Werkloos tijdens verlof?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mama sinds 2009, 7 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    In 2012 is de wetgeving op het gebied van kinderopvangtoeslag (KOT) gewijzigd.

Zo heb je bij werkloosheid nog drie maanden recht op KOT. Echter worden 'zwangeren' hier enigszins gediscrimineerd.

Het feit wil dat ik ongewenst werkloos geworden ben en vanaf 1 april 2012 tot 23 april 2012 (drie weken) een WW-uitkering heb ontvangen.

Vanaf 24 april tot +/- 13 augustus ga ik met zwangerschapsverlof/WAZO.

Daarna zal de WW-uitkering herleven en hoop ik spoedig een passende baan te vinden.

Gezien de nieuwe regelgeving omtrent Kinderopvangtoeslag ging ik er vanuit na de WAZO nog nog ruim twee maanden te hebben, met behoud van KOT, om een nieuwe job te vinden. Dit omdat ik Wazo niet als werkloos zie. Volgens de site van de belastingdienst blijkt dat je gedurende de 1e drie maanden na de 1e werkloosheiddag recht houd op KOT.

Kortom wat is nu mijn status, het kan toch niet zo zijn dat ik als werkloos gezien wordt? Wat zijn mijn rechten? Verwacht de Belastingdienst dat ik met 37 weken zwangerschap nog uitkijk naar ander werk, wat in september start, terwijl de WW-uitkering door het UWV is omgezet in WAZO?! Of word ik als zwangere benadeeld en krijg ik geen ruimte om met behoud van KOT ander werk te vinden?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mama sinds 2009,

UWV Webcare Team kan je vraag niet beantwoorden.
    De kinderopvang toeslag is een regeling die door de belastingdienst wordt uitgevoerd.

Voor een antwoord op je vraag kun je contact opnemen met de belastingdienst.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Hoi Ella,

Ik snap dat de Belastingdienst over de regeling omtrent kinderopvangtoeslag gaat. Echter is de term WAZO daar niet bekend, wat het al lastig maakt.

Daarnaast zou het UWV wellicht kunnen aangeven of ik de periode van WAZO ook als werkzoekende wordt gezien. De drie maanden KOT is er immers voor om weer een baan te vinden. Echter is het toch niet logisch dat ik dat tijdens mijn verlof doe?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mama sinds 2009,

UWV ziet je tijdens het verlof niet als werkloos. Je hoeft in deze periode namelijk niet ingeschreven te staan als werkzoekende, en hebt ook geen sollicitatieverplichtingen.

Waarom de Belastingdienst je wel als werkloos beschouwt, weet ik niet. Wellicht kan de BelastingTelefoon (0800 - 0543) je informeren over deze regeling of over eventuele uitzonderingen.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina