2009), was het dacht ik namelijk niet zo dat het nog langer kon worden dan 16 weken in totaal, bij over tijd gaan? Maar dat toen de regel werd gehanteerd dat je wel altijd recht had op 10 weken na de bevalling. Maar nu kan het dus zo zijn dat je 4 weken van tevoren met verlof gaat. Dus recht hebt op 12 erna. Maar stel dat je 2 weken over tijd loopt, dan heb je dus recht op nog 14 erna? Dus in totaal 18 weken? Hmm, ben er wel even benieuwd naar of dat het inderdaad veranderd is, of dat ik het de vorige keer gewoon verkeerd begrepen heb? Daarnaast vraag ik me af: stel dat ik ervoor kies om 4 weken van tevoren met verlof te gaan en ik geef dat door op mijn werk. Maar doordat het bijv. heel erg zwaar wordt op het eind, wil ik toch graag 5 of 6 weken van tevoren met verlof (op het laatst dus besloten). Kan dat dan zomaar? Moet mijn werkgever mij dan gewoon laten gaan? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Je hebt nooit 14 weken erna.. Ik ben bij mijn dochter die geboren is op 21-04-2009, twee weken overtijd gegaan. Ik was 4 weken van te voren gestopt en had dus recht op 12 weken erna.. Nu ik 2 weken overtijd ging, heb ik dus 6 weken van te voren gehad (die 4 plus twee weken over tijd) en 12 weken erna.. Het is wel zo dat je goed moet kijken per werkgever... er is namelijk inderdaad verschil geweest tussen altijd maar max 10 weken erna..en zo kon het gebeuren dat als je dus 4 weken van te voren stopte dat je dan bij twee weken overtijd er maar 10 erna had (totaal 16 weken) terwijl als dezelfde persoon 6 weken van te voren was gestopt en twee weken overtijd was geweest deze 8 weken van te voren had gehad en nog steeds 10 erna (wel 18 weken)... Volgens mij heb je dus altijd 16 weken tenzij je overtijd gaat dan heb je die dagen extra.. Ik kreeg bij mijn dochter ook vrij snel een brief van het UWV met een datum twee weken later.. Ik hoefde daar ook niets voor te doen.. Hopelijk ben ik een beetje te begrijpen..
Oeps, ik heb het hierboven verkeerd verwoord. Ik bedoel ook niet 14 weken erna, maar 14 weken na de al 4 weken die je dan al gehad hebt, dus inderdaad wel 18 in totaal. Dat kan dus wel?! Jeetje zeg. Ik dacht dat dat altijd anders was... Vera, bedankt voor je duidelijke uitleg!
Ben nog steeds wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Dus reacties zijn welkom. @Vera, je schrijft hierboven dat het nog wel van werkgever kan verschillen of je maximaal 10 weken erna hebt of niet. Maar dat is nu volgens mij niet meer het geval. Zoals ik het begrijp, heb je altijd recht op het aantal weken dat je gepland had voor erna. Dus zoals het in jouw geval gegaan is.
Ja dat klopt en dat was 'vroeger' ook al zo (in ieder geval 2 jaar geleden). Dus als je 6 weken van tevoren stopt, en de baby 2 weken later komt heb je er al 8 weken opzitten en heb je na de geboorte nog recht op 10 weken, dus 18 in totaal.
Dat kan kloppen inderdaad dat er nu een lijn is getrokken.. Ook wel zo eerlijk...... Vandaag dus lekker mijn laatste werkdag en deze hoeft van mij niet twee weken te laat te komen hoor ook al heb ik dan twee weken extra....
Je kunt altijd nog beslissen om eerder te gaan als het toch zwaarder is dan je dacht. Het is ook zo dat als je in principe weken van tevoren op verlof gaat, maar in de twee weken daarvoor ziek wordt, je verlof dan in gaat (en dus niet maar 4 weken van tevoren).
Je kunt je altijd ziekmelden... in dat geval worden die 2 weken die je nog door zou werken, automatisch verlof. Dus stel je meldt je ziek in week 34 van de zwangerschap. Dan gaat het verlof dus in week 34 automatisch in (en niet pas week 36 zoals afgesproken). Dit gaat via het UWV...daar kan jouw werk niet van afwijken.