50% ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mosa, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mosa

mosa Actief lid

14 sep 2013
    305
    220
    43
    goedeavond,

ik ga 50% de ziektewet in maar ik zit met een aantal vragen

ik werk via een uitzendbureau. Als ik met zwangerschapsverlof ga. Wat word dan mijn inkomen? Alleen Me laatste loon van het uitzendburau of zit daar dan ook het loon bij van die ziektewet wat ik voor mijn verlof ontving?
    ik kan hier niks over vinden op het internet.

ik hoop dat ik het duidelijk heb gesteld weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

als ik 50% de ziektewet in ga komen ze Me dan ook regelmatig bezoeken? Of is dat alleen als ik 100% de ziektewet in ga?

ik werk ook met een 0-uren contract maar werk 29 uur ongeveer. Hoe bereken ze Me ziektewet en zwangerschapsuitkering? Ik werk bij dit bedrijf nu ongeveer 2 a 3 maanden.

groetjes en bedankt alvast voor het beantwoorden.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mosa,

Je werkt op basis van een nulurencontract bij een uitzendbureau. Normaal werk je ongeveer 29 uur, maar nu werk je de helft, omdat je ziek bent. Je vraagt je af hoe je ziektewet-uitkering (ZW) en je zwangerschapsuitkering (WAZO) worden berekend.

Ziektewet
    Uit je vraag wordt niet duidelijk wat de reden is voor je ziekmelding; is het vanwege je zwangerschap of voor iets heel anders. Dit is wel van belang voor het beantwoorden van je vragen.

Zijn je klachten het gevolg van je zwangerschap? Dan meld je je ziek bij de werkgever. Die vraagt een ZW voor je aan. Deze is 100% van het loon dat je gemiddeld per dag bij deze werkgever verdiende in de twaalf maanden voordat je ziek werd. Aangezien je daar nog geen jaar werkt, berekent UWV het gemiddelde over de afgelopen maanden.

Als je gedeeltelijk ziek bent, en voor een deel nog werkt, wordt je loon hiervan afgetrokken. Het totaal van loon en ZW is dus ongeveer evenveel als je normale loon.

Ben je ziek door een andere oorzaak dan je zwangerschap? Dan hangt het van je contract af wie je loon bij ziekte betaalt. Informeer hiernaar bij je werkgever.

Zwangerschapsverlof
    Je WAZO wordt altijd door UWV betaald. Deze is eveneens 100% van het loon dat je gemiddeld per werkdag verdiende in dit dienstverband.

Controle tijdens ziekte
    Zodra UWV een ziekmelding krijgt van je werkgever, nemen we contact met je op om verdere afspraken te maken. Deze afspraken zijn per persoon verschillend; hoe dit er voor jou uit zal zien is dus nog niet bekend.

Op onze website vind je actuele informatie over ZW, WAZO en re-integratie.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina