Hallo, Ik heb gemeld op mijn werk dat ik zwanger ben en heb te horen gekregen dat ze mijn half jaar contract niet verlengen. Hiervoor heb ik een uitkering gehad van 7 maanden van mijn vorige werk. Daarna nog een half jaar werkzoekende geweest zonder uitkering. Nu een half jaar geleden begonnen bij mijn huidige werk waar ze mijn contract dus niet gaan verlegen. Heb ik nu weer recht op een uitkering?
Beste rissie10, Graag vertel ik je meer over een eventueel recht op een WW-uitkering. Ik begrijp dat je de vorige WW-uitkering volledig doorlopen hebt aangezien je nog een half zonder uitkering werkzoekende bent geweest. Er zal nu worden gekeken of je weer een nieuw recht hebt opgebouwd bij je huidige werkgever. Wat zijn de belangrijkste voorwaarden? Wekeneis Heb je in de laatste 36 weken voor je werkloos wordt minimaal 26 weken ( half jaar ) gewerkt? Dan heb je recht op een basisuitkering van 3 maanden. Jareneis Om te kijken of je nog recht hebt op een verlenging van deze basisuitkering wordt er gekeken of je voldoet aan de voorwaarden van de jareneis. Je voldoet hier aan als je in de laatste 5 kalenderjaren minstens 4 kalenderjaren voldoende hebt gewerkt. Op de site van UWV kun je ook zien of je voldoet aan de voorwaarden van de jareneis. Met behulp van je Digi-D code kun je inloggen MijnUWV. Ga je naar Persoonlijke gegevens en kijk onder het kopje Arbeidsverleden. Word je werkloos na 1 juli 2015? Dan krijg je te maken met de nieuwe regels van de Wet Werk en Zekerheid. De voorwaarden die ik je hierboven heb uitgelegd veranderen niet. Toch zal de WW er voor jou anders uitzien dan de laatste keer dat je WW hebt gekregen. Lees hier de actuele informatie. Ik vind het naar dat je huidige contract niet wordt verlengd. Ik hoop dat je snel weer werk vindt! Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare