Hoeveelheid melk en wekken van kindje...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kdvjuffie, 24 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kdvjuffie

    kdvjuffie Niet meer actief

    Ik heb even 3 vraagjes over de hoeveelheid melk en het wekken van onze Zoë...

    1: Klopt het dat hoe ouder je kindje word hoe meer je dan ook kan gaan kolven? Ik krijg er nu soms 120 cc uit maar dat is dan wel uit beide borsten... Want hoorde van een collega van mij die een kindje van 4 maanden heeft dat ze soms uit 1 borst 140 cc kolft... dat red ik lang niet...

    2: En krijgt een kindje meer melk uit je borst dan dat je met een kolf melk uit je borst krijgt? Want Zoë drinkt vaak maar 1 borst maar als ik dan zie dat ik met een kolf er maar 50 cc uithaal! Normaal drinken kindjes van net een maand toch wel meer dan 50 cc?!?!
    Zoë groeit wel goed dus ze moet genoeg binnenkrijgen

    3: Moet ik Zoë wekken voor een voeding? meestal laat ze er ongeveer 3 uur tussen... Alleen soms slaapt ze al 4 en een halfuur en dan slaapt ze nog heel vast en vraag me dan af of ik haar moet wekken?!?!

    Alvast bedankt!
    kdvjuffie
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hallo,

    Het is niet perse zo dat je meer gaat kolven omdat je kindje dan ouder is. Vrouwen verschillen nu eenmaal in borsten: grootte, vulling, hoe makkelijk het voeden en of kolven gaat. Bij de ene vrouw gaat het heel makkelijk om binnen 10 minuten een flesje vol te kolven, een ander zal er misschien een half uur over doen, of een extra keer kolven om tot een zelfde hoeveelheid te komen. Op zich maakt dat allemaal niet zo veel uit, als je maar voldoende hebt voor je kindje!

    Een kindje drinkt altijd meer uit de borst dan je zelf zult kolven, omdat dat nu eenmaal makkelijker gaat. Het wil niet zeggen dat je wanneer je 'maar' 50cc kolft ze uit dezelfde borst niet 100 cc had kunnen drinken. Het zegt misschien meer over hoe makkelijk je kolft. Vergelijk het met wanneer je borsten 'leeg' zijn. je kindje kun je dan aanleggen, maar ze zal misschien wat langer moeten aanzuigen en soms wat harder haar best moeten doen om de melkstroom op gang te krijgen: met de kolf lukt dit dan ook minder goed.

    Zolang je meisje goed groeit, vrolijk is en voldoende natte en poepluiers heeft, zou ik me geen zorgen maken: ze laat dan zien dat ze genoeg binnenkrijgt! Ze mag dan ook wel langer dan 3 uur slapen. Is ze in diepe slaap maar wil je haar liever wekken, probeer het dan na 10 minuten of een kwartier nog eens. grote kans dat ze dan in een lichter slaapstadium verkeert, waarbij ze makkelijker gewekt kan worden.

    Succes verder!
    Heidi Margit
     

Deel Deze Pagina