Goeiemorgen dames, Heeft iemand enig idee of toxoplasmose ook via lucht verspreid kan worden bij het schoonmaken van de kattenbak? Ik ben namelijk alleen en moet dus zelf de kattenbak verschonen, dit doe ik met latex handschoenen ( doos bij de atoom gekocht), maar moet ik ook iets van een sjaal voor me mond en neus doen? Of is het alleen overdraagbaar Door direct contact en niet Door de lucht?
Als je katten niet buiten komen heb je al helemaal geen toxoplasmose want dit lopen ze buiten steeds op omdat ze zich daar herbesmetten. Handschoenen aan en je handen goed wassen, dan hoef je echt niet bang te zijn.
Je kan toxoplasmose niet inademen. Het wordt overgedragen via inname, dus als het op je handen zit en je stopt je handen in je mond Dus inderdaad handschoenen en handen wassen en dan loop je geen gevaar.
Ok bedankt voor jullie reactie...ik heb mijn kat 2 Jr geleden uit een opvang gehaald, ze hadden daar geen idee of hij buitenkwam voorheen, bij mij komt hij iniedergeval niet buiten. ...
Ik doe wel een doek voor mijn mond, zat namelijk met dezelfde vraag 😊 maar dat hoeft dus niet..
Dat je kat geen toxoplasmose heeft als hij niet buiten komt is niet helemaal waar. Volgens mijn dierenarts kan dat wel, omdat wij ook van alles naar binnen lopen bijv. aarde etc onder onze schoenen. Ik heb ook katten (kattenbak staat overdag in gang en s nachts in woonkamer omdat ze daar slapen) en mijn vriend verschoont deze. Ik heb het 1x gedaan omdat het niet anders kon, met handschoenen aan en daarna goed mijn handen gewassen. Dan kan er echt niets gebeuren hoor! Via de lucht verspreiden kan idd niet, alleen via de mond dus als je het aan je handen hebt en een broodje eet bijv!
Dat klopt inderdaad, daarom mag je ook niet tuinieren zonder handschoenen, maar dat toxoplasmose naar binnen wordt gelopen en vervolgens door de katten wordt opgenomen en dan weer wordt uitgepoept is echt heeeel zeldzaam. Over het algemeen wordt gezegd dat katten die niet buiten komen niet besmet zijn. Daarnaast zijn het ook bijna altijd jonge katten die besmet zijn, en hebben de oudere katten het al een keer gehad en zijn immuun. Mensen die katten hebben zijn vaak zelf ook immuun omdat ze het al een keer eerder hebben gehad. Maar zeker geen risico nemen en lekker met handschoenen en handen wassen.
Ik heb altijd de bak zelf schoongemaakt. Iedere dag de drolletjes eruit scheppen en dan gewoon gelijk goed m'n handen gewassen. Zolang je er geen smoothie van maakt is er mijns inziens niks aan de hand.
Ik doe latex handschoenen aan en daarna heel goed handen wassen. Vk zegt dat het geen kwaad kan op die manier, zonder handschoenen kan het bijv achter je nagels blijven zitten en op die manier in je mond terecht komen. Brr wat klinkt dat vies haha.
Dan weet ik niet wat de vk allemaal doet bij het verschonen vd kattenbak?! Onder je nagels?! Krabt ze met haar nagels de viezigheid uit de bak?! Ik heb geen handschoenen aan maar gebruik na verschonen direct handalcohol ter desinfectie. Daarna nog goed wassen.
Ik heb onderin de bak een vuilniszak zitten waar het kattengrit op ligt, ik pak een schone vuilniszak, kiep de hele inhoud in de vuilniszak, raak dus niks aan, knoop de zak dicht, nieuwe vuilniszak onderin de bak, kattengrit erin, deksel erop en klaar! Daarna was ik grondig mijn handen met dettol en maak mijn nagels schoon met een borstel voor de zekerheid.