Hallo allemaal, ik zit met een hele lastige beslissing. Ik zal wel even mijn verhaal vertellen en misschien kunnen jullie mij wel tips geven en kunnen wij ervaringen uitwisselen. Ik ben 20 en onverwachts zwanger, het kindje is nu natuurlijk hartstikke welkom, maar het maakt het ook lastig. Vorig jaar in december moest ik helaas met mijn opleiding stoppen, omdat ik ben verhuisd. Nu wil ik heel graag een mbo opleiding volgen om mijn kindje en ons ook later iets te kunnen bieden. Ik ben nu 16 weken zwanger en het kindje komt rond 11 augustus. Mijn probleem is nu, dat de opleiding al in september begint. Het is een BBL studie in de zorg ( 24 uur per week werken en een dag school) en wij kunnen het geld goed gebruiken. Mijn vriend werkt wel fulltime, maar anders kan ik pas volgend jaar in september met een opleiding beginnen. De opvang is geen probleem, omdat mijn schoonmoeder een dag per week kan oppassen, ik een dag per week vrij ben en omdat ik in de zorg werk vaak s`avonds kan werken en mijn vriend dan thuis is. Ook hebben wij een kinderopvang naast ons huis. Ik ben erg aan het twijfelen of het te vroeg is meteen naar de bevalling aan de opleiding te beginnen ( lichamelijk maar ook voor het baby). Maar ik vind het ook belangrijk mijn kindje iets te kunnen bieden en later een goede opleiding te hebben. Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Of tips? Ben voor alles dankbaar. Groetjes, kizroj
Maar bij sommige opleidingen kun je ook in Februari beginnen. Misschien eens navragen of dat ook bij deze opleiding het geval is?
Inderdaad eens contact opnemen met de school, vaak mag je ook later instromen. Misschien hebben ze wel een beleid, zat meiden die studeren als ze zwanger zijn. Succes en goed van je, dat je weer gaat studeren!
Ikzelf ben ook 20 jaar en volg ook nog een mbo opleiding. Ben begin juni uitgerekend en begin september met mijn laatste jaar. In het begin dacht ik er makkelijk over, zo van dan begin ik weer in september, maar kom daar nu wel op terug... Uitgerekend in augustus en beginnen in september is wel snel. Als je denkt dat je het kan, zou ik het vooral doen. Maar voor mij zou dat te snel zijn... Dan wacht ik liever nog een jaartje. Doe je de opleiding dan 's avonds volgen??
Hier precies hetzelfde. In augustus bevallen en september starten met een opleiding hbo. Ik zoek ook vergelijkbare situaties.. Ook ons eerste kindje
2/3 weken na je bevalling? Ik zou t niet doen. Wie weet hoeveel hechtingen je gaat hebben en of je uberhaubt niet te moe/emotioneel bent om aan de bak te gaan.....
Ik zou een jaartje wachten vooral omdat de binding met je kindje ook erg belangrijk is. Wel super dat je weer terug naar school gaat en dergelijke!
heel goed dat je aan de toekomst van jullie en je kindje denkt, maar denk dat t erg snel na de bevalling is. Je weet nooit hoe de bevalling verloopt (stel je hebt keizersnede nodig, of heb je een complicatie of of of ) Er kan vanalles gebeuren. Belangrijker nog, je kleintje heeft je heel hard nodig en geloof me, jij je kindje. De eerste maand ben ik nl niet weg te krijgen bij MIJN kind haha Ik spreek nu natuurlijk puur vanuit mezelf maar zou t niet doen. Toen je gestopt bent, had je toen al een jaar gehaald, of certificaten? Je zou gewoon met school contact op kunnen nemen, mss kun je idd in februari instromen!
Moest je nu in oktober kunnen beginnen, zou ik direct zeggen "Doen!". Maar begin september beginnen terwijl je misschien pas half augustus bevalt (als je over tijd gaat), lijkt mij wel heel krap. Kan je eventueel een maand of 2 maand achteraf inhalen (dat je pas in oktober of november start)? Of is dat onmogelijk met je stages?
Wettelijk gezien mag je 4 weken voor je uitgerekende datum en 6 weken ná je bevalling NIET werken. Dus in september beginnen wordt m niet met een UD van 11-08. Neem contact op met school en overleg over deze situatie
Wat Hopmarjanneke zegt klopt. Tot 6 weken na je bevalling mag je niet werken, en eerlijk gezegd had ik er zelf ook niet aan moeten denken om met 6 weken alweer te beginnen. Buiten dat, als je 2 weken overtijd gaat zit je op 25 augustus, dan is in september starten helemaal niet meer mogelijk. Wat je zou kunnen doen is: Die 6 weken zou ik in elk geval gewoon thuis blijven. Daarna kun je wel de lessen volgen voor die ene dag in de week. Weet je werkgever al dat je zwanger bent? Misschien kunnen zij je verder helpen. Het zou wel zonde zijn als je door die paar weken nu niet kunt starten met je opleiding, wie weet wat het volgend jaar weer is. Misschien willen ze wel gewoon zwangerschapsverlof schrijven voor die eerste weken? Dat krijgen ze toch vergoed van het UWV, dus dat kost ze geen geld. En idd, vaak kun je die werkuren aan het einde van de opleiding inhalen. Als je een periode niet haalt, krijg je ook een verlenging, dus dat zal het probleem niet zijn. (heb zelf indertijd een verlenging van 3 maanden gehad)
Niet doen, het heeft geen haast en je kind is maar even baby-baby....als je bv wilt geven, mogelijk slapeloze nachten etc.....denk aan je eigen gezondheid en van je kind. Het is ook niet leuk als het niet lukt......heb je dan mss gevoel van falen Stel het uit, hebben jij en je baby meer aan.
Super bedankt voor de reacties meiden. Ik heb inderdaad ook zoiets ik wacht even af, of ik überhaupt uitgenodigd word voor een sollicitatiegesprek bij een bedrijf en ga dan de mogelijkheden bespreken. Ik wil de eersten weken genieten met mijn wondertje, heb zelf 2 jaar als au-pair gewerkt bij een baby en heb inderdaad gemerkt hoe belangrijk de eerste maanden zijn. Ik zal maandag even naar school bellen en naar de mogelijkheden vragen. Hartstikke bedankt voor de lieve reacties
Er zijn veel bedrijven in de zorg die dit soort opleidingen zowel in september als in februari aanbieden. Als ik jou was zou ik alvast bedrijven en scholen benaderen om te vragen of ze je informatie kunnen sturen en je eventueel op een wachtlijst o.i.d. kunnen zetten. Of een 'we-bellen-haar-want-ze-heeft-interesse-om-te-starten-in-februari-lijst. En nog van harte natuurlijk!
Vraag even bij de opleiding of je misschien later kunt instromen. Ik ben ook aangenomen voor een opleiding, start 1 sep, maar ben 24 aug uitgerekend. Dat gaan we dus ECHT niet doen. Deze opleiding start soms (bij genoeg aanmeldingen) ook in maart, anders wordt het september volgens jaar. Maar nu belde ik gister naar de opleiding om dit door te geven en toen zeiden ze dat ik ook later in kan stromen. Ik weet nog niet of ik dat ga doen, dan wordt het wel harder werken, met 2 kindjes. Moet er nog even over nadenken. Maar mss is zo'n mogelijkheid er bij jou ook wel. Maar september beginnen is echt te vroeg hoor, zou ik je sterk afraden.
Natuurlijk van harte met de zwangerschap ! Zelf zou ik persoonlijk in jou situatie niet starten in september. Zelf ben ik ook 20 (21 als ik beval ) en ik ga in september ook starten met een 'nieuwe' opleiding. Nu ben ik eind juni uitgerekend, dus ik ben 'sowieso' nog wel 6 weken thuis lekker met de kleine. Ik heb de school waar ik de opleiding wil gaan volgen al op de hoogte gesteld van mijn zwangerschap en als ik eventuele vertraging zou oplopen in het eerste jaar, zou ik uitstel van BSA (bindend studieadvies) kunnen krijgen. D.w.z. dat als ik dan niet aan de eis kom van de 'verplichte' 50 studiepunten, ik nog bijvoorbeeld 3 maand krijg om de resterende punten te behalen om alsnog aan deze 50 punteneis te kunnen voldoen. Dus daar zie ik tot dusver geen problemen in. Ik zou in jou geval even contact opnemen met de opleiding en eventueel met een studentendecaan/mentor om het een en ander te bespreken omtrent de zwangerschap. Wat al meerdere dames zeggen, eventueel later instromen, of toch overwegen een jaar thuis te gaan zitten. Al snap ik volkomen dat je dat misschien niet wilt, want ik wil dat absoluut ook niet . Succes!
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik zou het ook niet doen, zo snel alweer starten met school. Je hoofd staat er echt totaal niet naar! Vooral een nieuwe studie beginnen, dat brengt zoveel nieuwe informatie met zich mee en meestal heb je in het eerste jaar onwijs veel opdrachten etc. Ik zou het een jaartje uitstellen en in het tussenjaar een leuk tijdelijk baantje zoeken, waarnaast je lekker van je kleine kan genieten! Heel veel succes!
De meeste opleidingen kan je ook in feburari beginnen. Misschien kan je kijken of dat ook een optie is?
Ik was ook twintig toen ik onverwachts zwanger raakte van mijn eerste zoontje. Ik ben 15 juli bevallen en zat eind augustus in de studiebanken met hechtingen Het was wel een avondopleiding met 1 dag stage. Het was goed te doen en te combineren met een baby. Na een klein half jaartje ben ik er 18 uur in de week bij gaan werken. Groetjes Suzanne