hallo, ik en mijn vriend willen graag proberen of dat wij een kindje kunnen krijgen, nu zitten wij alleen met het probleem dat ik een 0 uren contract heb. wel heb ik 3 vaste dagen en in deze 3 dagen werk ik ook alleen maar 13 uur dit komt door dat ik bso uren heb. nu is mijn vraag kan iemand mij vertellen hoe het allemaal in zijn werk gaat en zit als ik zwanger word met een 0 uren conctract? groetjes
Beste debbiee, Je wilt weten of je op basis van een 0-uren contract recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) en hoe dit in zijn werk gaat. Ook op basis van een 0-uren contract heb je recht op de WAZO. Je werkgever kan dit voor jou aanvragen. Het dagloon (kies voor als je een werkgever hebt) van de zwangerschapsuitkering wordt berekend over het SV-loon dat je verdiende in de referteperiode. De referteperiode is een periode van een jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je verlof. Dit totale SV-loon wordt vervolgens gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon. De zwangerschapsuitkering is 100% van dit dagloon. Actuele informatie over zwanger worden en een werkgever hebben vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare