Af en toe naar kinderopvang, ervaringen?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Isabo, 21 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isabo

Isabo Lid

7 jun 2015
    48
    0
    6
    Ik heb een dochter van 6 maanden en zij gaat 16 uur per week naar mijn zus. De laatste tijd komt het echter vaak voor dat zij wegens priveomstandigheden niet kan oppassen en ik dus last minute andere opvang moet regelen of zelf vrij moet nemen.
    Nu zijn we aan het kijken naar mogelijkheden; of helemaal naar het kinderdagverblijf of het kdv als back-up in de vorm van een flexibel contract.

Ik vraag me alleen heel erg af hoe het voor mijn dochter zal zijn als ze niet regelmatig naar het kdv gaat, maar slechts af en toe een paar uren. Denk dat ze er nooit aan zal wennen op deze manier en ben zo bang dat ik haar absoluut geen plezier mee doe.

Wat denken jullie? Zou het erg zijn als ze maar af en toe naar het kdv gaat?

2. Veera

Veera Niet meer actief

16 uur vind ik niet af en toe, mijn dochter gaat maar 2 ochtenden dat is 12 uur. Ze is echt wel gewend en heeft t er hartstikke naar haar zin

3. Isabo

Isabo Lid

7 jun 2015
    48
    0
    6
    Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk omschreven.

Ze zou dan alleen naar her kdv gaan als mijn zus niet kan oppassen. Dus misschien een ochtend per 2 à 3 weken

4. mommy2016

mommy2016 Lid

18 mrt 2016
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan zou ik liever kiezen het 1 of het andere of een vaste dag in de week naar hetkdv

Anders word het te verwarrend denk ik

Heb zelf geen ervaring met kdv

5. Veera

Veera Niet meer actief

Jij kent je dochter, wat voor meisje is het? Hier een hele makkelijke, die gaat 1x per 3 weken naar haar oma die ze verder eigenlijk nooit ziet en gaat prima. Ze vindt alles wel best zegmaar zolang ze vermaakt word.
    Maar als je een kind hebt wat van de rust en regelmaat is, dan zou ik er niet zo snel voor kiezen. Dan liever een vaste dag of meerdere dagen per week, misschien ook wel leuker, ze leren daar zoveel :)

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dat zou ik echt niet doen. Ik vraag mij af of je een kdv vindt die dat doet overigens.
    Maar kdv is een groepsgebeuren, een kind dat 1x in de 2/3 weken komt zal nooit echt tot de groep gaan behoren. Ook de opbouw van thema's op een kdv krijgt ze niks van mee enz.

7. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Bij onze kinderopvang zou dat nooit kunnen. Sterker nog... Ik mocht blij zijn dat ik uberhaupt 2 dagen kon krijgen. Daarbij had ik niks te kiezen hoor. Ik moest het doen met de dagen waarop er plek was. En extra dagen lukt bijna nooit, dan moet ik echt mazzel hebben.

Ik zou een of twee vaste kdv dagen afspreken als ik jou was en je zus als flexibele achtervang.

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Ik denk dat het beter is om wekelijks een dag kdv te doen.

1 dag was voor mijn dreumes eigenlijk te weinig.
    Toen ze twee dagen ging voelde ze zich meer op haar gemak.

Een ochtend in de twee drie weken gaat je niet lukken denk ik.

9. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Buiten het feit dat het voor je kindje misschien last heeft van het steeds moeten wennen, denk ik ook niet dat je een KDV vind die alleen last-minute opvang laat afnemen. Je kunt wel onregelmatig je kindje brengen bij sommige KDV, maar wij moeten het hier 6 weken van te voren doorgeven. En dan heb je ook nog een contract voor een minimaal aantal uren. Bij ons was dat 4 uur per week.

Als je kindje eenmaal een vast plekje heeft op een KDV, kun je wel vaak last-minute je kindje brengen als er plek is.

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Is een flexibele gastouder niks voor jullie? Dat sluit volgens mij veel beter aan bij jullie wensen.

11. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    De meeste kdv-en willen dat je kindje enkele keren per week komt, zodat het gewend raakt en blijft. Is hier toch zo
    Dochter moet min. 2x/week gaan, ze gaat 2-3x per week. Dit zijn nooit vaste dagen, ik heb gekozen voor een flexibel opvangplan.
    Soms moet ik maar halve dagen werken, maar ik laat haar altijd een ganse dag gaan omdat anders haar ritme in de war is. En ze vind het er superleuk :)

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier kan dat ook niet en ik zou het ook niet willen. Zeker in het begin is het echt erg wennen voor de kinderen. Druk, andere kinderen, ander ritme, vreemde juffen. Mijn kinderen hadden het al moeilijk met 1 dag per week, laat staan 1 dag per 3 weken. Dan is het elke keer helemaal weer nieuw.

Ik zou voor minimaal 1 vaste dag in de week naar een kdv gaan. Of beter nog 2 en je zus incidenteel extra op laten passen als het nodig is. Want elke keer ad hoc opvang moeten regelen is heel stressvol, weet ik uit ervaring.

13. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Wij hadden wel een flexibel kdv en konden minimaal halve dag af nemen. Dat hoefde niet eens perse per week. Maar we moesten het wel een maand van tevoren doorgeven wanneer we onze zoon zouden brengen. Anders kon het zijn dat er geen plek meer zou zijn, en hadden we pech. Maar ze raadden ons toen wel aan het op minimaal een halve dag per week te houden, anders zou het lastig zijn voor een kind om steeds weer te wennen. Nu zou de oudste daar geen last van hebben gehad, maar de tweede bijvoorbeeld wel. Die ging 1 dag naar het kdv (wel een ander kdv uiteindelijk) en 1 dag gastouder, maar als ze een week niet ging i.v.m. vakantie ofzo dan was het weer drama.
    De derde gaat binnenkort 2 dagen naar het kdv, en dat zal ook drama worden met wegbrengen. Daarom ga ik hem proberen altijd te brengen, behalve als we echt op vakantie zijn, zodat het in zijn ritme blijft.

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik ben ook wel benieuwd naar soortgelijke ervaringen. Mijn zoontje is vanaf 3,5 maand gewend om 3 dagen per week naar het kdv te gaan. In verband met minder werken gaat hij na zijn verjaardag maar een halve dag per week. Hij is dan al gewend, maar ik ben benieuwd of het op deze manier voor hem lastig wordt. Hij is gelukkig een vrolijk mannetje!

Het was bij ons kdv wel mogelijk om flexibel opvang te regelen, maar ze konden van tevoren al aangeven dat alleen de woensdag en vrijdag incidenteel plek hadden. Ook met een halve dag had ik alleen keuze uit die twee dagen.

15. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Helemaal mee eens en niets aan toe te voegen.

16. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Hangt er ook een beetje vanaf of die privé situatie van je zus van tijdelijke aard is of dat het zo zal blijven. Dan neig ik wel naar een of twee vaste dagen kdv of gastouder en je zus als back-up

Deel Deze Pagina