Hallo, Wij zijn net 5 weken zwanger door ICSI. Omdat we zo bezig waren met onze ziekenhuisbezoeken durfde ik niet na te denken over de zwangerschap. Nu ben ik zwanger en zit ik een beetje met mijn handen in mijn haar. Wat moet ik allemaal gaan regelen. Ik weet dat er natuurlijk allemaal spulletjes en een kamertje moet komen. Maar wanneer moet ik aan opvang gaan denken, Kraamzorg regelen, verloskundige zoeken, moeten we iets met de verzekering regelen. HELP. wie kan mij helpen? Groetjes Kleintje
Ik heb tijdens de eerste afspraak bij de vk een tas met allemaal info gekregen incl. een soort van kalender van de menzis waarop aangegeven word wat je ongeveer in welke week moet regelen... misschien krijg jij die ook nog of iets wat er op lijkt?! En anders kun je het natuurlijk altijd nog aan je vk of gyn vragen!!! Liefs Nelleke
Oh zie net dat je ook nog een vk moet regelen, uh ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap een nummer van mijn huisarts gekregen van de vk die ik moest bellen dus even je huisarts vragen???
Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! Probeer eerst wat te genieten, de meeste dingen hoef je nu nog niet te regelen. Zoek eens via internet naar een verloskundigepraktijk bij jou in de buurt. Op de website staat vaak aangegeven rond welke termijn je hen kunt bellen om je in te schrijven. Kinderopvang is nu misschien nog een beetje vroeg, woon je in een stad? Wij wonen in een redelijk grote stad en hebben ons rond de 12e week aangemeld voor 2 dagen in de week. Het is net bekend dat er rond half februari nog geen plaats voor ons is. Het hangt er dus een beetje vanaf hoe lang de wachtlijsten bij jou in de buurt zijn, maar je kunt je alvast via internet orienteren om te kijken wat jullie aanspreekt. Dan kun je over een aantal weken wat rondleidingen plannen om te zien of de soort opvang echt bij jullie past. Kraamzorg hoeft je nog niet te regelen. Via je zorgverzekeraar kun je te weten komen rond welke datum je je hiervoor kunt aanmelden. Ook kun je bij hen dan een kraampakket aanvragen. Vergeet vooral niet te genieten!!!! Groetjes, Anna
Kanelli, Anna, alvast bedankt. Komt gewoon zo veel op me af nu. Was ook echt een verrassing dat gelijk de eerste ICSI raak zou zijn. En moet inderdaad niet vergeten te genieten. Maar bevat het ook nog niet echt
GEFELICITEERD! Inprincipe hoef je nu nog niks te regelen. Maar het kan voor jezelf fijn zijn om in ieder geval vast een verloskundige te bellen. Dan kan je daarna altijd bij hem/haar terecht als je vragen hebt. Dit hoeft niet via de huisarts, je mag zelf een vk bellen die in jouw regio werkt. Kraamzorg hoef je pas rond de 12 weken te regelen. Hoe het met opvang zit weet ik niet, mijn ouders en schoonouders gaan oppassen! Geniet ervan, hopelijk houdt je kleintje je goed vast!
Gefeliciteerd!!!!!! Verloskundige kan je nu al wel gaan opzoeken, gewoon googlen met verloskundige en je woonplaats, of even de huisarts bellen, die moet je toch inlichten als je zwanger bent. Je kan er ook voor kiezen om bij de gynaecoloog te blijven, tenminste, dat kon hier in ieder geval wel. Kinderopvang hebben wij bij Eva met 10 weken zwangerschap geregeld en toen was er toen ze 5 maanden was 1 ochtend nog geen plek (een paar maanden later wel). De vorige zwangerschap heb ik met 5 weken gebeld, toen kreeg ik dus een miskraam, maar de inschrijving voor een volgende blijft gewoon staan, ik zal straks met ong. 12 weken nog even bellen. Kraamzorg moesten we bij Eva voor de 16 weken regelen, heb ik toen met 13 weken gedaan geloof ik. Maar jij bent ook in maart uitgerekend, dat is niet zo'n drukke periode geloof ik. In de decembermaand en in de zomer is het voor de kraamzorgbureau's soms even lastig en is het handig als je je op tijd hebt ingeschreven. Kraampakket werd hier bij het melden van de zwangerschap bij de zorgverzekeraar (CZ) automatisch verstuurd. Volgens mij licht je verloskundige de zorgverzekering in (jeetje, wat ben ik veel vergeten de afgelopen 1,5 jaar!) Als je een cursus wil gaan doen is dat ook handig om met 12 weken rond te gaan kijken en je in te schrijven.
Hoe het precies met de verloskundige zit weet ik niet. Op een formulier wat we van de ICSI gekregen hebben stond ook dat we de 2e echo met 10-11 weken ook in het ziekenhuis hebben en een gesprek met de gynaecoloog. Het is me dus niet helemaal duidelijk of wij "in het ziekenhuis" blijven of ik zelf naar een verloskundige moet gaan. Over 1,5 week hebben we de eerste echo in het ziekenhuis om te kijken of het vruchtje goed is ingenesteld enzo. Hopelijk hoor ik daar meer. Maar weet ook niet zo goed wat normaal is bij IVF of ICSI.
En met mij domme kop vergeet ik gewoon het allerbelangrijkste: GEFELICITEERD met je zwangerschap!!! Sorry Liefs Nelleke
He kleintje, hoe gaat ie?? Spannend allemaal hè? Ik heb eigenlijk ook nog niets geregeld. Ik wacht gewoon af wat het ziekenhuis zegt. Wij hebben 10-08 de eerste echo en waarschijnlijk de 2e ook in het ziekenhuis. Zou het liefst de hele zwangerschap op het ziekenhuis lopen, maar ik weet niet of die mogelijkheid geboden wordt. Vraag ik de 10e wel... Jij hebt je echo net ff eerder dan ik, spannend hè!!! Heb je al last van kwaaltjes?? XX
GEFELICITEERD! Ik heb met het regelen van eigenlijk alles (behalve een vk) gewacht tot ik de kritische periode van 12 wk was gepasseerd. Bij mij was het voldoende om mijn zorgverzekeraar in te lichten (Menzis), die hebben een speciale kraamzorglijn. Ik kon kiezen welk bureau ik wilde en een paar weken later kreeg ik van 't Groene Kruis een bevestiging. Rond de 27 wk wordt het kraampakket opgestuurd - dit is nog wel afhankelijk van hoe je verzekerd bent, of je dat krijgt. Verder, als je niet getrouwd bent moet je ervoor zorgen dat de vader het kindje erkent. Dat moet op het gemeentehuis en daar moeten jullie allebei je handtekening voor zetten. Je kiest dan ook meteen de achternaam van je kindje. What else...? Oh ja, kinderopvang! Daar moet je in veel plaatsen wel snel bij zijn. Dus mocht je je kindje straks naar een kdv willen brengen, kun je al eens gaan informeren hoe lang de wachtlijsten zijn. En evt. je baby vast inschrijven. Ik zou in jouw geval even afwachten wat de gyn gaat doen; of je in het ziekenhuis blijft of bij de vk begeleid gaat worden. Ik moet wel zeggen, ik heb nu ervaring met beide en hoewel ik niet laaiend enthousiast was over mijn vk, vond ik dat toch prettiger dan een gyn. De vk is echt met de moeder bezig, hoe jij je voelt en hoe jij in de zwangerschap staat. De gyn is bezig met de gezondheid van je kindje(s). Echt gericht op de 'baarmoeder' zeg maar. Ik mis de persoonlijke noot weleens. Nou, een heel verhaal...! Geniet van deze bijzondere tijd!