Hoi, mijn zoontje is nu dik 5 maanden en ik ben begonnen met groente en fruit hapjes maar mijn zoontje wil gewoon niet van een lepeltje eten. Zodra hij het lepeltje ziet begint hij te huilen en weg te draaien. Als je dan eenmaal wat in zijn mondje hebt zitten dat sabbelt hij het wel lekker op maar de volgende hap is weer een gevecht. De worteltjes vond hij trouwens helemaal niets en probeerde hij weer uit te spugen
Ze moeten leren van een lepeltje te eten. Misschien kun je nutrix van een lepeltje geven om mee te beginnen. Dat heeft een neutrale smaak. En mocht het echt niet lukken, dan kun je een week ofzo wachten, even een rustpauze, misschien is hij er dan wel aan toe.
Het kan zijn dat hij er nog niet aan toe is....probeer het inderdaad met iets neutraals zoals nutrixpap of wacht gewoon een weekje en probeer het dan opnieuw.... Je kunt ook proberen om een klein stukje banaan bijv. zo in zijn mondje te doen met je vingers, kijken hoe hij dan reageert....het kan natuurlijk zijn dat hij erg aan een lepel moet wennen. Soms willen ze ook nog wel eens onderscheid maken tussen een plastic lepeltje en een "ijzeren" lepeltje....
Misschien hem eerst even een weekje met het lepeltje laten spelen, dat ie er een beetje gewend aan raakt? Dus gewoon in z'n handje geven, ipv in z'n mond.
Ik zou ook denken dat hij er nog niet aan toe is, van een lepeltje eten vergt toch een andere techniek.. Even rust nemen en later nog eens proberen, waarschijnlijk vindt hij het dan wel leuk.
ik heb een truukje gehad wat bij mij erg goed werkte, een gedoe, maar een paar lepeltjes lukt, en dan word het vanzelf meer, en nu doet ze netjes haar mondje open afleiden.. laten lachen,, en dan snel dat lepeltje erin.. afleiden met fles, dan gaat het mondje open, en doe je snel een lepeltje erin. nou moet ik zeggen dat worteltjes aleen er hier ook niet in gaat, en het een heel gedoe was om uit te vinden wat ze wel en niet lekker vind.. het enige potje fruit wat ze lekker vind is die van hero met ananas, perzik en peer... en groente.. ik maak zelf worteltjes, doperwtjes, courgette, aardappel en een klein stukje kip of rundvlees, en een beetje olijf olie. ik wissel dan af en toe af hoeveel ik er van wat in doe, maar ze eet het met plezier. ik gaf haar eerst potjes van hero, maar mijn schoonzusje gaf haar een keertje vers eten en nu wil ze dus geen potje meer... maar zowiezo ging er geen enkel ander potje in dan die van hero...
Het zou goed kunnen dat je gewoon een beetje te vroeg bent begonnen met fruit en groentehapjes. De meeste kinderen zijn daar pas na een half jaar aan toe. Maar heb je wel eens gehoord van de Rapley-methode? Volgens die methode geef je baby's geen gepureerd eten van een lepeltje, maar laat je kinderen zelf experimenteren met eten. Je legt bijvoorbeeld een (gekookt) worteltje voor ze op tafel en je kijkt wat er gebeurt. Grote kans dat je zoontje het worteltje in z'n mondje doet en na een paar keer oefenen gewoon opeet. Bij de Rapley-methode laat je je kind zelf bepalen of en wat het eet. Je kind leert op deze manier ook beter verschillende smaken kennen. Wat vaster voedsel eten is ook beter voor de mondmotoriek dan die gepureerde hapjes. Het klinkt misschien heel vreemd als je het niet gewend bent. Maar er zijn heel veel kinderen die op deze manier heel goed hebben leren eten.
Zal wel nergens op slaan hoor, maar ik vind die rapley methode toch een beetje eng. telkens als Tymen een stukje in zijn mond krijgt, bijv banaan dan begint hij te kokhalzen en slikt het beslist niet door! Soms blijft hij er bijna in! Ik heb me overigens helemaal niet in die methode verdiept, hoor, maar als ik zo in het kort lees wat de bedoeling is krijg ik er het bovenstaande gevoel bij... Beetje mutsig misschien...
Ik vind het niet vreemd dat je het eng vindt. Dat kokhalzen ziet er natuurlijk heel eng uit. Toch is het een normale reactie. Bij baby's zit de kokhalsreflex nog heel erg hoog. En dat is wel zo veilig. Maar juist daarom hoef je niet bang te zijn dat je kindje in het eten zal stikken. Op www.borstvoeding.com staat heel veel informatie over deze methode. Via die site kun je ook naar het bijvoedingsforum. Daarop wisselen ouders ervaringen uit over deze manier van voedselintroductie.
Is wat voor te zeggen die nieuwe methode maar in het begin kokhalzde mijn zoontje al bij een hapje supergepureerd wortelpap dus een heel worteltje is inderdaad een beetje eng. Wie weet ga ik het wel proberen. De truc met het lachen hebben we ook gedaan en toen was hij helemaal verbaasd dat we eten in zijn mondje gedaan hadden
hier ook een lepel weigeraar, probeer het al vanaf zijn 4 maandne, welliswaar met tussenpozes.. als ik het dan in zijn mond krijg duwt hij het er met zijn tong weer uit... een ligakoekje sabbelt hij wel lekker op, banaan pakte hij laatst niet...