Beste UWV, Op de website van het UWV lees ik dat wanneer mijn ouderschapsverlof korter dan 18 maanden duurt, dit geen invloed heeft op een eventuele toekomstige WW-uitkering. Er bestaat de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te delen in losse delen, van ieder minimaal één maand. Graag wil ik weten welke invloed dit heeft op een eventuele WW-uitkering. Of te wel: hoe lang moet de tussenperiode zijn zonder ouderschapsverlof, tussen twee delen met ouderschapsverlof, om niet meer te spreken van één periode van ouderschapsverlof. Ik kan deze informatie niet vinden op de UWV-website, terwijl het opknippen van delen een standaard optie is voor ouderschapsverlof. Alvast bedankt voor het antwoord. Met vriendelijke groet, Micera
Beste Micera, Je denkt erover je ouderschapsverlof op te nemen in losse delen en je wilt graag weten wat dat betekent voor je WW-uitkering. Ouderschapsverlof tot maximaal 78 weken terug, is niet van invloed op je WW-uitkering. Om ervoor te zorgen dat de losse delen samen geen invloed hebben op de WW-uitkering moeten die losse delen opgenomen worden in maximaal 78 weken voor de ingang van de uitkering. De duur van je ouderschapsverlof heeft overigens geen invloed op de hoogte van je uitkering. Ook als het verlof in meer dan 78 weken is opgenomen. Als je in een periode langer dan 78 weken ouderschapsverlof opnam, heeft dit wel invloed op het gemiddeld aantal arbeidsuren (GAA). Dit is het aantal uren waarvoor je moet solliciteren en beschikbaar moet zijn voor werk. Het GAA is normaal gesproken een gemiddelde van de gewerkte uren in de 26 weken voor je werkloos werd. Nam je in die periode ouderschapsverlof op? Dan worden de 26 weken gebruikt vóór ingang van je ouderschapsverlof. Dit met een maximum van 78 weken. Duurde je ouderschapsverlof langer? Dan wordt het gemiddelde berekend over de periode van 26 weken vóór die 78 weken. Waar het ook op van invloed kan zijn, is de wekeneis. Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering, moet je van de laatste 36 kalenderweken in tenminste 26 kalenderweken gewerkt hebben. Ook hiervoor kan tot maximaal 78 weken worden teruggeteld. Duurde je ouderschapsverlof langer? Dan wordt voor de wekeneis de 36 weken vóór die 78 weken gebruikt. Het kan dus zijn dat je door je ouderschapsverlof in die periode niet aan de wekeneis voldoet en geen WW-uitkering krijgt. Hou dit dus goed in de gaten. Ik wens je een fijn ouderschapsverlof toe. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare