Ja, dat bedoel ik. Raar iets zeg. Nu ben ik dus 4 dagen in de week in de ZW en omdat ik een week vakantie (dus gewoon thuis) gepland had staan moet ik ineens vakantie uren schrijven.... Als ik geen vakantie gehad had dan had ik die dagen ook ziek thuis gezeten.
Ja, dit dacht ik ook. Uren verdubbelen Hoezo? Ik krijg aan het begin van het jaar gewoon zoveel uren die ik verspreid over het jaar weg kan schrijven.. Het is juist dubbel als ik EN ziektewet uren heb EN nog eens vakantie uren moet schrijven.. En ik vraag me af wat er gebeurd als ik mn week vrij omzet in een paar dagen vrij.... Bedoel, nu zou ik volgens de nieuwe regels dus die hele week vakantie moeten schrijven. Dus 28 vakantie uren weg terwijl ik er maar 6 werk. Nou, dan cancel ik die week toch.? En dan vraag ik gewoon alleen die 3 ochtenden vrij dat ik nu in de ZW nog gedeeltelijk werk, 6 uur dus... ma-woe-do-zat sta ik toch al ziek gemeld... Het zijn echt rare regels. Ik heb wel vaker dat ik een hele week moet werken en dan 1 dagje vrij neem. Ik hoef dan alleen dat dagje vakantie uren te schrijven en ook niet de hele week... En dat van vakantie uren opbouwen vind ik ook raar. Wij krijgen gewoon een aantal uren wat aan onze contract uren vast zit.. dus bij 28 uur zit bijv 200 vakantie uren aan vast. Standaard. Wij bouwen niets op. Ja, bij veel over uren krijg je geloof ik 1 vakantie uur per 10 uur werk of er bovenop.
het is een lastige situatie, ik werk normaal gesproken 20uur pw nu dus nog maar 2x 5 uur.. dus ik zou denken dan hou je 2x5uur vakantie af want die andere 10uur krijg je van het uwv vergoedt? nu zou ze dus en mijn uren pakken en gewoon uren vergoedt krijgen? ik kan wegens mijn bekken erg weinig en ga dus ook niet weg ofzo ,leek me alleen gezellig om met de kleine man thuis te zijn! in mijn vakantie moet ik ook nog naar de arboarts?? misschien dat ik het aan hun eens na kan vragen? mijn baas doet namelijk vaker wat ze zelf wilt qua uren, zo had ik laatst een keer op een donderdag vrij gevraagd en kan ze mij dus die 2x 5 uur alsnog over de rest van de dagen geven (werk in een winkel) maar nee dan plant ze me maar 1 dagje en de donderdag is dan vakantie?
In principe bouw je wel op per maand dat je werkt. Theoretisch zou je in februari geen 2 weken vrij kunnen nemen omdat je dan je uren nog niet opgebouwd hebt, zeg maar. Maar de meeste werkgevers "geven" je aan het begin van het jaar gewoon alle vakantie uren in voren. Die uren heb je dan nog niet opgebouwd. Dus stel dat jij in februari 4 weken vrij neemt en je neemt in maart ontslag, dan moet je de uren die je nog niet opgebouwd hebt terugbetalen. Ook al heeft je werkgever je op papier die uren "gegeven" in januari. Tenminste zo werkt het in de meeste CAO's en volgens mij is dat zelf wettelijk geregeld. Ik vraag me idd af of deze nieuwe regeling ook geldt tijdens een zwnagerschapsgerelateerd ziekteverlof? Idd wat nicolletjuh zegt: Je werkgever krijgt al van het uwv betaald voor wat betreft de ziekteuren. Sowieso word zwangerschapsgerelateerde ziekte nooit meegeteld in het ziekteverzuimcijfer van een werkgever òmdat ze het betaald krijgen. Het kost ze dus niks.
Je neemt het aantal uren op dat je op dit moment werkt. Dus werk je ipv 8 uur op een dag nu 4 uur, dan kost je dat per opgenomen dag 4 uur. Tot vorig jaar werd na een half jaar ziektewet ook je vakantieuren herberekend (mits je minimaal langer dan 6 mnd in de ziektewet zit of deels) maar dat is afgeschaft in januari van dit jaar. Je behoudt het recht op je vakantieuren waar je recht op hebt als je gewoon aan het werk zou zijn. Op het moment dat je vakantie opneemt is dat vaak weken of maanden voordat je daadwerkelijk je vakantie opneemt, toen wist je nog niet dat je deels in de ziektewet zou zitten. Dus dit moet je zelf laten aanpassen want er wordt niet automatisch rekening mee gehouden. Tenzij je een slimmerik hebt zitten bij de verlofadministratie die het in de gaten houdt!
Je bouwt toch ook uren op ook al ben je ziek? Dus als je vakantie neemt bouw je ook weer af, je moet wel dezelfde regels toepassen in beide situaties. Weet niet of je werkgever akkoord gaat als je alleen de uren die je nu werkt vrijneemt en de rest ziek bent, maar daar zit wat ruimte als je dat handig aanpakt. Maar ik snap de discussie niet helemaal, je hebt ook al 16 weken verlof waarin je ook vakantieuren opbouwt, dus dagen zat lijkt me.
Vakantie opnemen bij ziekte Bent u ziek en wilt u vakantie opnemen? Dan moet u hetzelfde aantal vakantie-uren opnemen als wanneer u niet ziek zou zijn geweest. Dat geldt ook als u tijdens uw ziekte nog gedeeltelijk werkt. Deze regel is nog niet van toepassing op ambtenaren. Dit staat er op de site van de rijksoverheid. Lijkt mij het meest betrouwbaar. Ik ben overigens ook momenteel 50% ziekgemeld, en heb afgelopen week ook gewoon het volledige aantal vakantie uren af moeten schrijven. Vind ik eigenlijk ook het meest logisch als je aan het begin van het jaar het volledige aantal uren hebt gekregen.
Ik zit met hetzelfde. Ik ben voor 4,75 uur ziekgemeld, en werk normaal 20 uur per week. Maar had dus dezelfde vraag. En wie weet hoe het dan zit als ik toch meer als 15,25 uren per week werk? Bouw ik dan gewoon compensatie-uren op?
Nee je bouwt geen compensatie uren op, je werkt immers normaal 20 uren. Wanneer je structureel weer meer dan die 15,25 uur kunt werken, dan zou je ook weer minder uren ziekgemeld kunnen zijn.
Ja dat is de grote verandering namelijk. Voorheen bouwde je alleen vakantiedagen op over de laatste 6 maanden van je (langdurige) ziekzijn. Sinds 1-1-12 bouw je gewoon je vakantiedagen door ook tijdens langdurig ziekzijn,
mijn baas wist niet precies hoe het zat zei ze, dus ze ging het uitzoeken? als het goed is weet ik deze week hoe het zit? ik ben vorige week nog bij de arbo-arts geweest maar die wist niet precies hoe het zat omdat het bij elk bedrijf anders is....
volledige uren mogen afgeschreven worden. Je kunt immers van vakantie 'genieten' je bent namelijk ook vrijgesteld van re-integratieverplichtingen dat staat er redelijkerwijs tegenover dat je alle uren vrijneemt. Je bouwt net als niet zieke medewerkers vakantie uren op (nieuwe wet) Niet van je vakantie kunnen genieten kun je bijvoorbeeld zien dat mensen die opgenomen zijn in het ziekenhuis oid. Waar je arbo arts het over heeft zal te maken hebben met je cao. Als daar afwijkende afspraken in staan moet je daar even naar kijken. Bij ons nemen zieke mededwerkers 3 weken per jaar op, zo niet dan zijn ze dit kwijt... Ik ben zelf P&O'er btw Heb ik zo je vraag kunnen beantwoorden?